15 Reacties

één jaar geleden

Ja bij ons ook, wij zijn begonnen met Johannes broodpitmeel en dat helpt!

één jaar geleden

Door de hapjes heen of de melk ? Ik geef namelijk borstvoeding

één jaar geleden

Ik volg even. Hier hetzelfde probleem

één jaar geleden

Zelfde hier, ik volg ook even

één jaar geleden

Door de melk.. je zou kunnen kolven en het daar doorheen kunnen mengen? Ik moest gemiddeld 5 nieuwe outfits per dag doen! Nu kan hij gelukkig de hele dag door met zij outfit en is het meer druppels ipv sloten melk..

één jaar geleden

Je zoontje reageert eigenlijk perfect. Oefenhapjes bij 5 maanden mógen wel, maar móéten niet. Als je kindje spuugt, is dat wellicht een indicatie dat hij er nog niet klaar voor is. Je kunt gerust even een maandje pauzeren en kijken of hij er volgende maand wél klaar voor is. De WHO adviseert exclusief borstvoeding tot 6 maanden. Dat is niet voor niets. Voordat je met johannesbroodpitmeel en een kolf aan de gang gaat, kun je bovenstaande overwegen.

één jaar geleden

Reactie op Jamie2123

Je zoontje reageert eigenlijk perfect. Oefenhapjes bij 5 maanden mógen wel, ...
Bedankt voor je bericht. Ik heb expres tot bijna 5 maanden gewacht. Zijn nu net weekje geleden begonnen met hapjes. Hij leek naast mn borstvoeding honger te hebben en had/heeft veel interesse in ons eten. Hij kijkt het eten echt uit je mond. Hij krijgt verder geen krampen van de hapjes. Maar misschien zetten we het nog even op pauze en kijken we wat dat doet. Merk dat ik heel erg zoekende ben qua hapjes. Ik ga sowieso niet zonder overleg met cb johannesbroodpitmeel geven, hij lijkt verder geen last te hebben van de reflux, alleen het valt wel erg op, dat hij veel meer spuugt. Denk je dat het meer en vaker spugen een teken kan zijn dat hij er mogelijk nog niet klaar voor is?

één jaar geleden

Reactie op Jun001hum

Bedankt voor je bericht. Ik heb expres tot bijna 5 maanden gewacht. Zijn nu ...
Ja, het is ook lastig. Er wordt zoveel gezegd en je wilt het ‘goed doen’, maar met al die tegenstrijdige berichten is dat lang niet makkelijk. Het belangrijkste is: als jij denkt dat er iets niet klopt en dat je kindje misschien een allergie of zo heeft, trek dan aan de bel. Jij kent je zoontje het best. Daarnaast is het inderdaad zo dat sommige kinderen bij 5 maanden fysiek nog niet helemaal klaar zijn voor hapjes. Dat is niet gek. Het spugen kan ook voortkomen uit het simpele feit dat je kindje te vol zit, als de hapjes bijvoorbeeld te dicht op de melkvoeding zitten. In principe heeft een baby van 5 maanden genoeg aan melk. De eerste hapjes zijn ook niet bedoeld als ‘extra vulling’, maar als een eerste kennismaking met nieuwe smaken, texturen, etc. Pas na verloop van tijd gaat voedsel de plek van borst- of flesvoeding steeds meer innemen. Ik weet niet of je makkelijk Engels leest, maar het boek ‘Why starting solids matters’ is heel dun en heel informatief. Doe wat goed voelt voor jou, zolang je maar weet dat je geen boot gemist hebt als je even pauzeert. Houd het leuk, dan doe je het goed. :)

één jaar geleden

Het consultatiebureau gaf aan dat ik even paar dagen kan stoppen met het geven van hapjes en kijken wat dat doet. Maar ze had het er ook over dat ik evt minder gepureerd kan geven (geprakt) of zacht fruit of groente uit vuistje (bv peer of zacht gekookte wortel). Maar ik dacht dat dat vanaf 6 maanden pas “mocht”. Geven jullie al minder fijn voedsel of uit het vuistje? Hij is nu ruim 5 maanden en een gezonde grote vent (met 40 weken geboren)

één jaar geleden

Misschien toch wachten tot 6 maanden? Dat is ook nog steeds het advies van de WHO en UNICEF.

één jaar geleden

Reactie op Jun001hum

Het consultatiebureau gaf aan dat ik even paar dagen kan stoppen met het ge ...
Wij gaan echt uit het vuistje pas doen als ze zelf een beetje kan zitten en goed kan slikken, ivm verslikkingsgevaar. Denk dat het per kindje verschillend is wanneer ze daar klaar voor zijn. De een misschien voor 6 maanden al, de ander misschien pas met 8 🤷🏼

één jaar geleden

Reactie op Jun001hum

Het consultatiebureau gaf aan dat ik even paar dagen kan stoppen met het ge ...
Een baby is - grofweg - klaar voor het eten van voedsel (uit het vuistje of in welke vorm dan ook) als hij de volgende mijlpalen bereikt heeft: - Je kindje kan gedurende de ‘maaltijd’ rechtop zitten, al dan niet met ondersteuning, bijvoorbeeld in een kinderstoel met kussens, zodat hij zijn energie kan inzetten voor het eten ipv voor het overeind zitten. Achterover in zo’n babykuipje op de kinderstoel is niet rechtop. - De reflex om andere dingen dan de tepel of de speen uit de mond te duwen is verdwenen. Als je baby een aangeboden lepeltje met de tong weer naar buiten duwt, is hij nog niet klaar voor hapjes in welke vorm dan ook. - Je baby is in staat om zelfstandig dingen op te pakken en naar de mond te brengen. Ook als je een mango in geprakte vorm aanbiedt, moet je dat pas doen als je baby in staat is om een groter stuk mango (of speelgoed) op te pakken, naar de mond te brengen en eraan te kluiven. - Je kind moet zijn mondspieren kunnen gebruiken voor meer dan sabbelen en zuigen alleen. Hij moet er ook bijtbewegingen etc mee kunnen maken. Al deze mijlpalen worden behaald rond de periode van 6 maanden, maar sommige kinderen zijn sneller of langzamer dan anderen. Als je let op deze signalen en je ziet dat je kindje al deze dingen onder de knie heeft, probeer het dan nog eens. Grote kans dat het darmsysteem tegen die tijd ook rijp genoeg is. Meer hierover in een paper van Naylor & Morrow (Developmental Readiness of Normal Full Term Infants to Progress from Exclusive Breastfeeding to the Introduction of Complementary Foods)

één jaar geleden

Reactie op CeFamke

Wij gaan echt uit het vuistje pas doen als ze zelf een beetje kan zitten en ...
Goed advies! Overigens zijn er recent 3 nieuwe studies geweest die hebben aangetoond dat er geen verschil is in verslikkingsgevaar tussen stukjes geven (Rapleymethode) en gepureerde hapjes aanbieden. Beide zijn even veilig als baby er klaar voor is (zie mijn vorige post) en even onveilig als baby dat niet is.

één jaar geleden

Dankjulliewel! Heel helpend! Ik ga dit zeker meenemen in onze overweging :)

4 maanden geleden

Reactie op Jun001hum

Dankjulliewel! Heel helpend! Ik ga dit zeker meenemen in onze overweging :) ...
Besef me dat het een ouder topic is…maar ben even benieuwd hoe dit bij jullie is ‘afgelopen’ aangezien we hier eenzelfde situatie hebben