18 Reacties

2 jaar geleden
Hej mama, wat vind jij “veel” aan reflux? Heeft hij er zichtbaar last van? Hoe oud is hij? Valt hij af?

2 jaar geleden
Hej mama, wat vind jij “veel” aan reflux? Heeft hij er zichtbaar last van? ...
Omeprazol geven ze tegenwoordig niet meer zo makkelijk ivm de bijwerkingen dus daar zal de betreffende arts wel over na hebben gedacht.

2 jaar geleden
Nexium wordt vrij makkelijk gegeven bij veel brakende kindjes die ook nog eens last hebben van maagzuur.

2 jaar geleden
Wij hebben het bij ons vorige kindje wel gebruikt vanaf 12 weken omdat haar slokdarm zo geïrriteerd was door de verborgen reflux dat het onhoudbaar werd.
Inmiddels is er bekend dat het bijwerkingen kan geven op de lange termijn. Zelf vind ik die bijwerkingen niet zo schokkend en wel enigzins te verklaren maar uiteindelijk zal je zelf de keuze moeten maken.
Is het echt niet te doen voor je kleine of is het enkel vervelend en vooral vervelend voor jullie als ouders?
Als het enkel vervelend en onhandig is voor jullie (veel spugen, veel wassen, slechte nachten) dan zou ik persoonlijk geen medicatie geven. Maar lijdt je kindje er echt onder dan wel.
Heeft hij trouwens reflux of verborgen reflux?

2 jaar geleden
Hier zitten we sinds ze 6 weken is aan de omeprazol. 2x per dag. Wij merken dat het onze dochter enorm helpt. Ik heb er een blij kind voor teruggekregen ipv een huilbaby. We hebben geprobeerd af te bouwen maar helaas lukt dit nog niet. We nemen het voor lief en proberen de medicatie rustig aan af te bouwen.

2 jaar geleden
Onze zoon heeft enorm last van zijn verborgen reflux, huilen tijdens de fles, slecht slapen, flessen laten staan etc. Echter, hebben we nu johannesbroodpitmeel geprobeerd, maar met erin weigert hij de fles nog sneller dan daarvoor. Wat zien jullie aan jullie kindje? En waarom is er voor omeprazol gekozen? Bedankt alvast!

2 jaar geleden
Wij gaven ons zoontje sinds zijn 6 weken omeprazole. Hij is nu 16 weken en we zijn sinds 1 week gestopt. Dit hielp enorm. Ik vond het erg dat mijn kindje zoveel pijn had. bij ons vorige kindje werd de verborgen reflux te laat vastgesteld waardoor zijn slokdarm al verbrand was. Medicatie geef je niet voor je plezier maar als het nodig is zou ik het zeker doen.

2 jaar geleden
Reactie op RachelleAlisha
Onze zoon heeft enorm last van zijn verborgen reflux, huilen tijdens de fle ...
Nutriton is dunner en fijner voor de keeltjes

2 jaar geleden
Reactie op RachelleAlisha
Onze zoon heeft enorm last van zijn verborgen reflux, huilen tijdens de fle ...
Is de speen dan wel groot genoeg? Kan ook zijn dat hij daardoor weigert.

2 jaar geleden
Is de speen dan wel groot genoeg? Kan ook zijn dat hij daardoor weigert.
Dankjewel! Yes, speen hebben we aangepast naar L van difrax. Volgende week komt de logopedist nog een laatste keer meekijken, erg benieuwd ook!

2 jaar geleden
Wij hebben het bij ons vorige kindje wel gebruikt vanaf 12 weken omdat haar ...
Welke bijwerkingen zijn dat dan? Hier vanaf 6 weken aan de omeprazol en inmiddels 15 weken! Wil graag kijken wanneer ik kan gaan afbouwen maar heeft soms nog behoorlijk veel oprispingen die, als hij geen omeprazol zou slikken, een hel zouden zijn! Hoelang heb jij het gegeven?

2 jaar geleden
Reactie op camilley
Wij gaven ons zoontje sinds zijn 6 weken omeprazole. Hij is nu 16 weken en ...
Wat gebeurd er als de slokdarm verbrand is? En hoe kom je erachter dat dat zo is?? Welke symptomen geeft de baby aan? 😩

2 jaar geleden
Ons dochtertje van 14 weken krijgt sinds een week omeprazol. Tot toen was ze vaak aan het huilen, veel spugen en slaapt overdag alleen rechtop. Vond het ook heftig om aan medicatie te gaan. Tot haar groei achter begon te blijven (ze groeide nog wel) en ze vervolgens óok nog weigerde te drinken. Ze dronk alleen nog maar als ze sliep, schreeuwde het anders uit van de pijn. Slokdarm was zeer geïrriteerd.
Daarom nu naar de omeprazol en binnen een dag begon ze weer beter te drinken. Verder spuugt ze nogsteeds even veel. Heeft hier ook echt nog wel last van, al is het wel wat minder. Nogsteeds vaak misselijk, veel hikken etc. Huilt wat minder en kan wat makkelijker weggelegd (wel nogsteeds schuin). Slaapt overigens ook nog veel in de draagzak omdat ze dan nog te veel spuugt.
Als ze gewoon was blijven drinken en groeien had ik het het niet waard gevonden aangezien er altijd bijwerkingen aan vast zitten en ze nog zo klein is.
Het spul is (vind ik) moeilijk te geven, ze tuft het snel uit dus geef het nu met een lepeltje en schep alles wat ze naar buiten werkt weer terug. Maar ze houd haar lippen strak op elkaar. 🙈Mengen in een flesje werkt hier ook niet. En ze heeft wat meer last van haar darmpjes en poept minder vaak (1 á 2x per dag ipv 4 á 5x).

2 jaar geleden
Bij ons heeft ons zoontje het al vanaf vier weken (nu bijna vijftien weken oud)… hij heeft verborgen reflux en dat manifesteerde zich vooral in heel veel huilen (record was negen uur achter elkaar alleen maar huilen) en niet op zijn rug kunnen liggen. Verder heeft hij veel de hik, veel belletjes en rook hij heel zuur. Omeprazol heeft echt heel erg geholpen. Het oprispen blijft, maar nu doet het geen pijn meer. Twee weken geleden probeerden we te stoppen, maar dat ging niet zo goed. We gaan morgen weer proberen te stoppen 🤞🏼 en hebben volgende week een afspraak met de kinderarts om te kijken hoe nu verder.
Ik begreep van de artsen dat het onder de drie maanden niet veel wordt voorgeschreven, omdat het dan vaak nog van alles kan zijn. Qua bijwerkingen stellen ze ons elke keer gerust, dus ik hoop maar dat het echt niet zo erg is.
Qua toedienen goed om te weten dat je het niet puur moet toedienen in verband met verstikkingsgevaar (het is vrij dik spul voor zo’n kleintje). Vermengen met een beetje melk dus. Alle informatie staat op de website va het kinder farmaceutisch kompas!

2 jaar geleden
Reactie op SW1985
Welke bijwerkingen zijn dat dan? Hier vanaf 6 weken aan de omeprazol en inm ...
Tot 9 maanden oud (helaas). Toen wel cold turkey kunnen stoppen.
https://www.gezondheidenwetenschap.be/gezondheid-in-de-media/refluxmedicatie-voor-baby-s-vergroot-risico-op-eczeem-hooikoorts-en-astma

2 jaar geleden
Reactie op Lieke0805
Bij ons heeft ons zoontje het al vanaf vier weken (nu bijna vijftien weken ...
De maagzuurremmers die wij hadden waren echt niet dik. Moesten we met een spuitje in de wang spuiten en was dunner dan de ingedikte melk die ze kreeg.