25 Reacties

2 maanden geleden

Ik kolf 7-8x per dag voor 15 minuten. In totaal per keer kom ik op 60-70 ml (onder productie), ik kan je helaas dus ook niet helpen met het antwoord wanneer je zou kunnen gaan minderen.

2 maanden geleden

Mijn dochter is 4.5 weken. Ik kolf nu 6 x per dag. Ik kolf 10 tot 20 min per keer. Productie variert van 180 tot 300 ml per keer. Productie daarmee tussen 1300 en 1500 per dag schat ik. Vriezer begint al vol te raken. Dochter drinkt nog 7-8x per dag. Ik zou ook graag naar 5 keer per dag willen met kolven, maar ik ben bang dat dit te vroeg is. dus ik lees even mee;)

2 maanden geleden

Ik heb laatst een lactatiedeskundige hierover gebeld. Ik had een ‘verkeerd’ schema gekregen van de Kraamzorg en kolfde bijna een halfuur elke 3-4 uur. Met 5,5 week trok mijn lijf het niet meer. Zij gaf toen aan dat als ik ging minderen dit eigenlijk nog te vroeg was en dat mijn productie terug zou lopen. Ik kolf nu 4 keer per dag en mijn productie loopt inderdaad heel hard terug 🥲

2 maanden geleden

Reactie op Jillian94

Ik heb laatst een lactatiedeskundige hierover gebeld. Ik had een ‘verkeerd’ ...
Wat was wel een goede schema? Want dit doe ik ook en ik heb haast geen goede productie. Ben blij als er 30 - 50 ml bij elkaar heb gekolfd.

2 maanden geleden

Reactie op Lindalisa

Mijn dochter is 4.5 weken. Ik kolf nu 6 x per dag. Ik kolf 10 tot 20 min pe ...
Wauw! Doe je iets bijzonders voor zo'n productie? Je kolft alleen maar? Geen aanleggen? Eet of drink je iets speciaals?

2 maanden geleden

Mijn zoontje is inmiddels bijna 5 weken. Ik kolf zelf om de 4 uur (6:00 - 10:00 - 14:00 - 18:00 - 22:00 - 02:00) en kolf dan gemiddeld tussen de 170-200 ml per keer. Ik zou graag het nacht kolven er af willen halen maar ben inderdaad ook bang dat het nog te vroeg is en de productie dan terug loopt. Ook komt hij nog elke nacht 1 keer rond de tijd dat ik kolf. Dus ik wacht nog even af. Ik vind het ook erg lastig informatie vinden hierover. Je vindt veel informatie over borstvoeding - live voeden, maar kolven is lastig.

2 maanden geleden

Reactie op Daisy94

Mijn zoontje is inmiddels bijna 5 weken. Ik kolf zelf om de 4 uur (6:00 - 1 ...
Dat is een flinke productie, vergeleken met mij. Maar je geeft geen BV live dan? Enkel het afgekolfde?

2 maanden geleden

Reactie op Lautjelau

Dat is een flinke productie, vergeleken met mij. Maar je geeft geen BV live ...
Ik geef alleen afgekloven melk. Ik heb geprobeerd BV te geven maar ik ging daar zelf echt last van krijgenwaardoor ik ben overgestapt op kolven. Het lukte mijn zoontje niet goed te drinken aan de borst, waardoor ik soms 1,5 uur bezig was met voeden, half uur rust en toen weer 1,5. En dit gaat prima. We voeden op verzoek en door dat je genoeg kolf hoeft hij ook niet te wachten. In de nachten kolf ik nu en geeft mijn vriend de fles waardoor je nog wel iets meer slaap hebt haha. Het is wel zo dat mijn zoontje in vergelijking met andere als van zijn leeftijd als ik dat zo lees veel drinkt. Hij drinkt gemiddeld zo een 150 ml per fles en in de avonden soms nog wel meer.

2 maanden geleden

Gemiddeld elke 3 uur ( maar wijk ook wellis af) 10 tot 20 min 40cc tot 70 cc ( productie was eerst veel meer is terug gelopen jammerlijk genoeg)

2 maanden geleden

Ik ben met baby van drie weken in het ziekenhuis geweest omdat hij niet goed dronk. Productie is daardoor nu niet super (lees ongeveer 400cc per dag) maar wel stabiel. Ik kolf 6-10-14-18-22u. Lactatiekundige gaf aan dat 4x minimaal is maar dat bij sommigen vaker nodig is om productie stabiel te houden en o.a. afhankelijk is ook van of je al eerder bv gegeven hebt. Je kunt het gerust een paar dagen proberen en als het niet werkt weer terug naar het oude.

2 maanden geleden

Reactie op wen2122

Ik ben met baby van drie weken in het ziekenhuis geweest omdat hij niet goe ...
Heb je dan in de nacht veel last van stuwing of valt dat mee? En heb je in de nacht wel gekolfd en zoja hoe heb je dat afgebouwd? Ik kolf zelf 10 minuten per keer. Ik heb zelf wel last van stuwing. Soms al een uur voordat ik moet kolven dat het echt zeer begint te doen. Bij mijn vorige zwangerschap heb ik een flinke borstontsteking gehad en ben ergens bang om dat weer te krijgen. Ook ben ik mijn vorige zwangerschap na een maand al aan het afbouwen gegaan met kolven omdat ik het zelf niet meer trok (zware bevalling gehad). Dus ben ook wel erg zoekende in het afbouwen voor de nacht hoe ik dat zou moeten doen.

2 maanden geleden

Fulltime kolvende mama hier🙋🏻‍♀️ ik heb voor mijn eerste 2 kindjes elk 13 maanden gekolfd en nu voor ons 3e kindje weer fulltime kolvend. Mij is altijd gezegd dat het niet verstandig is om vóór 3 maanden af te bouwen omdat de productie dan nog niet stabiel is. In het begin is de productie hormoongestuurd: hormonen zorgen ervoor dat je voldoende melk hebt. Op een gegeven moment wordt de productie vraaggestuurd: hoeveel melk er wordt gemaakt wordt bepaald door hoeveel vraag er is. Wordt de borst vaker geleegd, dan wordt er meer melk gemaakt. Wordt de borst minder vaak geleegd, dan krijgen de borsten het signaal minder melk te maken. Vrij logisch verhaal. Doorgaans is het advies voor een stabiele productie dan ook: 'kolf met de baby mee'. Dat wil zeggen: 7 a 8x per 24 uur, en ook kolven in de nacht. De eerste 3 maanden zijn pittig maar probeer dat te zien als investering voor de tijd erna. Bij mijn oudste twee liet ik met 5 maanden het kolven in de nacht vallen. Dat doe je geleidelijk door elke nacht een half uur tot uur later te kolven. Dat bouw je op totdat je qua tijd zo dichtbij de ochtend zit dat die nachtelijke kolfsessie eraf kan. Laat je borsten m.a.w.langzaam wennen om borstontsteking te voorkomen. Het kolven in de nacht is in de eerste maanden juist iets om van te profiteren: je prolactinegehalte is tussen 1.00 en 5.00 uur het hoogst waardoor je in de nacht en vroege ochtend de meeste melk hebt.

2 maanden geleden

Reactie op Guestwhat

Fulltime kolvende mama hier🙋🏻‍♀️ ik heb voor mijn eerste 2 kindjes elk 13 ...
Wat bedoel je met 'kolf met se baby mee'? Na de BV kolven? Gelijk erna? Voor hoe lang? Hoe lang per borst kolf jij? En waarmee en welke stand? Ik varieer tussen de toeschietreflex en de korte halen met Medela voor 15 minuten. Ik begrijp niet hoe je het kolven in de nacht naar later kan halen? Ik kolf niet in de nacht is dat erg?

2 maanden geleden

Ik kolf elke 3 uur en dan zo rond de 90-100 ml. Alleen in de nacht sla ik 1x over, heb dan in de ochtend ook gelijk het dubbele wat ik kolf. Merk dat ik met wat meer slaap juist een betere productie krijg. Regelmatig kolven is goed, maar als het te veel ten koste van jezelf gaat kan dat ook dus weer negatief je productie beïnvloeden...

2 maanden geleden

Nee eigenlijlk niet, genoeg drinken...Ik heb ook echt overproductie, had ik ook bij mijn oudste dochter( ondanks pogingen om dat te verminderen zoals met blokvoeden), Ik heb nu de eerste weken deels gekolfd, deels live gevoed, maar nu sinds ruim 2 weken alleen gekolfd.

2 maanden geleden

Reactie op Daisy94

Heb je dan in de nacht veel last van stuwing of valt dat mee? En heb je in ...
Ik heb aan het begin wel snachts gekolfd. Ik denk dat het wel scheelt hoe je productie is en of je dus veel stuwing hebt. Je kunt het proberen en als je toch teveel ongemak ervaart het kolfmoment te verleggen. Dus redt je het tot bijv 4uur. En als je dan gaat kolven alleen kort kolven dus stuwing/hard plekken weg is stoppen. Verder je reguliere tijden aanhouden dus wel om 6u weer normaal kolven.

2 maanden geleden

Reactie op pln92

Wat was wel een goede schema? Want dit doe ik ook en ik heb haast geen goed ...
Ik kolf nu 12 minuten. Tussen 10-15 was ene normaal schema. Als je melk productie wilt ophogen kolf je dus 15 minuten, 5 minuten pauze en weer 10 minuten kolven. Maar let wel op dat je dit dus voorzichtig doet, ik deed dit elke 3-4 uur en dat gaat echt niet. Ik kolf nu 4 keer 12 minuten en wil uiteindelijk naar 3. Geen idee of ik het dan bij die 3 keer weer kan verhogen?

2 maanden geleden

Ik kolf mee op de momenten dat onze baby voeding krijgt. Dat is nu 6x per dag. De productie is de ene keer veel (rond de 120 totaal) en de andere keer weinig (rond de 60 totaal). Omdat ik 9 weken te vroeg ben bevallen heb ik vanaf het begin moeten kolven. Zij kon nog niet aan de borst drinken en het heeft een aantal weken geduurd voordat ze überhaupt de drinktechniek onder de knie had. Aanleggen vond ik erg pijnlijk en heb het vele malen geprobeerd. Dit gaf mij veel frustratie en besloten om fulltime te gaan kolven. Ik twijfel heel erg om het af te bouwen en langzaam over te stappen naar kunstvoeding. Omdat ik eind september weer aan het werk ga en het niet zie zitten om constant op het werk te moeten kolven… Ik vind het soms stiekem toch echt wel zwaar. Maar omdat ze te vroeg geboren is en vervolgens heeeeeel erg ziek is geweest vind ik het lastig om deze keuze door te hakken. Want tja, wat is nu het beste. Ik wil haar voor mijn gevoel niet tekort doen met ‘kunstvoeding’, of durf die omslag ergens niet te maken door alles wat we hebben meegemaakt.

2 maanden geleden

Reactie op pln92

Wat bedoel je met 'kolf met se baby mee'? Na de BV kolven? Gelijk erna? Voo ...
'kolf met de baby mee' geldt als je alleen fulltime kolft en voedt met de fles, dus geen live borstvoeding. Je kolft dan zodra je kindje komt voor een voeding. Je kolft dan en geeft fles tegelijk. Zo stem je jouw kolf momenten qua tijd en timing af op de behoefte van je baby. Ik kolf dubbelzijdig met de medela freestyle, 20 min per keer, 7 tot 8 keer per 24 uur. Als je je nachtelijke kolfsessie wil laten vervallen, is een methode om geleidelijk af te bouwen dat je het tijdstip steeds iets verlaat. Dus bijv.: je kolf normaal om 3.00 uur. Nacht erna kolf je om 3.30 uur. De nacht daarna kolf je om 4.00 uur. De nacht daarna om 5.00 uur etc. Je voelt steeds hoe ver je kan gaan. Voelen je borsten te gespannen, pijnlijk, dan houd je enkele nachten dat tijdstip aan en bouw je daarna weer verder af. Totdat je op een gegeven moment qua tijdstip dichtbij het moment van kolven in de ochtend komt. Je kolft dan bijv voor je nachtelijke de sessie om 5 00 uur terwijl je in de ochtend alweer om 6.30 uur kolft. Op dat moment kan je je nachtelijke kolfsessie laten vervallen.

2 maanden geleden

Reactie op pln92

Wat bedoel je met 'kolf met se baby mee'? Na de BV kolven? Gelijk erna? Voo ...
Het is niet erg als je niet in de nacht kolft. Maar als je meer productie wil, is het advies: vaker kolven en juist ook in de nacht kolven omdat je prolactine gehalte dan het hoogst is, dus profiteer daarvan, juist in de eerste 3 maanden. Verder, als je je productie wil ophogen: voldoende drinken, 1x per dag powerkolven min. 2 weken, eventueel domperidon slikken. Succes!