1052 Reacties

3 maanden geleden

Reactie op LoraineG1991

Ik bied borst 1 minimaal 10 min aan, meestal pakt ze die tijd ook wel, 10 t ...
Super dank voor je reactie. Ik geef telkens 1 borst zodat ze hem goed leeg kan drinken.

3 maanden geleden

Reactie op Dany

Misschien vind je dit intressant om te lezen: https://www.borstvoeding.nl/h ...
Als ons dochtertje eenmaal stopt wil ze ook geen andere borst meer. Misschien wel met een verschoning tussendoor maar vaak drinkt ze al gemiddeld 20 min aan 1 kant denk dat ze dan genoeg heeft ook. Heb nu een hele fixe borstontsteking dus heb antibiotica en komt er nu uit de ontstoken borst te weinig melk dus geef ik af en toe ook een flesje afgekolfd zodat ze zeker genoeg krijgt. Vind hrt echt een zoektocht wel ze is nu 4 weken

3 maanden geleden

Reactie op Dany

Misschien vind je dit intressant om te lezen: https://www.borstvoeding.nl/h ...
Fijn artikel ook dank je!! Door de borstontsteking kon mn dochter mn borst niet goed leegdrinken en kreeg groene ontlasting en uraten in de luier dat is een teken van te weinig voedingsstoffen die bleven dus achter in mn borst. Verloskundige noemde het toch de achtermelk die er dus niet uit kan

3 maanden geleden

Reactie op Dany

Elke 2 tot 2,5 uur willen drinken is echt heel erg normaal. In het begin sl ...
Dankjewel voor je fijne reactie, hier kan ik wat mee. Vooral het laatste gedeelte over niet meer timen en alle tjjden noteren. Dat deed ik met mijn dochtertje op een gegeven moment ook niet meer en voelde zo veel “rustiger”, nu doe ik het toch weer uit onzekerheid/angst om het verkeerd te doen denk ik. Heb veel vriendinnen die schijnbaar allemaal zo’n goed ritme/schema hadden en mij lukt dat nog niet echt. Maar wat nog niet is, kan nog komend

3 maanden geleden

Reactie op Sterrenmama21

Fijn artikel ook dank je!! Door de borstontsteking kon mn dochter mn borst ...
Vervelend zeg van de borstontsteking, hopelijk wordt het snel beter! Misschien een geruststelling: het verschil in voormelk en achter melk is niet de voedingsstoffen, maar het vetgehalte. Je kindje zal dus niet te weinig voedingsstoffen binnen hebben gehad, alleen minder vette melk (wat dus niet perse slechter is, maar voor meer krampjes en inderdaad groene ontlasting kan zorgen) 😊

3 maanden geleden

Reactie op eza1988

Dankjewel voor je fijne reactie, hier kan ik wat mee. Vooral het laatste ge ...
Inderdaad, niet meer timen enzo is zoveel relaxter! Je mag best op jezelf en je baby vertrouwen hierin. Maar ik weet nog heel goed van de eerste hoe onzeker ik was. Heb ik wel genoeg melk, heeft de baby wel genoeg gedronken, waarom heeft ie nu alweer honger etc etc. Dat ik dat dit keer kan loslaten en ik er gewoon vertrouwen in heb maakt het tot nu toe zoveel makkelijker vol te houden en zoveel relaxter! Misschien zijn je vriendinnen het vergeten dat er in het begin bij hun ook nog geen ritme in zat? Ik dacht ook dat mijn 1e elke keer perfect 3 uur ongeveer ertussen liet. Maar als ik bijv appjes terug lees van de eerste weken met mijn oudste, bleek die ook nog totaal geen ritme te hebben en vooral snachts continu te willen! En agh een baby is ook geen robot, zoals ik al zei pak ik ook gewoon wat te eten/drinken zodra ik zin heb, zit ook geen ritme in🤭

3 maanden geleden

Woensdagmiddag bevallen, nu stuwing. Arm kind kan amper/niet aanhappen. Helemaal overstuur. Van narigheid een beetje gekolfd. Daarna werd meneer meteen rustig. Toch weer een beetje spannend allemaal.

3 maanden geleden

Mijn kleintje is in de eerste dagen veel te veel afgevallen omdat hij maar geen energie vond om aan te happen en te drinken. Ook had ik veeel te weinig productie. Dus op aannraden van de verloskundige begonnen met kolven en bijvoeden met fingerfeeding/fles. Ik vind het zo jammer dat hij niet aan de borst kan. Door het kolven, flesje/fingerfeeding, te letten op elk hongersignaal en alles zo nauwkeurig mogelijk te noteren ik deze eerste week echt niet fijn vind. Ik heb amper de tijd gehad om echt met m'n kleine te zitten en kroelen 💔

3 maanden geleden

Reactie op MamaOfE

Mijn kleintje is in de eerste dagen veel te veel afgevallen omdat hij maar ...
Heel herkenbaar. Zo verdrietig is dat. Bij mijn eerste 2 dochters ook gehad en ik had zo gehoopt (en onszelf gegund) dat het deze 3e (en laatste) keer wel zou lukken... Maar het ziet er naar uit dat het weer fulltime kolven wordt. Zo verdrietig ben ik, zo geen zin in ook pfff

3 maanden geleden

Ons kindje (10d) kan of wil links niet drinken. Gister lactatiekundige geweest maar vooralsnog werken de tips niet. Bij eerste was het ook niet gelukt door problemen op problemen op problemen. Ik ben bang dat het nu weer niet gaat lukken

3 maanden geleden

Reactie op SongMJG

Ons kindje (10d) kan of wil links niet drinken. Gister lactatiekundige gewe ...
Hier heb ik onder andere ook last van 😢. Ik begin vaak rechts met aanbieden, maat na een gevecht toch maar links doen. Dit pakt ie heel makkelijk. Nog een vraag: wanneer weet je of je baby actief en goed heeft gedronken aan de borst?

3 maanden geleden

Reactie op MamaOfE

Hier heb ik onder andere ook last van 😢. Ik begin vaak rechts met aanbiede ...
Mijn kraamzorg zegt dat als je goede zuig bewegingen ziet en je de kleine hoort slikken weet je dat het goed drinkt... als het niet meer zuigt kan je ze wat prikkelingen geven tot het handje te wrijven of iets dan begint het vak weer te zuigen

3 maanden geleden

2 weken geleden bevallen van m’n zoontje en eerste week in het ziekenhuis geweest. We zijn direct begonnen met borstvoeding maar omdat ik niet direct productie had ben ik begonnen met kolven en vaak aanleggen. Ik heb eigenlijk vanaf het begin gevoelige tepels. De lactatiekundige heeft deze week meegekeken omdat ik pijn blijf houden bij het aanhappen, het wisselt wel van ernst en van kant, maar het is absoluut niet pijnvrij. Uiteindelijk neemt de pijn wel wat af. De lactatiekundige zegt dat de pijn met 30 seconden weg moet zijn, dat is niet altijd het geval. Ik twijfel nu of het geen spruw is, ondanks dat ik bij hem de symptomen niet zie, maar ik zie dat mijn tepels wat rood worden. Ook douchen is gevoelig als er water opvalt. Zijn er meer vrouwen die dit herkennen? Is het gewoon een kwestie van doorzetten?

3 maanden geleden

Reactie op kyraxxx

2 weken geleden bevallen van m’n zoontje en eerste week in het ziekenhuis g ...
Heel herkenbaar die gevoelige tepels. Bij mij helpt een tepelhoedje om de borstvoeding minder pijnlijk te maken. En na het voeden koelen met hydrogel pads. Het lukt me om de pijn onder controle te krijgen, maar in mijn ervaring wordt het niet vanzelf minder met de tijd. Wellicht is dit anders voor anderen. Hierdoor ook beslotrn niet te kolfen, want dan staan mijn tepels in brand.

3 maanden geleden

Reactie op kyraxxx

2 weken geleden bevallen van m’n zoontje en eerste week in het ziekenhuis g ...
Ik had dit keer ook de eerste 1,5 week ongeveer flink pijn met aanhappen/voeden. Dat had ik bij mijn oudste totaal niet. Maar ik had dit keer ook al hele pijnlijke tepels gedurende de gehele zwangerschap en vorige x ook niet. Bij beide kinderen vanaf begin moeten kolven en aanleggen voor opstarten productie. Bij mij nam de pijn gedurende de voeding ook af, maar ook zeker niet altijd binnen die 30 seconde hoor. Ik denk dat mijn tepels gewoon weer even moesten wennen. Soort eeltlaagje kweken😜 nu inmiddels eigenlijk nooit meer pijn tenzij hij slecht aanhapt. Lactatiekundige heeft neem ik aan ook gekeken naar de aanhap, vacuum houden, tongriem etc? Ik heb bij mijn oudste maandenlang spruw gehad en dan nam de pijn in principe niet af. Ook was vacuüm behouden dan moeilijk.

3 maanden geleden

Reactie op kyraxxx

2 weken geleden bevallen van m’n zoontje en eerste week in het ziekenhuis g ...
Wellicht voor de dames met pijn eens vasospasme googlen. Vaatkramp in de borst/tepels. Dit heb ik, maar is bij mij makkelijk te verhelpen met vitamine b6. Flinke dosis voor 3 dagen en dan afbouwen.. wellicht het proberen waard en desnoods overleggen met een lactatiekundige.

3 maanden geleden

Reactie op Zwanger1989

Wellicht voor de dames met pijn eens vasospasme googlen. Vaatkramp in de bo ...
Ja vasospasme is echt de HEL! Dit heb ik ook, alleen dan vooral wanneer het dus kouder is. Je tepel wordt dan trouwens (gedeeltelijk) wit, dus daaraan te herkennen ook.

3 maanden geleden

Reactie op Zwanger1989

Wellicht voor de dames met pijn eens vasospasme googlen. Vaatkramp in de bo ...
Wat voor pijn voel je dan ?

3 maanden geleden

Ik kom net kijken dus misschien is dit al besproken, maar het is nu dag 2 en ik krijg nu de baby met geen mogelijkheid wakker genoeg voor de voeding. We proberen al te verschonen tussendoor, hem wakker te maken door met de voetjes te spelen, wat op zijn gezicht te blazen, maar meneer blijft gewoon slapen. Iemand tips? Laat ik hem dan gewoon slapen tot hij wel komt of moet ik blijven proberen? Het ging overdag zo goed, maar nu alleen zonder kraamzorg raak ik er erg onzeker van 😩

3 maanden geleden

Reactie op Irisgjansen

Ik kom net kijken dus misschien is dit al besproken, maar het is nu dag 2 e ...
Mijn baby sliep ook veel en kreeg ik ook echt niet wakker, ik ben eerst om de 4 uur gaan voeden want om de 3 uur kreeg ik haar echt niet wakker. Vanaf ongeveer 2,5 week ben ik gewoon op aanvraag gaan voeden. Nu zit er meestal 4 uur of langer tussen en soms weer wel 2 of 3 uur. Ze blijft gewoon groeien dus dat is het belangrijkste