18 Reacties

3 jaar geleden

De mooie tekening van de arts 😅 de donker ingekleurde is de placenta en hoe de navelstreng loopt

3 jaar geleden

Hi bij mij wss ook het geval. Moet morgen terug voor echo.

3 jaar geleden

Je verhaal is herkenbaar! Bij ons bij de 20 weken echo geconstateerd. Bij ons zit de insertie net wel in de placenta maar één van de uitstulpingen (een vat dus) loopt voor de uitgang langs en zit daar in mijn vliezen. Vasa previa heet dat. Ben heel dankbaar dat het is geconstateerd want het overlijdenspercentage als het gemist wordt is enorm. Ik krijg een keizersnede tussen 35-36 weken omdat ik met geen mogelijkheid spontaan mag bevallen en ze daar dus ruim voor moeten zijn. Heel spannend vind ik het allemaal. Laat je goed informeren en zorg voor een goed kundige arts!

3 jaar geleden

Reactie op marina1234

Hi bij mij wss ook het geval. Moet morgen terug voor echo.
Heel veel succes ik hoop dat het meevalt

3 jaar geleden

Reactie op Datkomtlaterwel

Je verhaal is herkenbaar! Bij ons bij de 20 weken echo geconstateerd. Bij o ...
😔 zo spannend. Ik ben nu ook bang dat hij gaat indalen want hij zit wel met z’n hoofd al laag. Dan zou dus de navelstreng afknellen😥 we gaan zien hoe het allemaal gaat lopen ben heel benieuwd. Hoe ver ben jij nu? 35 weken is al best snel gezien je ook in deze groep zit

3 jaar geleden

Reactie op eeshje

😔 zo spannend. Ik ben nu ook bang dat hij gaat indalen want hij zit wel me ...
Dat was bij ons geen probleem, het indalen. Maar bij ons is het dus 1 vat die voor de uitgang ligt en niet de hele navelstreng. Hebben ze al gezegd dat indalen een probleem is? Want dat kan al vrij vroeg gebeuren toch? Zou het even goed navragen! Bij ons zit het risico voornamelijk in het breken van de vliezen en weeen, want met weeen daalt een kindje heel diep in natuurlijk en kan dat vat knappen. Ik ben 31 weken nu dus in juni uitgerekend maar weet dus al dat we een mei kindje gaan krijgen. Hebben ze je al wel de scenario’s toegelicht? Dat je een beetje weet waar je eventueel rekening mee moet houden?

3 jaar geleden

Je verhaal is herkenbaar! Bij ons bij de 20 weken echo geconstateerd. Bij o ...
hebben ze dat toen met een inwendige of uitwendige echo geconstateerd?

3 jaar geleden

Dat was bij ons geen probleem, het indalen. Maar bij ons is het dus 1 vat d ...
Nee ze hebben nog niet echt scenario’s besproken omdat ze ook niet duidelijk kon zien of de vaten van de navelstreng beschermd waren of niet. Ook kon ze niet zeggen of het wel of niet vasa previa is. Daarom moet ik volgende week nog een keer. Dan hoor ik meer. Toen ik vroeg over het indalen en afknellen van de navelstreng (wat ik me dus kan voorstellen dat dat gebeurt) ging ze nog niet echt op in en zei alleen maar als je je baby minder voelt moet je bellen waarop mijn man vroeg zijn we dan niet te laat?🤷🏼‍♀️ ook daar ging ze niet op in en zei ze we maken een hartfilmpje. Het voelt allemaal zo last minute en zo onzeker ik weet niet waar ik aan toe ben. Volgende week ben ik al 33 weken.

3 jaar geleden

Reactie op ebast

hebben ze dat toen met een inwendige of uitwendige echo geconstateerd?
Inwendig. Die deden ze omdat ik bij 14 weken bloedingen heb gehad wat bleek door laagliggende placenta te komen. Inwendig konden ze de placenta beter checken en zagen ze dit dus ook. Wil niet weten wat er was gebeurt als ze dat niet op deze manier hadden gecheckt.

3 jaar geleden

Reactie op eeshje

Nee ze hebben nog niet echt scenario’s besproken omdat ze ook niet duidelij ...
Pfff ja kan me echt wel voorstellen dat het enorm onzeker is zo, vooral omdat je al bijna 33 weken bent. Je wilt gewoon antwoorden. Laat ze het wel goed checken hoor. Wij zijn na de 20 weken echo doorgestuurd naar de gynaecoloog en daar bleek er niets aan de hand. Ze wilden het met 26 weken wel een keertje dubbelchecken en daar ben ik zo blij om. Bleek namelijk dat de kleine er met de eerste keer met haar hoofdje voor lag. Het is zo iets kleins dus echt heel moeilijk te vinden. Snap je gevoel over dat het heel last minute is. Denk dat dat 2 kanten op kan gaan. Wij weten het dus echt al wel een tijdje maar ben dus al weken aan het malen en voel me soms echt een tikkende tijdbom. Zo heb jij al die weken nog kunnen genieten van de zwangerschap. Dat heb ik gelukkig tussen 20–26 weken ook nog gekund, al kwam die klap met 26 weken toen wel extra hard aan. Maar ben wel dankbaar nog voor die semi onbezorgde weken nog.

3 jaar geleden

Hoe is de echo afgelopen eeshje?

3 jaar geleden

Jeetje wat balen zeg! Hopelijk kunnen ze het volgende week beter zien. Zelf een placenta praevia totalis, waar ze ook bij de 20 weken echo aangaven dat het echt nog wel op zou trekken en op bij de 32 weken zeiden dat dit was gebeurd (zou er 1,5 cm vanaf liggen en nog wat kunnen schuiven). Maar blijkt nu dus helemaal niet zo te zijn, dus wordt een geplande keizersnede. Ik herken je gevoel wel, gek om zo te moeten schakelen en het idee van weeen krijgen/ een vaginale bevalling van je af te moeten zetten. Sterkte in ieder geval, hopelijk goed nieuws! 🤞🏻

3 jaar geleden

Hoe is de echo afgelopen eeshje?
Heel gek maar goed😅 ik was enorm in de war na de echo. Alsof er met je gespeeld word. Kon niet eens genieten van het goede nieuws. Laat ik het uitleggen. Ik voelde afgelopen dinsdag de baby niet zoals gewoonlijk heel actief dus toch maar zk gebeld en langs geweest. Alles was goed gelukkig. Ze hebben ook een echo gemaakt en toen werd mij verteld dat de situatie met de navelstreng niet anders was dan een week geleden. Dus nog steeds voor de uitgang. Afgelopen donderdag ben ik bij de ervaren gynaecoloog geweest en die zei dat het hoofdje van de baby de navelstreng al voorbij is en dus de navelstreng niet mee geduwd word in het kanaal… als dit zo blijft dan kan ik normaal bevallen. Met 36 weken, over 2 weken gaan ze nog een keer kijken. Voor nu is er geen gevaar is me verteld Er zijn dus in totaal 4 echo’s gemaakt 3keer gezegt dat de navelstreng op een onveilige plek zit en 1 keer, weliswaar door een meer ervaren arts, dat er geen gevaar meer is. Ondanks dat heb ik nog steeds een naar gevoel en weet ik niet zo goed waar ik me op moet concentreren. Ik ben echt een control freak en moet altijd alles gepland hebben in m’n hoofd 😅 dat maakt het voor mij zelf en eerlijk gezegt psychisch ook heel lastig. Nu wacht ik maar week 36 af 🙄. Hoewel ik dus heeeel graag normaal wil bevallen ben ik nu gewoon bang gemaakt misschien zelfs voor niks. Maar stel ik mag echt normaal bevallen ga ik wel met de eerste wee vragen om een echo of de navelstreng echt echt niet in de weg zit 😣

3 jaar geleden

Ik hoop het voor je!!! Zou heeel fijn zijn! Maar laat ze het wel goed checken hoor! Wil je niet banger maken, maar er zijn nieuwe amerikaanse onderzoeken die laten zien dat bij een hercheck vanaf 32 weken dit over het hoofd gezien kan worden omdat het hoofdje van de baby dan voor het vat ligt. Wellicht voor de zekerheid nog ergens een 2nd opinion? Maar hoop natuurlijk heel erg voor jou dat dat niet het geval is!! 🤞🏻🤞🏻

3 jaar geleden

Ik hoop het voor je!!! Zou heeel fijn zijn! Maar laat ze het wel goed che ...
Dankjewel super lief berichtje 🙏🏼 Ik wacht nog eventjes de 36 weken af. Wat zij wel deed is echt het hoofdje optillen en eronder kijken. Ze drukte echt het hoofdje naar boven wat overigens ook heel naar was hoor maar ze heeft wel echt gekeken. Maar een 2nd opinion is zeker niet een slecht idee je zet me aan het denken 😄 via waar kan ik dat dan vragen moet ik dan het ziekenhuis daarvoor bellen of de verloskundige praktijk die mij eerste instantie verwees. Die heeft wel het hele rapport overgedragen aan het ziekenhuis en heb bij een geen afspraken meer.

3 jaar geleden

Nou het word dan dus toch een keizersnede. Vandaag 36w echo gehad en het risico is toch te groot voor een normale bevalling. Ik ben gepland op 9juni voor een keizersnee 🫣 Ben stuk rustiger nu de knoop is doorgehakt.

3 jaar geleden

Reactie op eeshje

Nou het word dan dus toch een keizersnede. Vandaag 36w echo gehad en het ri ...
Spannend!! Wij hebben overmorgen de keizersnede staan. Ben dan 35+2. Keizersnede zelf vind ik niet spannend maar wel de periode erna omdat ze zo klein gaat zijn. We gaan het zien. ☺️