30 Reacties

één jaar geleden

Ik vond het bij m'n vorige dochter heel fijn om hulp te hebben. Borstvoeding ging niet vanzelf en wij konden af en toe even een dutje doen terwijl de kraamzorg bij de baby bleef. Ze helpen ook in het huishouden, dus dat was ook handig. Maar kunnen jullie natuurlijk ook allemaal zelf doen, net wat je wilt. Ik neem nu bij de tweede in ieder geval weer kraamzorg!

één jaar geleden

Als je je nog niet hebt aangemeld is er een kans dat je geen kraamzorg meer kan vinden. Wellicht alleen minimale 3u per dag met risico op wisselend personeel. Ik vond kraamzorg bij mijn eerste super fijn. Zij maakte mijn ontbijt nam de baby elke ochtend zodat ik even nog kon slapen en douchen. Ook hielp ze me met borstvoeding. Mijn zoontje had in het begin problemen met zijn temperatuur en ze bleef langer en ik vond het fijn als eerste keer dat ik iemand in huis het met ervaring.

één jaar geleden

Wij gaan wel voor de minimale uren, ik denk vooral fijn voor weer even de opstart te maken met een kleintje erbij 😊

één jaar geleden

Als het je 1e kind is zou ik zeker kraamzorg nemen en snap ik niet zo goed waarom je het niet zou willen eigenlijk. Wie doet anders je controles en de controles van je baby? Wie begeleid je met de voedingen en de verzorging van je kindje. Mocht het een 2e kindje zijn dan kan ik evt nog begrijpen als je het niet goed. Hier de 2e op komst en wij nemen zeker weer kraamzorg. Heerlijk om in de watten gelegd te worden, even geen zorgen over het huishouden en alles eromheen. En fijn als mijn man zijn handen meer vrij heeft voor onze peuter, en de kraamzorg haar betrekt bij de nieuwe baby.

één jaar geleden

Ik heb me wel aangemeld wy willen het niet maar op advies van de vk gaan we het allen nemen voor controles op de baby. Heb volgende week telefonisch intake als ze hier neit mee akkoord gaan dan stop ik het gewoon. Want wy hebben veel hulp van onse omgeving by me eerste kind ook geen kraamzorg.

één jaar geleden

Maar aangezien je al 29 weken bent.... mocht je nu nog geen kraamzorg hebben aangevraagd dan schat ik de kans heeeel erg klein in dat dit je met deze termijn nog gaat lukken.🫣🤐

één jaar geleden

Ik was er in eerste instantie ook tegen. Ik heb meer het gevoel dat we al zoveel bezoek van vrienden of familie gaan hebben dat ik ook is onder ons gewoon wil zijn. Maar op aanraden van vriendinnen toch maar een aanvraag gedaan. Moest het me toch niet meevallen, zeg ik het vroeger af. Maar ik heb nu alleszins wel iets om op terug te vallen als ik het toch nodig heb.

één jaar geleden

Tijdens mijn vorige zwangerschap zag ik het ook echt niet zitten. een week lang de hele dag een vreemde in huis, afschuwelijk. Uiteindelijk toch maar gedaan met de gedachte dat we haar dan gewoon eerder weg zouden "sturen" als we het genoeg vonden geweest. Maar ik kreeg een keizersnede en heb de hele kraamweek in bed door gebracht en we waren zo blij dat we toch voor kraamzorg zijn gegaan. Zorgde er echt voor dat mijn man en ik samen met ons zoontje konden zijn ipv dat mijn man de hele dag alleen maar voor ons en het huishouden aan het zorgen was. Dit keer dus direct weer kraamzorg geregeld en achteraf snap ik niet hoe we ooit dachten het zonder te gaan doen haha. (Kan heus wel zonder, vooral als je bijvoorbeeld familie hebt die veel helpen, maar wij hebben dit als heel prettig ervaren)

één jaar geleden

Ik heb bij de 2e 24 uur gedaan en ga dat nu weer doen. Ik vind het fijn dat ik en de baby in de gate worden gehouden en ik makkelijker even kan douchen en de kraamhulp wat wasjes doet bijvoorbeeld. Maar meer dan dat hoeft voor mij ook niet. Ik heb op een of andere manier geen rust als ze rondloopt in huis. En dat ligt aan mij niet aan de hulp. Vorige keer was ik ook steeds wakker als ze er was en pas als ze weg ging kon ik pas rustig slapen. 🤷‍♀️

één jaar geleden

Als het je eerste is , is kraamzorg zeker wel aan te raden alles is nieuw en ze helpen je zeker goed op weg de eerste dagen. Je weet namelijk als kersverse ouders vrij wel niks. Er moeten controles uitgevoerd worden voor zowel moeder als kind. Of je baarmoeder goed slinkt etc. Is het je 2e kan je overwegen om alleen de controles te laten doen en verder niks. Wat ik uit je profiel haal is dat je 29 weken zwanger bent en waarschijnlijk dus echt veel te laat bent om nu nog kraamzorg te krijgen. Niet heel erg handig om eerlijk te zijn.

één jaar geleden

Nou doe mij maar kraamzorg hoor. Vorige keer was een bekende, dit keer niet. Maar wat is het fijn om een extra hulp te hebben! En je kunt er ook altijd voor kiezen om minder dagen af te nemen of uren.

één jaar geleden

Als je dat nu nog steeds niet geregeld hebt denk ik niet dat je daar nog een keuze in hebt...

één jaar geleden

Reactie op Celiie

Als je dat nu nog steeds niet geregeld hebt denk ik niet dat je daar nog ee ...
Jawel hoor. Binnen de nederlandse basisverzekering zit het recht op minimaal 24 uur kraamzorg. Wel niet zoveel als wanneer je het op tijd geregeld had. Maar iedereen heeft sowieso recht op 24 uur bij een kraamzorg organisatie van jouw keuze. (Kwam ik achter toen vriendin t ook te laat had geregeld. Kraamzorg organisatie reageerde niet enthousiast maar de verzekering kan dat gewoon afdwingen)

één jaar geleden

En ik zou altijd voor kiezen. Zeker bij je eerste. Ze helpen jullie ook gewoon met handige dingen als hoe je een baby in bad doet of verschoont en aankleed, voor mijn vriend denk ik persoonlijk dat hij dat ook erg fijn gaat vinden😊

één jaar geleden

Reactie op IBekkers

Jawel hoor. Binnen de nederlandse basisverzekering zit het recht op minimaa ...
Als ze geen mensen hebben dan hebben ze geen mensen. Kan de verzekering dwingen wat ze willen. Er was hier pas nog iemand op t forum die het vergeten was te regelen en dat was een drama om het nog voor elkaar te krijgen.

één jaar geleden

Als ze geen mensen hebben dan hebben ze geen mensen. Kan de verzekering dwi ...
Precies, en dan kan het "moeten" maar het is algemeen bekend dat het momenteel ongelooflijk aanpoten is met de personeelstekorten en je je gewoon op tijd moet aanmelden. Dat is ook eens tukje menselijkheid naar de kraamverzorgsters toe. En als je dan willens en wetens tot zo laat wacht en dan nog zou gaan "eisen" dat je recht hebt erop zou ik persoonlijk behoorlijk krom vinden.. Vergeten vind ik weer wat anders ookal had de verloskundige daarin ook wel kunnen zeggen denk je aan deze zaken? Maar expres wachten en dan +- 10 weken voor je uitgerekende datum beginnen te twijfelen en kraamzorg alsnog te overwegen... tsja daar heb ik zo mijn mening over die niet iedereen met mij zal delen...

één jaar geleden

Wel, al is het alleen al voor de "medische controles" van moeder en kind. Je hebt immers toch een wond na een bevalling. En je kleine wordt ook extra in de gaten gehouden in gewicht, temperatuur, geelzien.

één jaar geleden

Hi, het hangt echt af van je wensen en je “netwerk”. Mijn moeder en tante vonden het 30 jaar terug niet nodig want mijn oma kwam (jonge oma, werkzaam in de zorg en met de kennis die nodig was) Mijn nicht heeft vorig jaar alleen kraamzorg langs laten komen voor de controles verder had ze veel hulp van familie. Alle controles (zowel jou als de baby) kunnen ook door de verloskundige worden gedaan. Dit moet je dan wel op tijd met je verloskundige bespreken. Ik zag het ook niet zo zitten de hele dag iemand in huis maar wij kregen met de drukte sowieso al het minimaal aantal uren en ik vond het wel fijn de hulp met wassen, schoonmaken, borstvoeding (kan je ook een lactatie kundige voor inschakelen) en ik had de eerste dag gelijk aangegeven dat ze als ze klaar waren mochten gaan. (Op een aardige manier, van joh als wij daarna naar bed gaan of op de bank en de tijd is nog niet voorbij schrijf dan gewoon die uren maar ga lekker naar huis of pak een pauze etc) Bij mijn zus kwam namelijk iemand en aangezien mijn zus het eigenlijk niet wilde alleen de controles ging die dame dan na het schoonmaken van de badkamer en wc bij haar op de bank zitten. Heel a-relaxed en mijn zus durfde haar niet weg te sturen. Wij wilde de eerste 2 weken geen bezoek, geen hulp en ruis van buiten af dus ik vond kraamhulp heel fijn ook omdat ik echt gesloopt was en flauw viel maar wat ik zeg als je hulp hebt vanuit familie en vrienden en dat prettig vind en je regelt t goed met je verloskundige dan is kraamhulp geen noodzaak ☺️

één jaar geleden

Als ze geen mensen hebben dan hebben ze geen mensen. Kan de verzekering dwi ...
Je hebt hier vanuit een basisverzekering recht op. Dit is via onze gezondheidszorg in Nederland zo vastgelegd. Net zoals met het huisartsen tekort dit niet ineens betekent dat je daar ook geen recht meer op hebt. Als je te laat bent heb je alsnog récht op 24uur en dit wordt zeker geregeld. Wellicht inderdaad met wat drama. Maar je hoeft je niet weg te laten sturen met een sorry, kan niet.

één jaar geleden

Reactie op Celiie

Precies, en dan kan het "moeten" maar het is algemeen bekend dat het moment ...
Mijn vriendin in kwestie komt uit Ierland (woont hier) en was zich hiervan niet bewust dat ze dit al zo vroeg had moeten aanvragen. Dit heeft ze met 20 wk gedaan en werd ook eerst weggewuifd met sorry te laat. Ze is hier achteraan gegaan en heeft toen wel die mininale 24uur -waar je recht op hebt- toegezegd gekregen. Personeelstekort is niet leuk natuurlijk maar het is hoe dan ook wel onderdeel vd basis gezondheidszorg...