40 Reacties

2 jaar geleden

Ik volg even, heb volgende week die test! 🙏 hoe reageerde je baby er op in de buik? Of heb je dat niet met een drankje hoeven doen?

2 jaar geleden

Ik vind het echt raar dat ze overal andere richtlijnen hanteren. Ik heb al twee keer de glucose test gedaan, met 16 en met 24 weken omdat ik op het eind van mijn vorige zwangerschap suiker had. Nu beide keren nuchter 5.8 en na 2 uur 7.1. Hier word na 1 uur niet geprikt. Gynaecoloog gaf aan dat het gewoon goed is. Nuchter moet onder de 6 zijn en na 2 uur onder de 7.8.

2 jaar geleden

Hee misschien even zoeken in de app naar meerdere topics hier over. Ik weet dat er meerdere zijn. Ik heb ook zwangerschap diabetes op een nuchtere waarde die precies op de rand zit. Maar waar trek je de grens zei mijn vk. Meteen of veel verder er over? Liever wat extra controle dan dadelijk misschien diabetes type 2 zelf er aan overhouden of iets met de kleine. Als je verder gezond leeft hoef je echt bijna niks aan te passen en is het alleen om de week of 2 weken een dagcurve bijhouden en als die goed is verder niks aan de hand. Ga je er wel vaker overheen kunnen ze overgaan naar insuline. Maar echt zolang alles goed is hoeft dat niet. Ik loop al sinds 16 weken bij de diëtist en bijna niks aangepast en waardes steeds goed. 🥰

2 jaar geleden

Reactie op ruthje37

Ik vind het echt raar dat ze overal andere richtlijnen hanteren. Ik heb al ...
Oh wow ja das wel heel uit eenlopend zo te lezen. Ik mag niet boven de 5.3 komen met mijn dagcurves. 5.8 zouden ze meteen op insuline zetten. 😧

2 jaar geleden

Vreemd hoor die uitslagen, ik heb vorige week de test gedaan en kreeg het volgende: Nuchter 4.4 (moest onder de 7.0 zijn) 1e 8.7 (moest onder de 12.0 zijn) 2e 6.5 (moest onder de 7.8 zijn). Wat maakt die verschillen dan? Zou toch niet moeten verschillen per ZH of VK? Als je deze richtlijnen hebt zou je dus weer geen ‘slechte’ waardes hebben? 🤷🏻‍♀️

2 jaar geleden

Reactie op Daisy19

Vreemd hoor die uitslagen, ik heb vorige week de test gedaan en kreeg het v ...
Heel vreemd dat er zoveel verschillen zijn mijn verloskundige gaf vandaag exact dezelfde criteria als jou aan. Mijn waarden: Nuchter: 5,0 Na 1 uur: 5,2 Na 2 uur 5,8

2 jaar geleden

Reactie op Daisy19

Vreemd hoor die uitslagen, ik heb vorige week de test gedaan en kreeg het v ...
Het ziekenhuis hanteert andere waarden. De OGTT is niet alleen voor zwangere vrouwen beschikbaar. Voor zwangeren worden andere waarden gehanteerd. (Welke weet ik niet meer). Ik weet wel dat mijn waarden heel laag moesten zijn. Om op ts te reageren: een te hoog bloedsuiker is voor je baby moeilijker te verwerken dan voor jou. Je baby gaat namelijk op basis van jouw bloedsuikerspiegel zelf insuline aanmaken en daardoor vet opslaan. Misschien dat dit het in perspectief plaatst? Jouw lichaam kan het misschien wel aan, maar dat geldt niet persé voor je baby. Vandaar dat die waarden echt heel laag moeten zijn wanneer je zwanger bent. Jouw lichaam reageert niet snel genoeg en daar kan je baby last van krijgen. Dus ik zou gewoon het script volgen…

2 jaar geleden

Ik heb het nog even voor je opgezocht. Dit was mijn uitslag van de test: Glucose Nuchter (GTTNU): 4.6 mmol/l GTT - Glucose na 1 uur (GTT1U): 5.4 mmol/l GTT - Glucose na 2 uur (GTT2U): 5.1 mmol/l>> Dus 10,5 en 6,7 is best wel hoog… Weet je zeker dat je niet naar de waarden van het ziekenhuis hebt gekeken?

2 jaar geleden

Bedankt allemaal voor de reacties! De uitslagen verschillen gewoon per ziekenhuis en dat is heel vreemd. Helemaal als je dan leest dat er vooral naar de eerste en de laatste waardes gekeken moeten worden , en dat die er tussen is om te kijken hoe het gaat. We moeten vanochtend naar de vk dan hebben we het er nog een keer over. Bedankt voor jullie tijd. 🌸🌸🌸

2 jaar geleden

Kan het zijn dat de verschillende uitslagen (en grenzen) te maken hebben met verschillende manieren van testen? Er is behalve dat vieze suikerwater drinken en meermaals bloedprikken, nog een manier om te testen toch?

2 jaar geleden

Ik heb de test maandag gehad. Nuchter moest ook onder de 6.0 zijn en na 2 uur onder de 7.8.

2 jaar geleden

Zouden die richtlijnen in waardes niet kunnen verschillen omdat er misschien verschil zit in het suikerdrankje? En daarmee dus in de resultaten?

2 jaar geleden

Voor de dames die nog moeten, je hebt ook de optie om je dagcurve te laten meten en dit is niet eens echt meer moeite. Ik moet op een ochtend 4x prikken bij de huisarts, 1e keer om 8 uur, laatste keer om 10 uur. Zonder vies ongezond drankje😁

2 jaar geleden

Reactie op ellesvl

Zouden die richtlijnen in waardes niet kunnen verschillen omdat er misschie ...
Nee ze verschillen gewoon per ziekenhuis. Het ziekenhuis waar ik zit hanteert “strenge” waardes. Op het moment loopt er een studie om te kijken of de strenge ziekenhuizen te streng zijn, of de milde ziekenhuizen te mild. Het heet de Tango DM studie (dit is dus bij vrouwen met licht verhoogde waardes) Bij mij moest bijv de nuchtere waarde onder de 5,1 zijn en was 5,4 en een uur na het drankje 10,0 maar was 10,4. Daarom is mij gevraagd mee te doen aan die studie

2 jaar geleden

Reactie op Esmee0902

Voor de dames die nog moeten, je hebt ook de optie om je dagcurve te laten ...
Bij mij was dit geen optie bij de VK. Ik heb het nagevraagd. Ze zei dan kunnen we het toch minder goed testen omdat we niet weten hoeveel suiker jij binnen krijgt en met die test hebben ze gewoon standaard waardes waar ze het mee testen.

2 jaar geleden

Zijn er veel dames ziek na de suikertest? Ik moet vrijdag en heb smiddags een massage geboekt. Ben heel benieuwd! Heb zwaar overgewicht dus ben er bang voor. En wat als ik zwangerschaps suiker blijk te hebben? Is daar iets aan te doen?

2 jaar geleden

Reactie op Sterrenmama21

Zijn er veel dames ziek na de suikertest? Ik moet vrijdag en heb smiddags e ...
Ik ben er helemaal niet ziek van geweest. Net na het drankje voel ik me een beetje gekkig, maar ik heb wat afleiding gezorgd en dat is weggetrokken. Nadat ik weer gegeten en gedronken had voelde ik me eigenlijk weer goed. Mijn uitslag lijkt voorlopig goed, maar vandaag wordt ik door de gynaecoloog gebeld met de officiële beoordeling. Ik was namelijk ook een beetje bang voor het resultaat omdat m’n baarmoeder wat groter was met meer vruchtwater. Zij gaf toen aan: Ook al zijn die waarden wat verhoogd, maak je niet direct enorme zorgen er zijn absoluut dingen die we kunnen doen voordat je bv insuline moet spuiten.

2 jaar geleden

Reactie op Sterrenmama21

Zijn er veel dames ziek na de suikertest? Ik moet vrijdag en heb smiddags e ...
Nee hier ook niet ziek van geweest! Was daar door alle verhalen ook wat bang voor, maar de test viel me heel erg mee! Inderdaad wel even een gek gevoel in mn hoofd gehad terwijl ik heel relaxed op een stoel in de wachtkamer zat, rustig wakker te worden😅. Toen ik weg mocht en wat had gegeten, voelde ik me ook weer helemaal normaal.

2 jaar geleden

Reactie op ellesvl

Ik ben er helemaal niet ziek van geweest. Net na het drankje voel ik me een ...
Oh fijn, dank je wel voor de geruststelling 🥰

2 jaar geleden

Ik zit toevallig nu in de wachtkamer te wachten nadat ik een uurtje geleden het drankje heb ingenomen. Lijkt net of je pure siroop drinkt. Nu wat meer maagzuur/ misselijk.