291 Reacties

2 maanden geleden

Reactie op iHeidi

Jeetje, hier is het nog steeds elke twee uur ‘s nachts. Overdag soms iets l ...
Hier is het ook nog steeds zo veel... om soms een beetje moedeloos van te worden. Vermoeiend maar wat knap dat je het toch vol houdt! Super mama!

2 maanden geleden

Reactie op Anoniem 1999

Bedankt voor de reacties op mijn vraag, fijn om te lezen en ook fijn dat er ...
Ik deed bij mijn oudste voor vertrek naar het werk thuis nog leeg kolven en op mijn vrije dagen een uur na de ochtend voeding. Ff een gedoetje maar zo had ik voldoende! Nu nog niet aan het werk maar ga het straks ook weer zo doen? Wel schaf ik daar een hands free kolf voor aan.

2 maanden geleden

Hi! Ik voed mijn baby al 17 weken op verzoek en ben er per toeval achter gekomen dat hij de afgelopen twee weken niet is aangekomen in gewicht. (Kon toevallig meten bij een Babyspa). Herkennen meerdere dames dit? Hij drinkt 5 a 6 keer per dag ongeveer 150ml per keer (obv wat ik kolf). Dus dat lijkt me niet te weinig? Baby startte op een gewicht van 2.800 en weegt nu 5.700.. Is het normaal als ze even een stilstand hebben?

2 maanden geleden

Mijn dochter is morgen 4 maanden alleen heb ik het idee dat ik in de avond niet meer voldoende melk heb. Ze komt ook minimaal 2 x in de nacht (tussen 12&6 uur) Nu heb ik gisteren na de voeding van 22u nog een flesje moedermelk aangeboden en hieruit heeft ze nog zo’n 100ml gedronken. Afgelopen nacht heeft ze daarop 6uur achter elkaar geslapen. Ik ben bang dat wanneer ik na de voeding in de avond een flesje ga geven mijn productie meer terugloopt. Iemand tips voor voldoende melk en toch wat meer slaap 😉

2 maanden geleden

Reactie op Liekes2022

Mijn dochter is morgen 4 maanden alleen heb ik het idee dat ik in de avond ...
Misschien eens kolven om te kijken hoeveel je eruit krijgt savonds?

2 maanden geleden

Reactie op Koninginvanhetgezin

Misschien eens kolven om te kijken hoeveel je eruit krijgt savonds?
Oh en dat je minder melk savonds hebt is normaal he! Maar ik bedoel als er amper wat uitkomt dan weet je het maar niet onzeker zijn als het minder is dan bijv sochtends/smiddags want dat is helemaal normaal

2 maanden geleden

Reactie op Koninginvanhetgezin

Oh en dat je minder melk savonds hebt is normaal he! Maar ik bedoel als er ...
Jaa dat wist ik dat het in de avond minder is, ik werk onregelmatig diensten dus moet sowieso in de avond af en toe kolven en dan is t wel iets minder dan overdag maar niet heel veel minder (zo’n 50cc schat ik) overdag 200 en avond 150cc) ze valt er vaak wel op In slaap maar komt dan ‘s nachts weer

2 maanden geleden

Reactie op Liekes2022

Jaa dat wist ik dat het in de avond minder is, ik werk onregelmatig dienste ...
Als jij nog 150cc kolft in de avond, zou ik me niet echt zorgen maken om jouw productie. Ik kolf savonds altijd de voeding af en geef het in een fles, ook omdat ik het idee heb dat er dan meer wordt gedronken. Maar dat is gewoon mijn eigen gevoel en slaat misschien nergens op 😅 misschien kan je dat doen, gewoon je voeding voor het slapen gaan afkolven en dat geven. Dan weet je t zeker. Het zou misschien ook gewoon toeval geweest kunnen zijn

2 maanden geleden

Als m’n man melk uit de koelkast meeneemt op pad met onze dochter hoe lang mag dat dan mee? En moet dat buiten de koelkast blijven of weer erin als hij bijv naar z’n ouders gaat? Weer opwarmen als het buiten de koelkast blijft?

2 maanden geleden

Vraagje: beetje onzeker geworden door vandaag te kolven. Kolfde 120-150cc totaal uit 2 borsten, dat is prima maar mijn baby drinkt echt altijd maar 1 borst alleen voor het slapengaan 2. Ze drinkt ongeveer 6 voedingen per dag, dus dan drinkt ze overdag eigenlijk echt te weinig! Ik heb al een aantal keren geprobeerd om haar te stimuleren om beide borsten te drinken maar dat weigert ze. Herkent iemand zich hierin?

2 maanden geleden

Reactie op maanster

Als m’n man melk uit de koelkast meeneemt op pad met onze dochter hoe lang ...
Als hij het in de koeltas meeneemt dan geldt de houdbaarheid voor koelkast (mits je een koeltas hebt die max 4 graden wordt). Als hij het meeneemt op kamertemperatuur dan mag je het daarna wel weer terug zetten in de koelkast, maar dat heeft wel invloed op de houdbaarheid. Misschien heb je wat aan deze informatie (geen zin om alles over te typen): https://eurolac.net/moedermelk-bewaren/?fbclid=IwY2xjawEaHPZleHRuA2FlbQIxMQABHVw5WCCpvEWwQN2vvj7Pp_yGqKoc4PXjL4lSVnQgaWndar7M-PDOsMfnXg_aem_4yyeOsro8QEj899n0g13lQ

2 maanden geleden

Reactie op marie_90

Vraagje: beetje onzeker geworden door vandaag te kolven. Kolfde 120-150cc t ...
Een paar opmerkingen: Je kunt de hoeveelheid die je kolft niet vergelijken met hoeveel je kindje drinkt aan de borst. Over het algemeen krijgen kinderen meer uit de borst dan een kolf krijgt. Daarnaast is de samenstelling van de borstvoeding afgestemd op de behoeftes van jouw kindje. De hoeveelheid zegt dus niet per se heel veel. De ene moeder maakt spreekwoordelijk magere melk, de andere volle melk. Van de ene moet meer gedronken worden om evenveel voedingstoffen binnen te krijgen dan van de andere. Zolang je kindje tevreden is na een voeding, goed plast en goed groeit, dan is er niks aan de hand.

2 maanden geleden

Reactie op Pluis01

Een paar opmerkingen: Je kunt de hoeveelheid die je kolft niet vergelijken ...
Ik kolf ook relatief weinig. Soms 80 uit beide borsten, maar ze krijgt een fles van 180. Ik kolf ook maar 1x pw, vind het niet relaxed.. zal allemaal mee wegen. Verder een tevreden baby, dus het zal wel goed zijn 😉

2 maanden geleden

Reactie op willie2024

Hi! Ik voed mijn baby al 17 weken op verzoek en ben er per toeval achter ge ...
Je zou kunnen kijken op de WHO groeicurve o.b.v. borstvoeding, la leche league heeft daarover ook een artikel geschreven. Die curve is anders dan die in Nederland wordt gebruikt. Ik weet dat de groei rond 4 maanden minder hard gaat, maar niet of 2 weken geen groei normaal is. Ik zou af en toe eens binnenlopen bij het weegmoment van het CB om het in de gaten te houden

2 maanden geleden

Reactie op willie2024

Hi! Ik voed mijn baby al 17 weken op verzoek en ben er per toeval achter ge ...
Heel normaal. De meeste baby's die borstvoeding krijgen, groeien in gewicht iets minder hard vanaf 3 a 4 maanden. Ik heb toevallig paar weken geleden twee groeicurve gedeeld van m'n twee oudste kids en ook hun begonnen af te buigen in gewicht vanaf 3 a 4 maanden. Bij de eerste werd mij toen verteld dat het niet goed was. Bam productie ook gelijk weg. En bij nummer twee en drie werd mij verteld dat het niet meer dan normaal is. Waarschijnlijk is je kindje wel gegroeid in lengte en dus weinig tot niks in t gewicht. Heel normaal 😊

2 maanden geleden

Reactie op Valleryvvu

Heel normaal. De meeste baby's die borstvoeding krijgen, groeien in gewicht ...
Ooh ben zo blij dit te lezen, ik had het ook dat ze in 2 weken maar 30 gram was aangekomen... en de keer daarvoor 165 en nu aflopen week weer 170 ... maar die 2 weken daar tussen maar 2 weken... indd de groeicurve begint wat af te wijken nu, ze liep eerst exact op middenlijn nu er iets onder ... maakte me al zorgen ... maar blijkbaar normaal dus, morgen is ze 4 maanden ♡ dankjewel voor dit bericht

2 maanden geleden

Ff een tip voor het bijhouden van de who curve Ik gebruik de app " child growth tracker " Ik hou hem zelf bij omdat de who curve gebaseerd is op kinderen die alleen borstvoeding krijgen

2 maanden geleden

Reactie op LoraineG1991

Ooh ben zo blij dit te lezen, ik had het ook dat ze in 2 weken maar 30 gram ...
Ik had dat ze in een maand hetzelfde bleef in gewicht.. maar gewoon een vrolijke baby, dus maak me geen zorgen. De eerste heeft ook lang borstvoeding gehad..

2 maanden geleden

Reactie op Valleryvvu

Heel normaal. De meeste baby's die borstvoeding krijgen, groeien in gewicht ...
Ah dank voor je reactie! Dat is heel goed om te weten. Je begint dan zo te twijfelen aan jezelf. Stom eigenlijk 😔 Ik ben hem ook nog een keer gaan wegen op advies en hij was deze week 220 gram aangekomen! Dus het klopt wat je zegt en was ook 2,5 cm gegroeid in lengte. Niks aan t handje dus.. 😅

2 maanden geleden

Reactie op Zwanger1989

Ik had dat ze in een maand hetzelfde bleef in gewicht.. maar gewoon een vro ...
Ja mijn dochter is ook gewoon tevreden en blij, goede plas en poep luiers dus wat dat betreft prima ♡