5 Reacties

8 maanden geleden

Wat naar zeg. Vast voedsel onder het eerste jaar is om te wennen. Maak er dus vooral geen gevecht van: als ze niet wil, wil ze niet. Prima. 1,5 uur aan tafel voor groenten klinkt ook niet prettig voor haar, eten moet juist leuk zijn. Hoe biedt je het eten nu aan? Gepureerd of in stukjes? Misschien wil ze als ze zelf mag eten wel wat meer en gaat het minder moeizaam. Als ik lees dat ze brood wel wat vlotter eet kan je misschien fruit en groenten ook in kleine stukjes aanbieden? En daarnaast nog een tip: zien eten doet eten. Maak er samen wat gezelligs van: samen een stuk fruit eten (delen) en samen lunchen bijv. Vaak worden kleintjes dan nieuwsgierig en willen ze ook eten. Qua hoeveelheid melk hoef je je geen zorgen te maken, het klopt dat ze rond deze tijd minder melk gaan drinken. Succes!

8 maanden geleden

Oh ik voel met je mee. Zo frustrerend! Onze oudste had dit ook. Iedere keer zo’n onderneming om er eten in te krijgen. Hier hielp het om het haar allemaal zelf te laten doen. Gekookte groente, avocado, gekookte pasta. Wat ook goed werkte was spinaziepannekoeken, opvolgmelk, ei, bloem en verse spinazie in de blender en daar een pannenkoek van maken. Dat kon ze zelf eten. We hebben op een gegeven moment het ook maar opgegeven om haar te laten eten in haar stoel. Dan kroop en later liep ze rond, mocht ze spelen en kwam ze hapjes halen. Geen strijd meer. Inmiddels is ze bijna zes, eet en lust echt alles en blijft (meestal;) ook netjes aan tafel zitten. Hou vol mama, hopelijk komt het bij jullie dochter ook helemaal goed 🤞

8 maanden geleden

Wat vervelend dat het zo voelt. Mijn eerste en belangrijkste tip: maak er geen strijd van. Eten moet leuk blijven, zonder trucjes om er eten in te krijgen of lang blijven aandringen/proberen. Ik ben erg fan van de methode van Ellyn Satter (division of responsibility). Jij als ouder bepaalt wat, wanneer en waar het kind eet, het kind bepaalt óf en hoeveel het eet. Is dat een heel bord, prima. Is dat 1 halfslachtig hapje, ook goed. Ik denk dat de stress die het jou geeft ook zijn weerslag heeft op je dochter, haar voelsprieten zijn nu heel sterk dus zij voelt jouw spanning. Dus ontspan, hou het leuk (mijn dochter heeft een eigen lepel en vork om mee te spelen tijdens het eten) en als ze niet wil, dan mag je het laten. Kinderen groeien niet altijd even snel en dips horen erbij. Mijn dochter heeft ook heel wisselende dagen, de ene keer hapt ze alsof ze een week niet gegeten heeft, de andere keer houdt ze haar kaken stijf op elkaar. De voeding daarna eet/drinkt ze dan hopelijk wel weer wat meer.

8 maanden geleden

Bedankt voor de tips, ik ga ze zeker eens testen. De spinaziepannekoeken lijken me ook het proberen waard. Ik zal het vooral meer proberen loslaten en meer ontspannen te doen. ik ben nu heel gefocused op hoeveelheden omdat ik het zo naar vind dat ze minder bijkomt. Ik bied nu gepureerd, soms heel fijn en soms iets grover met stukjes maar ze lijkt niet meteen een voorkeur te hebben. Aardbeien lust ze heel graag dus dat probeer ik in alle fruithapjes te doen😅

8 maanden geleden

Succes mama! Hopelijk ga je minder stress ervaren en ik weet hoe moeilijk dat is, want je wilt zo graag dat je kindje goed eet 🙏