16 Reacties

2 jaar geleden

Doet mijn zoontje ook! Ik kan mij niet voorstellen dat dat het is, volgens mij doen veel kiddos dit! Ontdekken van de handjes, zwaaien, klappen.. ik maak mij er iig geen zorgen om :)

2 jaar geleden

Volgens mij is het op deze leeftijd de kans groter dat ze gewoon aan het ontdekken en proberen zijn.

2 jaar geleden

Hier gebeurt het ook vaak als hem een boertje of scheetje dwars zit, of ook als hij moe wordt. Dan is hij druk in de weer!

2 jaar geleden

Niet te veel googlen dat is nu nog heel normaal dat ze dat doen als ze ouder zijn kan het een teken zijn maar dat is nu nog niet ter sprake

2 jaar geleden

Op die leeftijd kun je nog geen diagnose autisme stellen

2 jaar geleden

Op die leeftijd kun je nog geen diagnose autisme stellen
Diagnoses stellen kan je inderdaad nog niet. Maar toch hoor je vaak dat ouders toch al heel vroeg merken dat er iets 'anders' aan hun kindje is, of dat er achteraf gezien toch al enkele tekenen waren. Ik zou ook absoluut nu nog geen diagnose voor mijn kindje willen. Maar jammer genoeg speelt de vraag wel al langer in mijn hoofd, aangezien het in de familie zit... En het idee dat het leven voor je kindje moeilijker zou worden dan gemiddeld, is toch beangstigend

2 jaar geleden

Toevallig zit ik hier ook al een tijdje over na te denken met ons zoontje, mijn moeder zei vanaf het begin al dat ze vond dat hij apart doet met zijn handjes. En hij doet ook overstrekken en vooruit en achteruit bewegen in de kinderstoel. En schuiven met zijn hoofd als hij ligt. Ik houd het wel in de gaten, ga ook niet teveel googelen maar vind het zelf ook wel aparte bewegingen 😅

2 jaar geleden

Ons zoontje doet dit ook, vooral als hij eten krijgt/ziet of honger heeft. Onze oudste (nu 2,5) deed dit ook, dit stopte vanzelf en niks mee aan de had hoor :)

2 jaar geleden

Reactie op AnnekeDeroost

Diagnoses stellen kan je inderdaad nog niet. Maar toch hoor je vaak dat oud ...
Vervelend, kan ik me voorstellen! Misschien goed om met de huisarts te bespreken dat, mocht het zo zijn, jullie er snel op kunnen anticiperen?

2 jaar geleden

Ja dat draaien doet onze uk ook! Vooral als hij klaar is met spelen, of moe of geïrriteerd is.

2 jaar geleden

Reactie op Dropfruitje94

Toevallig zit ik hier ook al een tijdje over na te denken met ons zoontje, ...
Schuiven met het hoofdje als hij ligt is zichzelf rustig krijgen. Grote kans dat hij straks ook met z’n hoofd gaat bonken. Schijnt een ding te zijn om de prikkels van de dag te verwerken. Wat je aangeeft herken van toen mijn zoontje even oud was. Hij doet nu niks meer van toen. Was weg toen ie 1 werd.

2 jaar geleden

Schuiven met het hoofdje als hij ligt is zichzelf rustig krijgen. Grote kan ...
Ja bonken doet hij ook inderdaad! Bedankt voor je reactie 😁

2 jaar geleden

Het gedrag wat je ziet bij je zoontje past bij zijn ontwikkelingsfase. Hij heeft nog niet veel andere manieren ontwikkeld (wat gezien zijn leeftijd heel normaal is) om zintuigelijke prikkels en de indrukken van de dag te verwerken. Kinderen zonder autisme ontwikkelen met de tijd andere manieren om prikkels te verwerken en dan zie je dat het gedrag wat je beschrijft uitdooft. Bij kindjes met autisme, waar sprake is van ontwikkelingsproblemen en kinderen juist moeite hebben met het verwerken van prikkels, houdt dit gedrag wat hen helpt bij de prikkelverwerking in veel gevallen stand. Mocht je er eea over willen lezen, dan raad ik je aan om te zoeken naar info over sensorische integratie/informatieverwerking. Voor het snelle antwoord; ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken. Mijn advies zou zijn om gewoon rustig de tijd te nemen, kindjes ontwikkelen zich zo snel in de eerste twee jaar en daar zitten soms wel wat aparte verassingen bij 😅

2 jaar geleden

Reactie op Dropfruitje94

Toevallig zit ik hier ook al een tijdje over na te denken met ons zoontje, ...
Dit doet m'n dochter ook. Maar zoek er echt niets achter. Heel normaal hoor.

2 jaar geleden

Ons zoontje heeft dit ook even gedaan en daarna ging ie in z’n handjes klappen en zwaaien. Wellicht gewoon uitproberen

2 jaar geleden

M'n dochter is al sinds d'r geboorte extreem druk met haar armpjes en beentjes, die gaan al-tijd op en neer. Ze was ook van mijn 5 kinderen verreweg het meest druk al in mijn buik. Ik zoek er niet per se meteen wat achter omdat ze zich verder volgens het boekje ontwikkelt.. zelf heb ik adhd dus ik hou er rekening mee dat áls het wat betekent, dat ze dat misschien van mij heeft geërfd. Maar nog niet gedacht aan autisme..