12 Reacties

2 jaar geleden

Mijn kindje was dysmatuur. 37+3 en 2370 gr. Heb het aan alles gemerkt. Ze had wat extra zorg nodig qua warm blijven, op tijd voeding binnenkrijgen, drinken met een kleinere speen etc, maar zaterdag is ze 3 maanden en 4,7 kg! Het gaat heel goed.

2 jaar geleden

Mijn zoontje is ook dysmatuur geboren met een gewicht van 2440 gram Ze hadden mijn placenta ook opgestuurd en deze had een wat rare vorm en iets minder doorbloeding bij de bloedvaten als hoort, heb het advies gekregen bij een volgende zwangerschap bloedverdunners te gebruiken en vanaf 28 weken groei echo’s. Verder was ons kindje wel helemaal gezond we zijn een nachtje in het ziekenhuis gebleven zodat ons zoontje in een warmtebedje kon. En hij had de eerste week moeite met z’n eigen op temperatuur te houden. Hij is vandaag precies 2 maanden en weegt 3964 gram Hij is geboren met 39+2
24baby's podcast Samen Groeien

Luister nu naar de nieuwste podcast van 24baby: Samen Groeien. In deze podcast beleven we samen met jou de eerste maanden met je baby. Van de laatste loodjes van je zwangerschap tot alle eerste keren met je baby. Luister de podcast via jouw favoriete podcast-app.

2 jaar geleden

Jaa is lastig hier is me jongste dochter geboren met 37 weken precies zei was rand premature, maar mocht zelfde avond naar huis, door haar geboorte gewicht van 2580. De oudste moest ik 2 dagen blijven in het ziekenhuis ook door dysmatuur ook geboren met 2575. En de middelste moest ik 1 dag blijven ook door dat zijn suikerwaarde niet op pijl bleef. Ook geboren met dysmatuur en geboorte gewicht was ook 2570. Meestal staat het in je dossier van het ziekenhuis of in de mail naar je huisarts. Bij de oudste stond voor de volgende zwangerschap ziekenhuis ivm dysmatuur en uterus bicornis.

2 jaar geleden

Hier ook een dysmatuur kindje! Hij woog 2510gr (38+6 bevallen), was ook erg moeilijk op temperatuur te houden en geen enkel schema paste bij hem. Nog altijd geven wij veel te veel voeding voor zijn kleine lichaampje maar hij doet het onwijs goed! Hij is vandaag 10 weken oud, weegt ondertussen bijna 4,5kg en is al 9 cm gegroeid 😱 Volgens het CB heeft hij echt een mega inhaalslag gemaakt buiten de buik 😊 Met mijn placenta en navelstreng was niks mis (dachten ze tijdens zwangerschap wel), dus ze hebben geen idee waarom hij zo klein was 🤷🏻‍♀️ Ik ben zelf maar 1,54m dus nu hebben ze het op “genetisch” gegooid. Voor mijn gevoel klopt dat niet want dan zou hij niet zo’n mega groeispurt hebben na de geboorte maargoed 🤣

2 jaar geleden

Hier net geen dysmatuur. Maar ook kleine placenta en dunne navelstreng. Waarschijnlijk veroorzaakt door mn iets te hoge bloeddruk die onbehandeld is die zwangerschap. Placenta is verder niet onderzocht. Dochter was met 39+1 maar 2898 gram.

2 jaar geleden

Mijn eerste kindje was ook dysmatuur, 2580 gram met 38+5. Ik was al medisch en had extra (groei)echo’s maar niemand heeft gezien dat hij zo klein was. Hij had destijds opstartproblemen en echt wel premature trekjes. Zo kon hij moeilijk zelf drinken en glucosewaarde was te laag. Hij heeft daarom twee dagen op de neonatologie gelegen en toen nog 5 dagen op de kinderafdeling om aan te sterken en zelfstandig te leren drinken. Daarna nog af en toe op controle maar groeide verder goed. Hij is inmiddels 2,5 jaar en een gezonde jongen. Een oorzaak is nooit gevonden. Omdat mijn zoontje dysmatuur was, was ik deze zwangerschap ook weer medisch. Nu met 39+5 een gezond meisje op de wereld gezet met 3140 gram :-)

2 jaar geleden

Hier net geen dysmatuur. Maar ook kleine placenta en dunne navelstreng. Waa ...
Hier trouwens recent met bloeddruk medicatie en ascal voor een betere doorbloeding een gezonde zoon gekregen van 3345 gram met 39+3. Ik maak gewoon geen grote kinderen 🤭

2 jaar geleden

Hier ook dysmatuur geboren. 2288 gram met 39+2 had ook een hele kleine placenta helaas nog geen uitslag. (Dochter was ook dysmatuur geboren met 37+1 en woog 2158 gram nog steeds is ze klein maar ze loopt met veel dingen zelfs al vooruit). Heb deze zwangerschap ascal geslikt maar dat heeft niet geholpen. Met iets meer dan 4 weken woog hij laatst 3.22 kg. Dus hard gegroeid hij wil ook enorm veel drinken. 6 flesjes van 120+4 vanacht voor het eerst ruim 6 uur lang door geslapen(weten jullie of dat wel mag?)

2 jaar geleden

Hoi hoi, mijn dochter is ook dysmatuur geboren. Met 40+6 2790 gram. Inderdaad slikproblemen in het begin, we hebben ze op dr zij gevoed ivm dat het dan eerst in wangzak komt en dan door kan slikken. Kleinere speen nodig. Wat mij ook heel erg opviel is dat ze helemaal oververmoeid was na het bad. Een bad en daarna de fles was geen optie. Dan was ze over vermoeid en kwam echt niet meer in een diepe slaap de rest van de dag. Nu is ze morgen 12 weken en rond de 5 kilo. Ik heb nog steeds met in bad gaan dat ze daarvoor goed geslapen moet hebben, na het bad nog in slaapt geweest moet zijn voor ze weer de fles krijgt en dan na de fles meteen in bed. Ik heb ze vanmorgen om 9.00 in bad gedaan en heeft letterlijk heel de dag geslapen. Alleen 2 x een fles gehad en toen weer in slaap gevallen. Herkennen jullie dit ook ? Zo oververmoeid kunnen zijn. Overdag en snachts slaapt ze als een roosje. En doet ze het kei goed, alleen in haar bedje. Slaapt al cyclussen aan elkaar en kan zichzelf goed in slaap krijgen. Alleen rond de klok van 19.00/20.00 wil ze alleen bij ons slapen of in ieder geval dichtbij, en dan de fles rond 23.00en dan valt ze in dr diepe slaap. Maar soms heb ik wel het idee met die over vermoeidheid dat dit door de dysmatuur komt. Hoor graag of jullie iets herkennen ..

2 jaar geleden

Kindje 1 37 wk 1.6 kilo, geen ondersteuning nodig mochten na 1 week naar huis. Erg slaap afhankelijk. Vind drukte ook maar niks, vermoeiend. Is nu 2j8m Kindje 2 2.5 kilo afgevallen naar 2.1 kilo. Sonde, krappe saturaties, onder de lamp, dips in hartslag. Ook erg afhankelijk van slaap. 14 weken nu. 1.5 week ziekenhuis opname. Zo zie je maar dat gewicht niet alles zegt.
Podcast Samen Groeien
Nieuwe aflevering: mijlpalen en we listen and judge - ouderschapseditie

In de laatste aflevering van Samen Groeien delen we tips bij doorkomende tandjes en blikken we terug op het zindelijkheids- en potjesavontuur van Ivana en Ize. Lucy legt uit wat kan je de komende zes maanden nog kan verwachten. En tot slot gaan we samen met jullie met de billen bloot in de “We listen and don’t judge”-ouderschapseditie.

2 jaar geleden

Hoi! Ik heb drie kleine meiden gekregen. De 1e geboren met 38.1 was 2155 gram. Nu een gezonde meid van bijna 6. Week ziekenhuis ivm geel zien en temperatuur De 2e geboren met 39.1 was 2660 gram. Geen probleem. Nu gezonde meid van 2 jaar. En de 3e was geboren met 38.1 2020 gram. Nu 19 weken en heeft een pittige start gehad maar nu gaat het een stuk beter! Bij de 1e en 3e zijn de placenta 's opgestuurd. Bij de 1e kwam er niks uit. Bij de 3e die placenta was wat klein en hele dunne navelstreng. Maar verder niks gevonden. Wij maken gewoon kleine kindjes denk ik.

2 jaar geleden

Mijn meisje is met 37+4 geboren en was 2485 gram. Wij hebben wel wat zorgen gehad, 2 weken ziekenhuis omdat ze niet wou drinken en met sonde naar huis. Gelukkig wou ze na 2 maanden wel drinken, ik heb 6 maanden fulltime gekolft want ze wou toen de borst niet meer (prima, ze wou eindelijk een fles), maar nog veel problemen gehad met haar temperatuur en gewicht. Dat laatste nog steeds. Ze is net 2 jaar en weegt nog geen 9,5 kg. Eten is altijd al drama, vanaf oefenhapjes tot aan heden, ze heeft ook geen hongergevoel, maar het is niks medisch gelukkig. Ze is echter bijna nooit ziek en ontwikkelt zich goed.