14 Reacties
3 jaar geleden
Hallo ik heb dat ook.. ik heb een gezonde zoon van 3 jaar en die zwangerschap is goed verlopen ze controleren op zwangerschap suiker en ik had al extra controle ivm. Een te traag werkende schildklier. Je hebt meer controles en echo's bij de gynaecoloog ze kijken dan naar de groei van de kleine en ook de hoeveelheid vruchtwater etc. Het is natuurlijk beter als je een beter bmi hebt maar ik heb mijn overgewicht tijdens mijn zwangerschap niet als een belemmering gehad ook mijn zoon niet.. heb wel nog extra op m'n voeding gelet en beweging! Ik viel tijdens mijn eerste zwangerschap ook af in mijn geval was dat prima ook kwam dat omdat mijn schildklier door de hormonen sneller ging lopen.
3 jaar geleden
Hoi hoi, ik heb ook overgewicht, een hogere bmi dan jij nu hebt en in mijn vorige zwangerschap is alles goed verlopen. De suikertest is een beetje vies maar meer niet. De extra controles bij de verloskundige vond ik juist fijn, kon ik mijn zoon nog vaker zien. Inmiddels ben ik 6 weken zwanger van een tweede en heb een hogere bmi als bij de vorige zwangerschap maar ga ervan uit dat ook dit geen problemen gaat veroorzaken.
Het internet kan je goed bang maken en er zitten idd risico’s aan verbonden, maar die zijn er ook als je een lagere bmi hebt. Hopelijk lukt het je om de angst die je ervan hebt gekregen te verminderen, misschien helpt het om dit met je verloskundige te bespreken.
3 jaar geleden
Hier 174 en 115 kg, dus echt behoorlijk obees en heb een prima zwangerschap gehad. Geen complicaties, geen suiker, weinig kilos aangekomen. Baby netjes op gewicht etc.
Kan dus gewoon ook prima goed gaan. Nu zwanger van nr 2.
3 jaar geleden
Ik heb ook ‘obesitas’ 1.62 en 88 kg. Vk heeft er nog nooit wat over gezegd! Ik had het zelf aangegeven en kreeg extra groei echo’s en een suikertest. Heb 2 gezonde jongens op de wereld gezet ( wel via kz ) was bij mn 1e zwangerschap 24 kg aangekomen en 2e 23kg, daar hoop ik nu wat meer op te letten want ik merkte na de 2e dat het een stuk minder snel eraf ging. Ze zeggen ook dat je minder snel zwanger kan worden als je zwaar bent.. nou het was hier de 2e x raak.
Lekker van genieten hoor 💕
3 jaar geleden
Hier 174 en 115 kg, dus echt behoorlijk obees en heb een prima zwangerschap ...
Oh en het was hier trouwens 3x in de eerste ronde raak 🤐 (2e keer werd miskraam)
3 jaar geleden
Ook al heb je een hogere bmi en label obesitas, het is ook van belang hoe fit je bent. Dus zorg gewoon dat je regelmatig beweegt/sport/wandelt/yoga/whatever blijft doen. En niet te druk maken. Ene lijf is het andere niet.
Reden waarom je met hoger gewicht niet bij alle verloskundigen thuis mag bevallen, heeft puur te maken met wat er aan zorg en tillen nodig is als er complicaties optreden. Overleg dit tijdig met je verloskundige, zodat je niet voor onverwachte keuzes komt te staan.
3 jaar geleden
Bedankt voor alle reacties! Dat stelt gerust. Ik heb mij wel aangemeld bij een diëtist zodat ik niet teveel aan ga komen tijdens de zwangerschap, en er en goede balans is tussen gezond eten, bewegen, maar ook genieten.
3 jaar geleden
Ja hier ook, ik heb een BMI van 31 en ik kijk er ook helemaal niet naar uit om dat daar te moeten bespreken en hoe ze daarop gaan reageren. Maar dat moet vast en zeker helemaal goed komen
3 jaar geleden
Ik heb een gezonde dochter van twee jaar rondlopen. Ook zwaar obesitas maar zo een goede zwangerschap gehad. Liep wel in het zkh omdat ik het zelf wilde maar geen suiker gehad, hoge bloeddruk, top bevalling etc. Zag een hele hoop veren op de weg maar uiteindelijk ben ik ze nooit tegengekomen. Nu bijna 6 wkn zwanger van ons tweede kindje na 1 miskraam ertussen.
3 jaar geleden
Hoi
Hier ook obesitas. Ik ben 186 en 140kg🙈 momenteel heb ik een zoontje van 20 maanden en bij zijn zwangerschap moest ik onder controle van de gynaecoloog. Ik moest de suikertest doen die was positief. Uiteindelijk kon ik het af met een dieet. Ik had ook normaal mogen bevallen als mijn zoon niet in stuit had gelegen. Dus heb ik een keizersnede gehad. Volgens de artsen was er een groot risico op infecties en langere herstel tijd. Ik was in de kraamweek al aan het stofzuigen en een ontsteking van 1 cm gehad aan het litteken van 15 a 20 cm. Nu ben ik zwanger van onze 2e en moet ik binnenkort het ziekenhuis bellen.