12 Reacties
2 jaar geleden
Mijn verloskundige heeft dit ook aangeboden als het mogelijk zou zijn. Helaas nog niet genoeg ontsluiting.
Ik vind het een hele goede optie, want je gaat toch sowieso de dag erna ingeleid worden. Dus kan je net zo goed proberen of je lichaam het nog zelf gaat oppakken.
In het ziekenhuis willen ze meestal niet lang wachten met oxytocine na vliezen prikken, puur voor hun tijdsplanning. Dus heb daar afgesproken dat we iig 2 uur wachten of m’n lichaam zelf iets doet.
2 jaar geleden
Reactie op Nams
Wat zijn de nadelen precies? Het is natuurlijk het fijnst als de bevalling ...
Hier mee eens, wat zijn de nadelen? Lijkt me alleen maar voordeel als je lichaam het toch nog zelf zou oppakken hoor!
2 jaar geleden
Bij mijn inleiding hebben we in de ochtend eerst vliezen gebroken en gekeken of mijn lichaam zelf weeën aan ging maken. Na een uur niks gebeurd dus toch voorzichtig begonnen met wee opwekkers.
Als de kans dat je lijf zelf weeen gaat aanmaken groter is al je vliezen langer gebroken zijn, zou ik het thuis laten doen. Vond de opgewekte weeën veeeel pijnlijker dan natuurlijke weeën dus natuurlijke weeën zouden altijd mijn voorkeur hebben
2 jaar geleden
Reactie op Raantjxx
Hi,
Wel gek want als je vliezen worden gebroken moet je binnen 24 uur bev ...
72 uur
2 jaar geleden
In het ziekenhuis breken ze waarschijnlijk ook eerst je vliezen als dat kan. Het is hier ook het plan dat als hij echt blijf zitten ik thuis vliezen laat breken, ik wil ook thuis bevallen. Risico op infectie gaat volgens mij van 1 naar 2% in 24 uur en per regio is het aantal uur waarin ze willen dat je bevalt verschillend, sommige gaan tot 72. Ik vind het wel spannend dat er misschien in het vruchtwater gepoept is. Bij mijn eerste braken mijn vliezen pas vrij laat en ging de bevalling heel snel dus met goede weeën en in het vruchtwater gepoept kan ik waarschijnlijk thuis blijven (veiliger dan onderweg bevallen). Maar als ze mijn vliezen breken om de boel op gang te helpen en het is niet helder wordt ik medisch. Volgens de keuzekaart bevalt 90% binnen 24 uur na het breken van de vliezen dus voor mij is het wel een serieuze optie vanaf 41+5.
2 jaar geleden
Bij mijn dochtertje heeft de vk met 41+5 thuis de vliezen gebroken. De dag erna zou ik ingeleid worden want 42weken viel in het weekend. Ik vond het een fijn idee om mijn lichaam de kans te geven om zelf op gang te komen en zag er tegen op om ingeleid te worden. Eerst leek het vruchtwater helder dus kon ik thuis afwachten, maar er gebeurde niets. Rond lunchtijd verloor ik weer een plens vruchtwaren en dat was helaas wel geel/groenig dus ik werd meteen medisch en eenmaal in het ziekenhuis begon ik wel wat krampen te krijgen maar ik mocht niet meer wachten en kreeg meteen oxytocine. Daarna ging het super snel, veel te snel voor mij, en was echt bang voor een weeënstorm. Ik heb ze toen gevraagd om de oxytocine even niet te verhogen om m'n lichaam een kans te geven en eigenlijk wilden ze dat niet. Blijkbaar hebben ze dat toch wel gedaan want een half uurtje later zeiden ze dat het infuus uitstond en dat m'n lichaam zelf bezig was, dat vond ik zo'n opluchting dat ik veel relaxer werd. 5 uurtjes later was m'n dochter er 🥰. Ik heb dus zeker geen spijt gehad dat ik thuis m'n vliezen heb laten breken, want daardoor kon mijn lichaam het toch overnemen. Maar her blijft natuurlijk altijd een gokje, want als mijn vruchtwater meteen vervuild was dan was het waarschijnlijk toch anders gelopen. Succes met je keuze! You can do this!