291 Reacties
2 maanden geleden
Reactie op HelenSeelen
Hi, mijn meisje is inmiddels 4 maanden oud en mijn productie lijkt deze wee ...
Rond deze leeftijd verandert de manier waarop je lijf melk maakt, dus dit is niet per se heel gek. Drinkt je kindje nog wel aan de borst of komt er dan ook geen melk? En bedoel je met een droge kolf dat er geen melk komt als je na een voeding kolft of kolf je de hele voeding?
2 maanden geleden
Reactie op Naomi2
Ik ben benieuwd naar deze verandering. Mijn zoontje is ook vier maanden.
W ...
Het gaat van een hormonaal proces naar een lokaal geregeld proces. La leche league heeft een uitgebreide beschrijving:
https://www.borstvoeding.nl/hoe-werkt-borstvoeding/de-productie-van-moedermelk/
2 maanden geleden
Reactie op Pluis01
Rond deze leeftijd verandert de manier waarop je lijf melk maakt, dus dit i ...
Vanmorgen had ze links een klein beetje gedronken dus ik dacht ik kolf af aan zowel links als rechts. Links had ik letterlijk 5 druppels en rechts niks. Dat was even pittig. Manlief die zegt dat we "ook gewoon kunnen stoppen" hielp weinig... inmiddels 2x 25 minuten gekolfd op beide borsten en 150 ml. Niet echt heel fijn, maar beter dan niks. Ik hoop dat het nog bij draait. Ze drinkt nog zeker 7x per dag, dus daar kan het niet aan liggen zou je denken
2 maanden geleden
Iemand toevallig tips voor mij? Mij dochter wil in de nacht om de 2 uur drinken en tegen de ochtend soms nog wel vaker. Echter heb ik het idee dat ze dan voornamelijk troost zoekt en mijn borst als speen gebruikt (we proberen er al vanaf de geboorte een speen in te krijgen maar tot nu helaas tevergeefs) ik vind een nachtvoeding geen probleem (ze is nu 4 maanden) maar zo vaak hoeft van mij niet. In begin van de avond van ongeveer 21-2uur wil ze nog wel eens in 1 stuk slapen (overdag slaapt ze ook goede dutjes van 2-3uur soms zelfs 4u aan 1 stuk) hopelijk heet er iemand goed advies hiervoor? 😊
2 maanden geleden
Reactie op HelenSeelen
Vanmorgen had ze links een klein beetje gedronken dus ik dacht ik kolf af a ...
Zou het kunnen dat je cyclus weer op gang aan het komen is? Voor nu zou ik proberen om vaak aan te leggen, liefst zonder de fles bij te geven. Je hebt nog wel melk, dus je kindje gaat wel wat binnen krijgen. Je kunt ook elke voeding aan de borst beginnen en de fles na geven, maar dan zou ik sowieso tussen elke voeding en de volgende ook de kolf erop zetten. Het zal wel even flink doorbijten worden om de boel weer op te krikken.
Ps. Ik denk dat je man het goed bedoelt. Hij ziet wat het met jou doet en probeert de druk van je schouders te halen denk ik
2 maanden geleden
Reactie op Lana_vdz
Ik had precies hetzelfde, maar dat is alweer bijgedraait. Ik dacht dat ze n ...
Hoelang heeft t bij jou geduurd?
2 maanden geleden
Voor de mensen die weer zijn begonnen met werken;
Hoevaak en hoelang kolven jullie op een werkdag?
En hoeveel cc kolven jullie dan? Ik ben heel benieuwd of ik nou zo weinig kolf.
Ik kan me herinneren dat ik bij mn 1e meer kolfde maar hij kreeg ook de 1e 2 maanden volledig gekolfde melk waardoor denk ik ook overproductie.
2 maanden geleden
Reactie op VL1992
Ik kolf 3 keer per dag. De eerste keer voor mijn doen redelijk veel. Rond d ...
Ik krijg er niet zoveel uit.. 100, 80 en 60.. dus ze krijgt ook een fles kunstvoeding sinds ik werk 🙊😉
2 maanden geleden
Reactie op Zwanger1989
Ik krijg er niet zoveel uit.. 100, 80 en 60.. dus ze krijgt ook een fles ku ...
Ja ik had dat ook een paar weken qua productie. toen zijn wij ook 1 kunstvoeding gaan geven omdat het te veel stress opleverde. Inmiddels is het dus wel weer redelijk oké en de druk is er gelukkig vanaf. Dus snap het heel goed!
2 maanden geleden
Reactie op Koninginvanhetgezin
Hoevaak en hoelang kolve ...
3x per dag 15 min. Maar ik heb ook 4x per dag gedaan, 20 min achter elkaar, of 2x 10 min, tijdens de lunch powerkolven... Het is een beetje zoeken. Ik kolfde eerst minder dan onze zoon dronk, daarna meer en nu na 5 weken oid precies genoeg (360ml totaal per dag). Misschien heeft het bij mij ook aan verouderde onderdelen van de kolf gelegen. Als je oudere onderdelen hebt kun je nog kijken of dat wat uit maakt
2 maanden geleden
3x per dag om 10, 13 en 16, dat zijn grofweg ook de voedingstijden. Eerste keer is vaak 170 met soms een uitschieter naar 200. Tweede en derde keer zit meestal tussen de 100 en 140.
Bij de eerste gaf ik nog twee nachtvoedingen en nu geen, dus ik kolf overdag echt beduidend meer nu. Er ligt een klein voorraadje in de vriezer doordat ik een tijdje een overproductie had ivm elke dag kolven en oefenen met de fles (dat moest echt dagelijks tot na het uitdoven van de reflexen ivm flesweigering rond de 6 weken)
2 maanden geleden
Reactie op VL1992
Ja ik had dat ook een paar weken qua productie. toen zijn wij ook 1 kunstvo ...
Ja en dit is mijn tweede en vindt het ook helemaal prima. Denk er ook aan langzaam aan straks een voeding af te gooien. Dat voeden duurt een halfuur en de fles gaat veel sneller. Best lastig zo lang druk zijn als er een peuter rond loopt. (Ik zeg dit al een maand, maar nog niet mee begonnen hahahah)
2 maanden geleden
Ik doe 3x 22 min, totaal 200 ml-220ml
2 maanden geleden
Rechts meer productie?
Elke nacht word ik wakker van een gespannen volle rechterborst. Ik slaap ook op die kant. Ik sla één nachtvoeding over.
Dus ik dacht dat het daaraan lag.
Maar nu heb ik vandaag twee keer gekolfd.
Eén keer direct na de voeding: 40 links en 80 rechts en één keer in plaats van een voeding en had ik weer 40 links en 80 rechts.
Het was me ook al opgevallen dat met kolven het rechts echt eruit stroomt of spuit met meerdere stroompjes en links veel minder snel en minder stroompjes.
Beetje scheef dus…
Meer die dat hebben? Misschien links vaker aanleggen en leeg laten drinken paar keer?
2 maanden geleden
Reactie op Naomi2
Dit is zo herkenbaar alsof ik mijn eigen situatie lees! Ik heb dit probleem van begin af aan. Kraamhulp zei tegen mij dat je altijd een goeie en “slechte” borst hebt. Er zijn zelfs momenten dat m’n dochtertje niet links wilt. Normaal gesproken wel. Maar ze is nu ziek en geen geduld waardoor de linker nog meer geskipt wordt 🥲 Helaas geen oplossing! Heb wel een x gebeld met lactatiekundinge en zij zei inderdaad vaker aanleggen. Moet zeggen dat ik toen destijds geen “grote” verandering zag maar een beetje
2 maanden geleden
Reactie op Naomi2
Rechts meer productie?
Elke nacht word ik wakker van een gespannen volle r ...
Ik heb bij mijn 1e zelfs vanaf dat hij echt minder ging drinken, denk zo rond een jaar of 1, altijd alleen nog maar rechts gevoedt 😆 hij had altijd al een voorkeur voor rechts