21 Reacties

3 jaar geleden

Ik zelf zou naar de manager eerst gaan als die niet wilt luisteren dan pas bedrijfarts. En mischein papiertje regelen waarop dit staat sommige bedrijfwn is beter by my vragen ze hier wle om dit meegmaakt by andere collegas

3 jaar geleden

Ik ben ook naar mijn manager gegaan en de situatie uitgelegd. Hij reageerde heel goed en heeft alles gelijk goed gekeurd. Gezondheid gaat voorop natuurlijk, als je manager toch moeilijk doet kan hij je altijd nog doorverwijzen naar de bedrijfsarts 😊

3 jaar geleden

Het lijkt mij dat de eerste stap je manager is om een plan te maken en je 50% ziekmelding te bespreken. Een manager schakelt vaak via human resources de bedrijfsarts in.

3 jaar geleden

Reactie op Suraiii

Ik zelf zou naar de manager eerst gaan als die niet wilt luisteren dan pas ...
Wat voor papiertje? Van de verloskundige?

3 jaar geleden

Eerst manager inderdaad, want daar zou je je normaal ook ziekmelden, je manager kan dan vervolgens een bedrijfsarts inschakelen om verder advies in te winnen (niet altijd nodig overigens). Je werkgever geeft dan bij het uwv aan dat er sprake is van ziekte door zwangerschap -dan krijgen ze je loonkosten vergoed- en dan krijg je na een tijdje een digitale vragenlijst van het uwv.

3 jaar geleden

Eerst naar je manager uiteraard. Daar aankaarten en die zal een gesprek met de bedrijfsarts aanvragen of adviseren.

3 jaar geleden

Als je de situatie uitlegt aan je manager dan word je vanzelf aangemeld bij de bedrijfsarts en het uwv. Uwv vergoed de ‘ziekte’ uren aan je werkgever en samen met de bedrijfsarts bespreek je het medische, dit hoef vanaf dan niet meer met je werkgever/manager. 🙂

3 jaar geleden

Ik zit voor 100% thuis, heb dit besproken met mijn manager en die heeft mij ziekgemeld bij het uwv. Tot op heden geen bedrijfsarts gezien🤣 Zit alweer 14 weken thuis nu helaas.

3 jaar geleden

Dank voor jullie berichtjes! Ik ga morgen eerst in gesprek met mijn manager ☺️

3 jaar geleden

Reactie op Suraiii

Ik zelf zou naar de manager eerst gaan als die niet wilt luisteren dan pas ...
Is echt onzin. Mogen ze niet eens om vragen. Je hoeft je manager niet eens uitleg te geven over je ziekte. Wel netjes natuurlijk als je het wel doet. Wat voor bedrijf werk je als ik vragen mag ( puur uit nieuwsgierigheid )

3 jaar geleden

Allebei, ik ben pas ook halve dagen gaan werken ivm bekkeninstabiliteit en zitten werk van 8 uur op een dag. Ik heb op de dag dat ik naar de huisarts was gegaan gelijk mijn manager op de hoogte gebracht en gebeld met verzuim. Zij gingen een afspraak maken met de bedrijfsarts en die kwam ook tot de conclusie om per direct halve dagen te werken. Ik werk in een groot bedrijf van zo’n 900/1000 medewerkers, misschien dat het bij een klein bedrijf wat anders wordt geregeld dan via verzuim maar dan juist via de manager.

3 jaar geleden

Normaal gesproken breng je eerst je manager daarvan op de hoogte. Anders krijgt hij/zij het beknopt van de bedrijfsarts te horen. Er moet toch een urenvermindering doorgevoerd worden. Medische details mogen niet gedeeld worden. Mocht je het heel spannend vinden, dan kun je nog denken aan HR of een vertrouwenspersoon (mits je organisatie die heeft) om een voorgesprek mee te houden.

3 jaar geleden

Ik ben het gesprek met mijn manager aangegaan. Hij geeft wel aan dat gezondheid voor gaat, maar er is niks concreets uit gekomen. Hij moest even kijken hoe of wat gaf hij aan. Vind dit zo lastig

3 jaar geleden

Reactie op MVisser96

Ik ben het gesprek met mijn manager aangegaan. Hij geeft wel aan dat gezond ...
Zou het even afwachten nu, hij mag een ziekmelding door een zwangerschap niet weigeren dus hij moet er wel wat mee doen.

3 jaar geleden

Zou het even afwachten nu, hij mag een ziekmelding door een zwangerschap ni ...
Je kunt een ziekmelding sowieso niet ‘weigeren’

3 jaar geleden

Zou het even afwachten nu, hij mag een ziekmelding door een zwangerschap ni ...
Maar dat houdt in dat ik voor nu nog volledige dagen werk. Of zouden jullie al halvere qua tijd?

3 jaar geleden

Reactie op MVisser96

Maar dat houdt in dat ik voor nu nog volledige dagen werk. Of zouden jullie ...
Denk nog wel volledige dagen, pas als je met de bedrijfsarts gesproken heb zal je halve dagen gaan werken tenzij de manager zei vanaf nu halve dagen. Maar toen ik naar de bedrijfsarts ging en met hem een gesprek had ging ik per direct halve dagen werken en daarvoor nog volle dagen

3 jaar geleden

Ik zou jezelf gewoon voor 50% ziekmelden en aangeven dat dit het advies is van je verloskundige. Dus per direct naar halve dagen gaan om je rust te pakken, de verloskundige zegt dat ook niet voor niets. Dan kan dat altijd achteraf getoetst worden door een bedrijfsarts, maar die zal waarschijnlijk ook meegaan in wat jij aangeeft wel/niet te kunnen.

3 jaar geleden

Denk nog wel volledige dagen, pas als je met de bedrijfsarts gesproken heb ...
Als ze het advies heeft gekregen van de verloskundige om per direct halve dagen te gaan werken, dan zou ik niet wachten op de bedrijfsarts maar direct 50% ziek melden. Manager kan het er niet mee eens zijn of het moeilijk vinden om op te lossen, maar dat is het probleem van die manager. Gezondheid van moeder en kind gaat voorop, en als ze straks helemaal uit zou vallen dan heeft die manager een nog groter probleem. Sommige bedrijfsartsen hebben trouwens ook een wachttijd van enkele maanden voor het eerste gesprek kan plaatsvinden

3 jaar geleden

Reactie op ratched

Als ze het advies heeft gekregen van de verloskundige om per direct halve d ...
Ja indd maar zover ik het begrijp heeft ze alleen een gesprek gevoerd en geen ziekmelding doorgegeven. Dus dan kan je niet zomaar halve dagen gaan werken, dan zou ze zich echt ziek moeten melden. Sowieso als de verloskundige het aangeeft moet ze haar advies opvolgen dat heb ik ook gedaan met de huisarts en bekkenfysio.