18 Reacties

4 maanden geleden

Ik ben het niet helemaal met je eens, dat ze honger heeft omdat ze wél eet als ze afgeleid is. Bij zowel jonge als volwassen mensen is het zo dat er als het ware iets wordt uitgeschakeld als je naar een scherm kijkt. Vooral zoiets als babytv, zorgt voor een soort trance (bron: schermvrijopvoeden.nl, ze hebben ook een IG account), maar ook is het belangrijk om te weten dat er meer dopamine vrijkomt, wat weer gevolgen kan hebben voor de rest van de dag. Wij eten met de kindjes (deels) volgens de Kleintjes methode. Vanuit het principe ze geven het zelf wel aan. Als ze al zo lang gewend is aan de combi scherm vs eten, moet dat gewoon verdwijnen. Het is heel gezond om je kind zelf te laten bepalen, vooral voor later. Maar ook voor (motorische) ontwikkeling, voor een goede relatie met eten en alles leren eten. Wat ik hier wel doe is af en toe iets in zijn handen geven, maar als hij weigert. Dan niet hoor . Volgtips op IG: Kleinebuikjesvullen Kidsvoeding Topfitsuikervrijkids

4 maanden geleden

Ik lees mee! Onze zoon moet ook vermaakt worden. Heeft wel trek, maar vindt spelen en prutsen leuker. We hebben wel geprobeerd niet af te leiden, maar eet dan te weinig en komt s nachts meerdere keren.

4 maanden geleden

Het is toch echt zo dat ze eet als ze afgeleid is ..

4 maanden geleden

Het lijkt mij een verschrikkelijke gewoonte, maar goed bij ons geen tv voor kind dus makkelijk praten haha. Lekker tv niet aanzetten, dunkt mij en dit niet meer doen. Als mijn dochter niet wil eten, eet ze lekker niet, ik doe echt geen moeite, bied enkele soorten aan, als zij alleen niet wil eten, probeer ik of zij gevoed wil worden en dan ook niet dan houdt het op hoor. Ik zou haar nooit gaan afleiden om eten binnen te krijgen, geen trek/zin is geen trek/zin. Kindjes rond 1 jaar schijnen veel minder te gaan eten en soms lijken ze van lucht te leven ofzo, het hoort eenmaal erbij, lees je vaak. Hier wordt nog BV gedronken en vast voedsel gaat opeens miserabel, ook gek veel minder BV trouwens. Ik vertrouw erop dat zij dit allemaal kan reguleren verder naar haar behoefte en niets tekort komt. Advies is: loslaten en laat het haar bepalen - zonder tv uiteraard 😊

4 maanden geleden

Zou zeker niet doorgaan met voor de tv eten. Lijkt me echt niet nodig. Ze komen vanzelf wel als ze echt honger hebben. hebben. Ons zoontje zit soms ook enorm te klooien met zijn eten, met name met brood. Ik bied dan pap of yoghurt aan, wilt tie dat ook niet prima dan niet. Ik zou wat bovenstaand al genoemd is het ook loslaten en geen tv tijdens het eten.

4 maanden geleden

Lees mee! Hier hetzelfde namelijk

4 maanden geleden

Reactie op Kamila92

Het lijkt mij een verschrikkelijke gewoonte, maar goed bij ons geen tv voo ...
Dankjewel voor je reactie . Ik weet wat ik heb gedaan niet de juiste manier is . Fijn om te lezen hoe je erin staat mbt niet willen eten dan niet … Ik ben dan gewoon bang dat ze te weinig binnen krijgt .. Want als ik haar alleen laat eten dan is het 2 hapjes en klaar en als ik haar voer dan eet ze alles op …

4 maanden geleden

Reactie op JuliaL

Zou zeker niet doorgaan met voor de tv eten. Lijkt me echt niet nodig. Ze ...
Ja brood is ook drama de laatste tijd 😅

4 maanden geleden

Ik denk dat ze juist makkelijker over haar grens van vol zitten heen gaat doordat ze afgeleid is. Zelf eet je achter de tv ook veel makkelijker een zak chips weg dan als je niet achter een tv of ander scherm zit. Klieren met eten en minder eten is ook normaal rond deze leeftijd. Ons dochtertje eet vanaf vrijwel het begin zelf, met ons aan tafel terwijl wij ook eten. En als het een keer niet uit komt omdat haar slaapje lang duurt en wij al willen lunchen eet ik bijv een appel. Ze eet goed tot ze vol zit en begint dan te klieren. Soms eet ze een heel bordje leeg, soms alleen een handje erwtjes en een likje van wat anders 😉 Als ze echt honger eet weet ik dat ze veel kan eten. Ik bied vanalles aan en laat haar het lekker zelf uitzoeken. En hoe minder aandacht je het eten geeft hoe beter merk ik hier. Eet ze het niet dan niet. Al helpt af en toe een hapje in haar mond stoppen wel, vooral van iets nieuws.

4 maanden geleden

Klooien met eten hoort er een beetje bij nu. Misschien helpt zelf laten doen? Als ik hier voer zonder tweede lepel volgt er ook protest. Hier wil ze dus ook alles zelf doen, gaat natuurlijk niet zo goed. Met vloeibare dingen (soep, yoghurt, fruit hap) geef haar een bakje met een uitgesmeerd hapje zodat ze kan rommelen met een lepeltje. En geef ik met een andere lepel hapjes aan. Bij hapjes aardappel groenten etc leg ik wat op een bordje en als ze opgeeft vul ik aan van een ander bordje. Zo voorkom ik dat alles op de grond gaat Maar kan ze wel zelf rommelen.

4 maanden geleden

Dat weg slaan doet mijn zoontje ook, dat is omdat hij het heeeel graag zelf wilt doen. Tegenwoordig geef ik hem ook een lepel in de hand en dan doet hij alsof hij ook eet, alleen ben ik degene die het in z’n mond stopt😂 Dit werkt voor hem dan ook meteen als een afleiding en hoeft er verder geen tv of iets aan. Je zou ook een liedje kunnen zingen als soort van afleiding evt🥰

4 maanden geleden

Reactie op CeFamke

Ik denk dat ze juist makkelijker over haar grens van vol zitten heen gaat d ...
Dat klopt ook wat je zegt dat ze meer eten als ze afgeleid zijn . Fijn om te lezen dat jij je niet druk maakt als ze maar een “handje erwten “ eet ipv een heel bord 😉 Dan ga ik dat ook niet doen ❤️

4 maanden geleden

Reactie op Mimi1506

Dat weg slaan doet mijn zoontje ook, dat is omdat hij het heeeel graag zelf ...
Ik ga er mee aan de slag 😉 ik zing al bij bijna alles 😆

4 maanden geleden

Reactie op LindaWee

Klooien met eten hoort er een beetje bij nu. Misschien helpt zelf laten doe ...
Dankjewel .. ik ga het proberen ☺️

4 maanden geleden

Hoe gaat het nu?

4 maanden geleden

Reactie op Moesje3

Hoe gaat het nu?
Heel eerlijk .. ben nog niet begonnen .. had een nieuwe kinderstoel besteld en die is vanmiddag geleverd .. en het is al 2 dagen drama met slapen dus was ook eventjes klaar met strijden …

4 maanden geleden

Reactie op Moesje3

Hoe gaat het nu?
Bedankt voor het vragen .. ik laat het je weten

4 maanden geleden

Reactie op Thamara80

Heel eerlijk .. ben nog niet begonnen .. had een nieuwe kinderstoel besteld ...
Dat snap ik! ❤️ het hoeft ook niet direct allemaal he. Je hebt het 'probleem' al erkend en dat is de eerste stap. Een duurzame verandering van een bepaalde gewoonte krijgen gaat ook niet 123. Neem de tijd.