21 Reacties

7 maanden geleden

Armen = amen En ze had het speentje in, toen we aankwamen dus. (Misschien niet geheel duidelijk)

7 maanden geleden

Ik zou lekker doen wat jezelf wilt dat zij een ouder kindje heeft hoeft niet te betekenen dat ze alles beter weet. Mijn dochtertje is 10 maanden en draagt nog hele dag een speentje 😊. Ik vind het altijd onbeleefd als mensen ongevraagd hun mening geven zonder dat er om gevraagd word en daarmee moeders onzeker mee maken! Ik zou lekker doen wat jij wilt❤️. Geen enkele moeder op deze wereld js perfect

7 maanden geleden

Speentjes kunnen zeker van invloed zijn op de tandjes en mondmotoriek, mijn oudste heeft hem wel gehad en het begon haar gebitje idd te vormen dus ben er toen cold turkey af gegaan, mijn jongste heeft hem niet gehad

7 maanden geleden

Ik vind het een beetje overdreven. Mijn oudste had tot d'r 2e een speentje en is niks mis met d'r spraak. Klinkt als een lid van de moedermaffia ;)

7 maanden geleden

Reactie op MiekjeS88

Ik vind het een beetje overdreven. Mijn oudste had tot d'r 2e een speentje ...
Moedermaffia is ook een beetje overdreven hoor... feit is dat het kan niet dat het elk kindje ook daadwerkelijk gebeurd, dan maar moedermaffia maar mijn oudste haar gebitje vormde er wel degelijk naar en is met se tijd bij getrokken toen ik er mee stopte, nogmaals het KAN neemt niet weg dat er kindjes zijn waarbij dat allemaal niet gebeurd en er dus prima mee weg komen....

7 maanden geleden

Hier bied ik het speentje alleen bij inslapen aan overdags helemaal niet. Ik haal m savonds ook vaak uit als ze eenmaal goed slaapt, zodat ze niet perse de hele nacht sabbelt

7 maanden geleden

Reactie op BAMPatricia

Moedermaffia is ook een beetje overdreven hoor... feit is dat het kan niet ...
Mensen maken zich overal druk om tegenwoordig. Elk kind is anders en elke moeder is anders. Als iemand ongevraagd commentaar of advies geeft waar een moeder onzeker van wordt ben je een prominent lid van de moedermaffia. Ik vind het heel erg als moeders elkaar naar beneden halen persoonlijk

7 maanden geleden

Reactie op MiekjeS88

Mensen maken zich overal druk om tegenwoordig. Elk kind is anders en elke m ...
Zeker is iedereen anders en doet iedere ouder het anders mee eens! En idd neerhalen is niet nodig, dat ben ik ook zeker met je eens, maar de moedermaffia kaart word tegenwoordig ook wel heel snel getrokken. Ik kan wel mijn ervaring delen en we weten allemaal zelf wel dat speentjes heus niet zaligmakend zijn en nadelen kennen al dan niet op de langere termijn, aan topicstarter zelf wat ze er uiteindelijk wel of niet mee doet

7 maanden geleden

Reactie op BAMPatricia

Zeker is iedereen anders en doet iedere ouder het anders mee eens! En idd n ...
Ik trek 'm alleen als iemand een (nieuwe) moeder onzeker maakt en dat gebeurt hier overduidelijk. Ik raak een gevoelige snaar bij je merk ik;)

7 maanden geleden

Neehooor, lekker laten met de speen nog. Als ze de speen missen gaan ze duim zuigen, als de die duim hebben ontdekt ben je verder van huis, dat is namelijk veel moeilijker af te leren.

7 maanden geleden

Reactie op MiekjeS88

Mensen maken zich overal druk om tegenwoordig. Elk kind is anders en elke m ...
Mee eens ✌️

7 maanden geleden

Bij mijn oudste dochter heel strikt geweest. Vanaf 9 maanden alleen in bed en met 1,5 jaar helemaal gestopt. Zij kon het en deed het zonder problemen. Mijn middelste is met 2j3m er vanaf gegaan maar had hem toen nog vaker in, ook overdag maar alleen met momenten dat hij troost nodig had. Zijn gebitje begon wel naar de speen te staan, mede daardoor zijn we gestopt. De jongste nu heeft hem ook overdag nog vaker in. Proberen wel minder vaak te geven maar op momenten dat ze pieperig wordt en wij bezig zijn, krijgt ze hem wel. In de maxicosi hangt hij aan het speenkoord en doet ze hem naar behoefte in.

7 maanden geleden

Lekker doen waar jij je goed bij voelt. Wij gebruiken bij t slapen een speen en in de auto. Ja we moeten er ooit vanaf en dat is misschien pittig. Maar tegen die tijd hebben we al heel wat pittige fases overleefd 😂🫠

7 maanden geleden

Tja, het is maar net wie je het vraagt, elk kind en dus elk gebit is anders. Ik zie in mijn werk hele afwijkende gebitten bij kinderen die 1,5/2 jaar gespeend hebben en hele normale gebitten bij kinderen die 5 jaar gespeend hebben. Het is een kwestie van geluk en misschien een stukje erfelijkheid denk ik zelf. Mijn dochter heeft ook nog een speen, maar die krijgt ze alleen bij het slapen. Ik heb altijd gezegd "geen speen", maar toen ging ze duimen (neee!) dus heb ik er heel consequent een speen ingestopt. Ik heb ook altijd gezegd dat je eigenlijk met 1 jaar moet stoppen ivm de groei, maar ik vermoed dat ik daar misschien ook nog wel op terugkom 🫣😂

7 maanden geleden

Reactie op mommy_2019

Bij mijn oudste dochter heel strikt geweest. Vanaf 9 maanden alleen in bed ...
Hi, mijn zoontje tut op zijn vingers. In september (dan 15maanden) wordt hij geopereerd aan deze vingers en zal hij 3 weken niet kunnen tutten. Hij zal dus verplicht moeten stoppen. Hij tut zichzelf echter in slaap. Hoe heb jij dit aangepakt?

7 maanden geleden

Zitten zeker voor en nadelen aan. Maar als ze zou duimen kan je het echt niet zomaar afleren en vinden veel mensen het toch ineens een minder groot probleem. Terwijl een duim altijd beschikbaar is en een speen alleen wanneer je die beschikbaar stelt. Ons dochtertje slaapt moeilijk, valt nog in onze armen in slaap en krijgt veel rust van haar speen. Die ze alleen in heeft als ze slaapt en binnen een uur uitgooit en ook niet meer terug zoekt (tenzij ze snachts opnieuw in moet slapen). Ze heeft overigens ook nog geen tanden. Op dit moment heeft ze er meer baat bij dan het schade brengt dus laten we het voorlopig lekker zo. Ze heeft trouwens ook nog geen enkele tand (10 mnd)

7 maanden geleden

Reactie op Jolienvdb

Hi, mijn zoontje tut op zijn vingers. In september (dan 15maanden) wordt hi ...
Bij de oudste hebben wij samen de speen in de kast gelegd en gezegd dat ze een grote meid is die zonder speentje kan slapen. Zij mocht een plekje kiezen waar we ze gingen opbergen. Zij heeft zelf haar kast gekozen en nog 3 avonden gecheckt of ze er nog lagen. Daarna niet meer naar gekeken en uiteindelijk met verhuizen hebben we ze weggegooid. Bij de middelste is het een ander verhaal, die was erg volhardend met de speen. Hij wilde graag de controle er over houden. Dus een soort compromis gesloten. De speen ging niet meer in als hij uit bed kwam, maar hij hield hem vast en legde hem beneden in de kast. Hij wist waar ze waren, en gevoelsmatig dichtbij, maar hij mocht hem niet meer in. Op gegeven moment zijn we steeds vaker gaan benoemen dat hij een grote jongen was en speentjes voor de baby. Hij was geen baby meer toch. Tot hij op 1 avond boos werd dat hij naar bed moest en al zijn spenen weg bleef gooien. Toen alle spenen uit bed/zijn kamer gehaald en weggelopen. Hij is zonder speen in slaap gevallen en we hebben ze nooit meer teruggegeven. Ook bij de opvang gelijk de speen weggelaten. Daar bleek hij al vaker de speen gewoon naast zich neer te leggen ipv in te doen. Hij kon het misschien al een langere tijd maar was er psychisch thuis nog niet klaar voor.

7 maanden geleden

Ik denk dat je het in de ja en amen bak mag gooien!.. Tuurlijk zitten er nadelen aan een speen, maarja dat is met alles zo.. denk aan schermtijd of wel of geen diksap en noem maar op. Ik denk dat je bij elk struikelpuntje een weloverwogen keuze maakt en waar ligt dan je prioriteit. Feit is namelijk dat niet alles perfect zal gaan/zijn😇 Ik vind zelf bijvoorbeeld belangrijker dat de tv uit blijft, dan dat ik nu al zonder speentje ga trainen. Nou heb ik een jongetje die duimt dus die strijd wordt nog wat lastiger😅.. Maar ik schuif m mooi nog even vooruit. Overigens hebben mijn zussen en ik alle 3 een beugel gehad, waarvan alleen mijn zus vroeger duimde.. dus ik vermoed dat er ook zeker een stukje aanleg bij komt kijken😇 Kortom, gewoon doen wat goed voelt! Er komen nog genoeg struikel punten aan😉

7 maanden geleden

Reactie op 00me00

Ik denk dat je het in de ja en amen bak mag gooien!.. Tuurlijk zitten er n ...
Hier ook met 4 meiden thuis, mijn zussen allemaal geduimd zonder beugel en ik als enige gefopt en zon beetje alle beugels gehad die je maar kan bedenken. 😂 Denk dat het ook gewoon toeval is. Mijn dochter heeft nooit de speen gepakt ik ben er zelf best blij mee. Ze zuigt op 2 vingers. Hoe ik het ooit af ga leren geen idee? Zie het allemaal wel! Zou je om het fopje ook geen druk maken niemand fopt meer op z’n 18e. (Hoop ik 😂)

7 maanden geleden

Ik vind de speen een fantastische uitkomst. Oudste dochter had hem tot 2 en toen cold turkey afstand genomen (bibs speen en toen zag ik dr tandjes echt wat gaan vervormen). 3 dagen gezeur en toen over. Binnen een maand stonden de tandjes weer normaal. Nu bij de jongste een mondvriendelijker speen (wist dat niet van de bibs bij m’n oudste, vond ze gewoon mooi) en denk ik dat ik rond dezelfde leeftijd er weer mee stop, maar mijn hemel wat een heerlijke uitkomst voor vermoeide en rusteloze baby’s.