26 Reacties
vorig jaar
Ik volg ook even! Ik merkte amper verschil bij mijn kleintje alleen de dag erna 1x geschreeuw toen ze moest poepen was dan waarschijnlijk een darmkramp erbij maar verder was ze nogsteeds hetzelfde.
Ga er eigenlijk vanuit dat ze dan nog minder reageert op de 2e dosis. Kijk sws niet uit naar de prikjes ☹️
vorig jaar
Waar haal je de informatie vandaan dat het verschil in effectiviteit gering zou zijn? Ik heb de smpc tekst van het vaccin nagekeken en alle literatuur maakt gebruik van twee doses en effectiviteit na een enkele dosis (onvolledige vaccinatie) staat er niet in.
On topic: als je kindje al 'heftig' reageert op een levend verzwakt vaccin, dan wil ik er niet op gokken wat er gebeurt bij het virus op volle kracht. Ik heb echt duizend maal liever een dagje of paar weken ongemak, dan een ziekenhuisopname met mogelijk fatale afloop.
vorig jaar
Waar haal je de informatie vandaan dat het verschil in effectiviteit gering ...
Werd meerdere malen in die topic naar verwezen. Was een screenshot die iemand had gedeeld van een website. Ik geloof dat diegene verwees naar het RIVM (?). Uit m'n hoofd stond er 88% na eerste vaccin en 96% na tweede vaccin. Heb de info trouwens zelf nog proberen te vinden op het web, maar niet gelukt. En die topic is zo mega, kon het niet zo gauw terugvinden.
vorig jaar
Ja wij twijfelen ook. Hij was net uit de krampjes fase en door dat vaccin ging hij er weer vol in. Vond het best zwaar dus niet zo’n zin in weer een huilbaby voor 2 weken lang.
vorig jaar
Misschien ook even van te voren overleg met cb over wat te doen? Wrs adviseren ze de tweede dosis wel te nemen.. mijn dochter krijgt de 2e sws wel over paar weekjes ook. Zo'n vaccin is niet voor niets in 2 stukken gehakt zeg maar en ik wil dat ze zo goed mogelijk beschermd is tegen t virus, ook al had ze ook wel wat last van bijwerkingen.
vorig jaar
Bij de tweede kreeg hij ook de DTKP erbij dus wellicht dat hij uit zijn doen daarvan was. Dit was de eerste vaccinatie in zijn bovenbenen. Hij huilde echt een paar keer, standje krijsen en wat dunne ontlasting (max 4 luiers). De zetpillen 60 mg paracetamol hebben geholpen want hij was erg oncomfotabel, wilde slapen maar werd steeds wakker.
vorig jaar
Reactie op Annie1979
Bij de tweede kreeg hij ook de DTKP erbij dus wellicht dat hij uit zijn doe ...
Ja, zal hier idd ook met het eerste prikje gepaard gaan. Dus wordt hoe dan ook even onprettig voor de kleine los van het rota vaccin. Vind het echter wel sneu als hevige krampjes erbovenop komen. Hier knijpt ze dan echt haar longen dicht en houdt het soms echt bijna de hele dag door wel aan...
vorig jaar
Reactie op Madamewijnen
Ja wij twijfelen ook. Hij was net uit de krampjes fase en door dat vaccin g ...
Wij twijfelen ook heel erg!! Onze zoon is niet meer de oude sinds de vaccin. Hij was uit zijn piek van krampjes en alles ging eindelijk zo goed, o.a. zijn slaap! Maar sinds de vaccin, forse toename van krampen. Hij heeft steeds hazenslaapjes door de krampjes. Hij wordt er iedere keer krijsend wakker van. Het is al 7 dagen geleden dat hij de vaccin heeft ontvangen. Ook de nacht wordt die nu om de 1-2 uur wakker vd krampjes. Pfffff.. Terwijl ik dit typ rolt er een traan over mijn wang. Ik moest naar mijn moedergevoel luisteren en niet de rote vaccin nemen.. spijt..
vorig jaar
Reactie op Annie1979
Bij de tweede kreeg hij ook de DTKP erbij dus wellicht dat hij uit zijn doe ...
Mag je die zetpillen al geven? Welke zijn dat? Ik zou ook graag iets geven bij de prikjes. Met 3 maanden.
vorig jaar
Mag je die zetpillen al geven? Welke zijn dat? Ik zou ook graag iets geven ...
Ja, ik mocht ze al geven. 60 mg of de helft van 120 mg zetpillen paracetamol. En dan om de 6 uur. Maar ik heb alleen gegeven wanneer hij echt oncomfortabel was (lees: ontroostbaar). Qua gewicht, hij is over de 6 kg, mocht hij al 120 mg hebben. Il vond dat iets teveel van het goede aangezien hij nog nooit paracetamol heeft gehad.
vorig jaar
Tweede dosis genomen en paar dagen flink last van darmkrampjes. Maar liever nu krampjes en ongemakken thuis dan later een kans voor opname in het ziekenhuis.. dan is het echt huilen. Het rota virus zorgt voor braken (meestal dagenlang) en waterdunne diarree wat soms wel tot 7 dagen kan aanhouden. Zeker kindjes onder de twee jaar kunnen heel erg ziek worden van het rota virus! Laat je vooral goed informeren 😊
vorig jaar
Reactie op aymirf
Wij twijfelen ook heel erg!! Onze zoon is niet meer de oude sinds de vaccin ...
Wat sneu voor je zoontje! Voor mij helpt het om eraan vast te houden dat dit slechts een milde versie is van het echte virus. Moet je je voorstellen wat er had kunnen gebeuren als je zoontje het rotavirus zelf had gekregen. Dat is waar je het uiteindelijk voor doet!
Voor nu kun je paracetamol zetpillen (60mg elke 6 uur) geven om de pijn van de krampen wat te verlichten. Ga ook niet te vaak voeden, want daar krijgt je kindje juist ook krampen van. En tot slot, probeer ervoor te zorgen dat er met drinken weinig lucht aangezogen wordt en na het drinken goed de tijd nemen voor boeren. Het zal de komende dagen vast snel beter worden!
vorig jaar
Mag je die zetpillen al geven? Welke zijn dat? Ik zou ook graag iets geven ...
Zorg er wel voor dat je paracetamol pas geeft als er klachten zijn. Als je het vooraf al geeft, dan werkt het vaccin minder goed. Wij geven het pas als de temperatuur te hoog wordt, dus vanaf 38 graden. Ik reken altijd zelf even de dosering na met het meest actuele gewicht, maar dat kan de apotheek ook voor je doen. Artsen zeggen soms dat het kan, maar als je het narekent klopt het toch niet voor elk kindje
vorig jaar
Onze zoon heeft vorige week de tweede dosis gekregen. Het leek mij vooraf wel wat veel icm de andere vaccinaties maar de jeugdarts gaf aan dat het elkaar niet versterkt en opsplitsen en twee keer niet lekker voelen leek mij al helemaal niet fijn. Hij slaapt wat meer, meer scheetjes en heeft vaker ontlasting, maar verder lijkt het wel mee te vallen.
Liever dit inderdaad dan een fullblown (rota)virus.
vorig jaar
https://rijksvaccinatieprogramma.nl/professionals/richtlijnen/uitvoering/addendum-vaccinatie-rotavirus-geboren-vanaf-1-1-2024
En dan op de pagina zoeken 'seroconversie'. Dan kom je inderdaad bij een onderzoek uit over het rota-virus en de effectiviteit van 1 versus 2 dosissen (respectievelijk 88% - 96%).
Meer dan je goed inlezen, het er samen over hebben, luisteren naar je gevoel en samen de knoop doorhakken kun je niet doen. Succes met je keuze!
vorig jaar
Reactie op MiniMeVB
Wat goed dat je het hebt gevonden, dank daarvoor! Inderdaad. Dat ga ik doen. Nogmaals dank!