6 Reacties

2 jaar geleden

Tijdens mijn vorige zwangerschap waren we op vakantie in griekenland en had ik het met wandelen in de (heuvelachtige) stad al zwaar (terwijl de zomer er voor ik relatief gemakkelijk 1500 hoogtemeters op een dag hikete🙈) We wilden wel gaan hiken toen maar hebben we niet gedaan gezien mijn niet bestaande conditie hahaha. Dus ik zou gewoon even afwachten en in de tussentijd zorgen dat je regelmatig wandelt. Als het nog goed gaat ga je gewoon lekker mee, en anders misschien op de fiets of iets anders ludieks (bolderkar)mee voor de gezelligheid. Wat betreft buikband: dat lijkt me echt niet fijn zitten als je zo ver zwanger bent. Ik wandelde veel met mijn dochter in de draagzak maar dat doet eigenlijk al sinds week 5 te veel pijn aan mn buik. maar als je niet al te zwaar beladen bent, kun je ook prima af met alleen de clips op je sleutelbeen vast maken lijkt me? Oh en houd er rekening mee dat je wat vocht vast kunt gaan houden in je voeten/enkels en dat door wat zwakkere spieren je voeten een beetje in kunnen zakken (en daardoor wat groter lijken) dus dat je wandelschoenen misschien niet meer comfortabel zijn. Zou ik even checken een paar weken vooraf!

2 jaar geleden

Hoe gaat het wandelen nu? Zoals hieronder ook beschreven, ik heb sinds het begin van de zwangerschap veel meer moeite met wandelen. Waar ik eerder meerdaagse tochten met zware bepakking deed, vind ik momenteel 5km zonder rugzak al een uitdaging in een niet vlak terrein. Ik weet niet of dat beter wordt in het tweede trimester overigens.

2 jaar geleden

Hey! Bij mijn vorige zwangerschap heb ik met 27/28 een meerdaagse trektocht in IJsland gelopen. Dat ging eigenlijk prima! Ik heb toen wel vantevoren getraind zodat ik in ieder geval een basis conditie had. Qua bepakking had ik een rugzak mee van ongeveer 8 kilo. De laatste dag waren mijn voeten wat opgezwollen, dus het was ook goed dat t voorbij was 😅 Ik zou vooral de conditie goed op peil houden en dan kun je bij de 20 weken nog altijd beslissen hoe het gaat. Of eventueel wat achter de hand houden zodat je tussendoor uit kunt stappen

2 jaar geleden

Het is prima om mee door te gaan als je al een getraind hiker bent. Als je echt maar één keer per jaar die hike doet en verder nooit wandelt of hikes maakt, zou ik het niet doen. De kans dat je blessures krijgt als je nu een nieuwe sport gaat opbouwen is best wel groot. Je moet heel goed luisteren naar je lichaam. Je hebt sneller blessures namelijk, doordat je spieren en gewrichten soepeler worden. Ook is je evenwicht minder goed tijdens de zwangerschap.

2 jaar geleden

Dag allemaal, bedankt voor de reacties. Ik heb een hond, dus wandel gelukkig nu ook al veel. Mijn conditie is verder goed, prima gesprekken voeren tijdens het wandelen. Wat betreft de tas en de clips, dat zullen we inderdaad moeten zien. Ik kan nu ook niet inschatten hoe groot mijn buik is met 20 weken. Hetzelfde geldt voor mijn wandelschoenen, maar die zijn gelukkig al goed ingelopen en kan evt een zooltje uit als ze toch gaan knellen ivm vocht. Voor de hikers onder ons nog tips om het trainen op te bouwen? Zoals gezegd doe ik dat normaal niet, maar lijkt mij wel verstandig. Verder is de hike niet op hoogte, maar gewoon vlak, misschien hier en daar een heuvel, dus dat valt alles mee. Meefietsen o.i.d. is helaas geen optie. Evt wandelstokken meenemen voor evenwicht indien nodig wel.

2 jaar geleden

Ik heb toen ik zwanger was van mijn dochter heel veel gewandeld, ook in de bossen en duinen en zo.(meerdere uren achter elkaar tot een week of 25.) Normaal hike ik ook veel op vakantie in de bergen met een backpack met meer dan 10 kilo aan inhoud, maar ik kreeg toen wel echt last van m’n rug met een backpack, dus mijn man heeft het meeste gedragen en we hebben de bergen toen wel geskipt. Voor mij was het tempo aanpassen wel echt een vereiste. Ik weet niet of je verder veel sport, maar het kan nooit kwaad om je core te versterken (op een verantwoorde manier onder begeleiding).