7 Reacties
één maand geleden
Hey,
Het is altijd voordeliger om niet contract aan te laten passen. Dat kan altijd nog, als je uren volledig op zijn (ook het onbetaalde ouderschapsverlof). Dit omdat je dan in ieder geval meer pensioen op bouwt.
Over hoe het werkt met een tweede kindje weet ik niet.
Ik denk dat je het beste hr van je bedrijf kunt benaderen. Zij weten de ins en outs en kunnen je beter advies geven.
Verder ben je natuurlijk niet verplicht nu al je ouderschapsverlof op te nemen, maar kun je dit doen voordat je kindje 7 wordt (leeftijd niet helemaal zeker).
één maand geleden
Heei,
Ik loop zelf een beetje met dezelfde vraag. Ik merk dat HR en zelfs de jurist van de bond ook niet altijd duidelijke antwoorden kunnen geven…
Wat wel mee kan spelen is dat je eventueel iets moet terugbetalen wanneer je je werktijd factor aanpast direct na je verlof. Dus misschien wel goed om dat even na te gaan.
Zwangerschapsverlof/bevallingsverlof en de wettelijke 9 weken ouderschapsverlof krijg je via het uwv, dus misschien dat je aan hen kan vragen hoe het bedrag van de uitkering berekend wordt.
één maand geleden
Bij mij is het op korte termijn voordeliger om mijn contracturen te laten aanpassen. Ik moet namelijk over het aantal uur onbetaald ouderschapsverlof dat ik opneem het werknemersdeel van mijn pensioen betalen. Ik krijg dus minder uitbetaald dan wanneer ik mijn contract laat aanpassen.
Lange termijn is dit weer ongunstiger, want ik krijg minder pensioen.
Toch ga ik eerst al mijn uren opmaken en als het goed is, redden we dat net aan tot haar basisschoolleeftijd. Ik wil heel graag de optie open houden om dan weer mijn oude contracturen te gaan werken. Dit is de meest veilige manier daarvoor. We weten nog niet zeker of we een 2e kindje willen. Vandaar dat we dit plan op 1 kind hebben gemaakt.
één maand geleden
Hi!
Ik heb het een keer uitgezocht. Als je na onbetaald ouderschapsverlof met zwangerschapsverlof gaat heb je tijdens je zwangerschapsverlof weer recht op je volledige contracturen. Dus je bent dan een beetje dief van je eigen portemonnee om het nu definitief op te zeggen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderschapsverlof/vraag-en-antwoord/wanneer-ouderschapsverlof-onderbreken-of-stopzetten
Heb toevallig vandaag positief getest voor ons 2e kindje, dus ga het over een aantal weken ook voorleggen bij HR/salarisadministratie. Heb het namelijk al eens gevraagd, maar kreeg toen een heel wazig antwoord. Maar met dit linkje, lijkt mij er geen twijfel over mogelijk.
één maand geleden
Wat wordt het toch allemaal lastig gemaakt he haha. Ik ga me er binnenkort maar eens even goed in verdiepen. Als ik antwoorden heb dan zal ik ze hier delen! Misschien hebben jullie er ook nog wat aan
één maand geleden
Reactie op ghr92
Hi!
Ik heb het een keer uitgezocht. Als je na onbetaald ouderschapsverlof ...
Gefeliciteerd met je zwangerschap! 🥰
Ik ben wel benieuwd wat eruit komt. Volgens mij staat hier namelijk niet per se dat je ook je contracturen weer betaald krijgt. Alleen dat je je ouderschapsverlof kan stopzetten.
één maand geleden
Als het goed is, maar dat kan ik je pas volgende maand laten weten zit het zo.
Ik werkte altijd 40 uur. En neem sinds de geboorte van mijn zoon twee dagen ouderschapsverlof op. Dus werk sinds vorig jaar oktober 24 uur. Mijn 70% wettelijk verlof is op, maar ik heb nog 50% cao verlof tot inprincipe eind december. Echter ben nu met zwangerschaps verlof, van de tweede. Mijn ouderschapsverlof is daarom per mijn zwangerschapsverlof datum opgezegd. Ik sta dus nu weer voor 40uur op papier, maar met zwangerschaps verlof. Als het goed is wordt ik dus door het uwv ook vanaf m’n verlofdatum weer voor 40uur uit betaald. Dit was wat HR mij ook aanraden toen der tijd, geen deeltijd ontslag opnemen, eerst al je verlof opmaken (ook onbetaald). Dat is gunstig voor pensioensopbouw, evt dus tweede zwangerschap etc. Het voelt wel heel tegenstrijdig moet ik toegeven. Ik ben niet zo van het niet werken maar wel geld ontvangen, maar goed. In dit geval was ik dief van mijn eigen portemonnee geweest als ik het anders had gedaan.