31 Reacties
19 dagen geleden
Ik voed onze dochter (ook 16 mnd) in slaap. Als ze dan nog niet slaapt ligt ze naast me op het grote bed te draaien en woelen tot ze in slaap valt.
Als ik er niet bent valt ze tegen papa of oma aan in slaap op het grote bed. We leggen haar daarna over.
Zo af en toe lukt het in slaap vallen niet en loop ik haar in slaap in de sling, daarna leg ik haar dan weg. We komen vann alleen op schoot slapen en altijd in slaap lopen🤭 dus dit is al geweldig! Merk dat het nogsteeds met mini stapjes beter gaat.
19 dagen geleden
Uhmm vanzelf! 16maanden nu inmiddels. Eerste 3 maandjes in slaap gewiegt en gevoed, daarna laatste fles viel hij of in slaap na de fles of bij het neerleggen, middags in slaap gewiegt of buiten geslapen en vanaf 9maanden ook smiddags in het bedje!
Is hij altijd al makkelijke slaper geweest letterlijk vanaf dag 1! Maar tijdens de sprongetjes en slaapregressie ook geen ruimte gegeven om iets anders te aan te leren! Wij laten hem NOOIT huilen! Wel eventjes jengelen/zeuren. Heel duidelijk verschil wanneer het huilen is en zeuren van de vermoeidheid! Bij zeuren of jengelen gaan wij naar binnen na minutje of 2 en geven wij een kus en knuffel en leggen hem weer neer. Kan je zeggen heb heel wat uren in zijn kamer door gebracht maar nu een top slaper van 19:00 tot gemiddeld 08:00!!!
19 dagen geleden
Onze dochter van 16 maanden valt valt ook niet zelfstandig in slaap. Ook een meisje ;). Ze krijgt ook nog steeds borstvoeding. Ze wil per see knuffelend in slaap vallen. Ze heeft geen Ledikant meer, maar een bed waar ze zelf uit kan, en waar wij zelf ook bij kunnen liggen. Dat laatste was eigenlijk niet de bedoeling, maar het lukt anders niet om haar in slaap te krijgen. Hopen dat het bedje dat houdt!
19 dagen geleden
Hier een hele makkelijke slaper. Valt zelf in slaap..
Gaat liggen op t moment dat ik zeg ga maar lekker liggen. Hij zwaait nog even en thats it😅
Heb toen in het begin met het verlengen van de dutjes.. (2 slaapcyclussen aan elkaar plakken)wel echt even mn best gedaan. Op tijd speentje.. even terug in slaap wiegen of iets dergelijks.. maar zodra hij dat kon, kon hij ook zelf inslaap vallen. Dit doet hij dus ook al vrij lang.🙃
19 dagen geleden
Hier sliep ze met 6 weken van 22:00 tot 08:00 en met 4 maanden van 19:00 tot 08:00. Heb 5 maanden borstvoeding gegeven en toen ook veel in slaap gevoed. Vanaf een maand of 4 kon ze zelfstandig in slaapvallen. Overdag dan nog wel doormiddel van een voeding. Vanaf 6 maanden op haar eigen kamer. Hier nooit gefopt want dat wilde ze niet. Ging zelf met 4 maanden zuigen op haar vingers en zo valt ze nu nog steeds in slaap even 2/3 minuten zuigen en dan gaat ze lekker liggen en duurt het nog wel eventjes 15 minuten voor ze echt slaapt. Ze krijgt sinds 13 maanden geen flesjes meer maar hier kreeg ze hem al sowieso vanaf 11 maanden alleen maar s’ochtends had geen behoefte meer aan de avond. Hier luister ik ook altijd wel naar het huilen in de nacht ik wacht altijd even 2 minuten af want vaak is het tegenwoordig een droom en slaapt ze zo weer verder. Toen ze wat jonger was had ze wel eens moeite met overdag langer slapen waardoor ze dan s’avonds oververmoeid was. Dan huilde ze vaak wel intens en bleef ik naast haar bedje zitten er uit halen hielp dan ook niet. Ook was ik wel ‘streng’ dat ik geen verkeerde gewoontes aan wilde leren dus eerst even knuffelen en rustig worden maar dan gewoon echt weer in eigen bed. Dit zal ook bij elk kindje anders zijn. Ze is nu echt een mega makkelijke slaper. Maakt zelf het gebaar slapen als ze naar bed wil. Gaat gelijk lekker liggen met haar vingers in haar mond draait zich om geef haar een dikke kus en ze vindt het allemaal prima.
Ik heb geen ervaring met hoe je dit nu op deze leeftijd aan moet pakken. Als je haar in bed legt gaat ze dan huilen?
19 dagen geleden
Ooit komt het goed 😊 Wij hebben ook echt een moeilijke in slaap valler gehad. We hebben het stap voor stap en met veel liefde aangepakt. Ook gekeken waar hij aan toe was. Tegenwoordig heeft hij zelfs geen fles meer voor het slapen. We doen zijn slaapzak aan, nemen de dag door, nog even 1 of 2 liedjes zingen en dan leggen we hem in bed. Meestal met een kwartier slaapt hij dan wel. Gaat soms nog een beetje kletsen en draaien. Over het algemeen slaapt hij dan wel door tot de volgende ochtend
19 dagen geleden
Eerste 7 mnd alleen contactdutjes en samen in slaap vallen, daarna steeds zelfstandiger in stapjes (handje vasthouden bijvoorbeeld) en met 8 mnd van de 1 op andere dag zelfstandig slapen. Af en toe wat fases van op schoot in slaap vallen maar komt dus vanzelf goed is mijn ervaring :)
19 dagen geleden
Zelfstandig, meestal duimend. Heeft tot 16,5 maand borstvoeding gehad, wilde dit zelf niet meer. Viel hiervan de laatste maanden niet meer in slaap. We leggen haar overdag en ‘s avonds in haar eigen ledikant en eigen kamer met ongeveer een zelfde ritueel (slaapzak aan, lampen uit, gordijnen dicht, kus/knuffels, dagdag) en trekken de deur dicht. Vaak is ze dan al vertrokken of ligt ze te duimen. Soms kwebbelt ze nog wat en valt dan in slaap. We laten haar nooit huilen, in onze optiek is er dan wat. Meestal lijkt dit ook zo en anders is er nog behoefte aan genegenheid of pijn en dan mag ze bij ons in bed of is er een zetpil nodig in het ergste geval. Ligt sinds 6 maanden op eigen kamer omdat ze wakker werd door ons/omgeving en slaapt eigenlijk altijd goed in en door dus ben wat dat betreft gezegend. Ben wel van mening dat de kamer / bed en slapen veilige dingen moeten zijn die leuk zijn. Vind het heel fijn dat onze dochter zelf naar bed wilt, zelf heen kruipt als je vraagt of ze naar bed wilt e.d.
19 dagen geleden
Verschillend, 9/10 aan borst, incidenteel na borst zelfstandig naast mij op bed. Bij KDV meer zelfstandig - juf staat naast haar bedje, praat tegen haar, aait haar etc en vandaag voor het eerst wilde ze geen hulp (wel moest de juf naast bedje blijven staan). Wij hebben haar echter heel lang gewiegd (ik het vaakst in slaap gevoed) en ze hebben maanden naar meer zelfstandigheid bij KDV toegewerkt (het was eerst altijd krijsen en alsnog in slaap wiegen daar). Thuis is zij nog nooit zelfstandig in haar bedje in slaap gevallen maar we proberen het niet eens eigenlijk 😅
19 dagen geleden
Reactie op Kamila92
Verschillend, 9/10 aan borst, incidenteel na borst zelfstandig naast mij op ...
Bij mij steekt de vraag dan wel op: “werkt het KDV daar gewoon aan mee?” Als jullie thuis niet werken aan meer zelfstandigheid, blijft het op het KDV toch ook een ding?
19 dagen geleden
Hier valt die zelfstandig in slaap.
Toen die een maand of 5/6 was ben ik echt actief bezig geweest met zelf in slaap leren vallen omdat ik het wiegen simpelweg te zwaar vond worden. Hij werd toen ook vaak weer wakker bij het weg leggen. Waren 3 pittige nachten maar sindsdien lukt het dus altijd zelf. Mocht die een keer wat meer moeite hebben krijgt die een flesje die hij zelf weggooit als die leeg is.
19 dagen geleden
Reactie op FreyaBakker
Bij mij steekt de vraag dan wel op: “werkt het KDV daar gewoon aan mee?” Al ...
Ons KDV werkt daar gewoon aan mee ja. Ik vind dat ik mijn dochter in slaap mag voeden zolang we dit fijn vinden, terwijl mijn dochter daar meer zelfstandigheid bij slaap in haar tempo aan het leren is. Zelfstandig in slaap vallen thuis is kennelijk echt geen voorwaarde. Ik zie wel in dat het makkelijker zou maken, maar je moet ook jezelf blijven, vind ik.
19 dagen geleden
Onze dochter van 16 maanden valt ook niet zelf in slaap, ze wordt altijd gewiegd of wiegend gevoed. We hebben sinds kort wel een schommelstoel die ze steeds beter gaat accepteren. Maar het blijft pittig ja.
Wij slapen wel samen. Ze slaapt bij ons in bed en dan maakt wel dat ze ‘s nachts nooit gewiegd hoeft te worden. Ik voed haar en we vallen samen tijdens het voeden weer in slaap🩷
Wij hopen dat ze ooit niet meer gewiegd hoeft te worden🙈 Soms zijn we het zo zat…
Maar ze is nog zo klein 🩷 en volgens mij wordt geen enkele 8 jarige nog in slaap gewiegd😂
19 dagen geleden
Hier zelfstandig, maar voorwaarde is wel dat hij een volle buik heeft. Meneer is s nachts/s avonds nog erg gesteld op zijn fles melk. Verder helpt het bij hem om voorspelbaar te zijn. Avonden dat we niet voorspelbaar zijn valt hij ook minder makkelijk in slaap.
Hier is ons ritme: na het eten gaan we douchen en pyjama aan. Daarna fles drinken en samen op de bank onder kleedje, zetten een rustig filmpje aan van hey bear en dimmen de lichten een beetje. Gaan daarna naar de slaapkamer, tandenpoetsen, schone luier en slaapzak aan. Ondertussen gek doen, tot hij moet schaterlachen. Nog even ontlading voor het slapen gaan.
Dan knuffelen we even en zingen een paar liedjes, daarna leggen we hem wakker in bed 'mama houd van jou, slaap lekker tot straks!' en ga de kamer uit. Hij kan kletsen in bed, maar is normaal gesproken vrij vlot in slaap.
Als hij wel gaat huilen of mopperen zijn we ook voorspelbaar. S nachts krijgt hij een fles op t aankleed kussen en een schone luier. Als de luier klaar is leggen we hem met fles weer terug in bed. En als hij leeg is krijgt hij nog een kus en gaan we weer slapen.
Als hij in bed gaat staan zeg ik 'mam geeft je een kus en legt je neer' en doe dat dan ook. Als hij meer moeite heeft knuffelen we nog kort en leggen hem dan weer neer.
Hij weet van ons hoe we handelen en blijven voorspelbaar. En belangrijk, we verplaatsen hem niet uit zijn kamer als het slaaptijd is.
18 dagen geleden
Vanaf het begin eigenlijk al zelfstandig en in zijn eigen bed. Natuurlijk fase gehad dat het moeilijker was.
Overdag een standaard ritueel en in avond ook.
Wel nog als hij in nacht wakker word een flesje mee in bed maar niet standaard om in slaap te komen
18 dagen geleden
Reactie op Newworld
Ik ben benieuwd naar het gebaar van slapen dat je dochter aangeeft:))
Ik heb haar geleerd doormiddel van verschillende boekjes waar je een ledikant ziet of iemand ziet slapen en als ik dan slapen zeg en daar naar wijs doe ik mijn hand op mijn wang en hoofd schuin en mijn ogen dicht. Dit doet ze nu dus ook. 😊