33 Reacties

2 jaar geleden

Ik snap heel goed dat je die keuze wil maken. Ook snap ik jouw moeder ook. Die wilt natuurlijk straks haar kleinkind liefde kunnen tonen. Zou ze misschien op een andere manier kunnen doen. Ik ga straks zelfs zo ver dat ik de eerste weken m'n baby door niemand laat vasthouden (denk ik). Ze zijn nog zo fragiel die eerste weken. Ik heb zelf bij kraamvisite nooit een baby van een paar weken oud vastgehouden. Je houdt zo'n kleintje wel echt dicht tegen je aan. Je geur en alles wordt dor zo'n baby opgepikt

2 jaar geleden

Ik zie het zo. Mijn kindje, mijn regels. En die moeten mensen respecteren. Bij mijn eerste kindje (in 2021) was het ook geen kus. Een kus op de voorhoofd vind ik niet zo erg. Wij kuste ons kindje ook niet. Enkel op zijn voorhoofd en wang. Als er bezoek kwam was het ook handen ontsmetten en geen kusjes. Iedereen heeft zich hieraan gehouden.

2 jaar geleden

Ik geef je gelijk. Zelf doe ik dat ook, geen zin in dat me kleine rs virus of iets krijgt. Ik heb pas na anderhalve maand kraam bezoek ontvangen. Alleen kleine cirkel mensen mochten langskomen, handen wassen en niet kussen. Mijn moeder was ook erg dwars en kwam soms liever niet. Maar dan maar niet zijn mijn regels, het gaat om de veiligheid van een pasgeboren baby

2 jaar geleden

Kusjes kan heel gevaarlijk zijn, als iemand het herpes virus bij zich draagt. (Koortslip etc). Kindje kan hersenvlies ontsteking krijgen en zelfs overlijden. Als jij dat risico niet wilt lopen, is dat je goed recht en dan dus jammer dan voor je moeder. Mijn zoontje is in een opwelling van Corona geboren. Mochten in het ziekenhuis toen ook maar 1 pers bezoek op de kraam en op de kinder geen. Kleine zijn lever en alvleesklier waren nog niet goed opgang door mijn diabetes, dus infuus en zeker 5 dagen ziekenhuis gehad. Wij hebben toen heel streng de corona maatregelen gehanteerd. Max 1 gezin per keer over de vloer bestaande uit 2 volwassenen. 1 bezoek moment per dag, niet aanraken en getest voor binnenkomst. Mijn moeder hield mijn zoontje pas met 3 weken vast en mijn schoonouders pas met 5.

2 jaar geleden

Reactie op MarisvH

Kusjes kan heel gevaarlijk zijn, als iemand het herpes virus bij zich draag ...
Ja precies, en vooral voor herpes ben ik dus behoorlijk waaks want ik weet dat mijn moeder minstens één keer per jaar en fikse uitbraak heeft. Toen ik dit zei was het ook meteen "ja maar het is pas besmettelijk als je iets van blaasjes ziet en ik voel dat van tevoren opkomen". Ik snap oprecht niet hoe een moeder zó koppig kan zijn daarin en niet gewoon kan zeggen "joh, ik vind het heel jammer maar ik respecteer je keus". Maargoed, we hebben gelukkig nog even, hopelijk draait ze nog wel wat bij.

2 jaar geleden

Hi! Weet niet of dit stukje cultuur is bij ona maar bij ons word er nooit een kusje gegeven aan de baby. Alleen inderdaad de ouders. (Ik ben Turks) je wordt er juist op aangesproken als je de baby wel een kus geeft door de omgeving.

Reactie op Imrhien

Ja precies, en vooral voor herpes ben ik dus behoorlijk waaks want ik weet ...
Even los van alles, het klopt wat je moeder zegt. Ik heb ook soms een koortslip en voel het altijd voordat de blaasjes er zijn. Zou wat zijn als ik de eerste drie maanden mijn eigen kind niet zou kussen omdat ik bang zou zijn voor een koortslip. Maar doe waar je je goed bij voelt, zou ik zeggen.

2 jaar geleden

Hier gebeurt dat ook niet. En visite wat verkouden is of een koortslip heeft al helemaal niet. Mijn jongste heeft kritiek in het ziekenhuis gelegen met een dubbele longontsteking en bronchitis, hoeven we niet nog een keer mee te maken.

2 jaar geleden

Heb er zelf ook ervaring mee dat o.a. ouders en schoonouders onze wensen niet respecteerden en ik vind het zelf best wel bijzonder dat mensen lijken te vinden bepaalde rechten te hebben op andermans kind. Het recht op het vasthouden van mijn pasgeborene; het recht om ze te kussen. Ik snap dat niet zo goed. Het was en is bij ons een behoorlijk issue eigenlijk. En dat blijft ook zo, al verschuiven de onderwerpen (nu naar oppassen bijvoorbeeld). Wij moeten ons continu verdedigen en voelen ons niet respecteerd. Zij voelen zich niet begrepen. Heel vervelend eigenlijk.

2 jaar geleden

Visite met een verkoudheid of koortslip kunnen gelijk rechtsomkeer

2 jaar geleden

Misschien kus op het hoofd laten geven door grootouders? Vind het eerlijk gezegd raar om een baby op de mond te kussen.
Nog even een extra toevoeging. Ik zelf snap het panische rondom verkoudheid niet zo. Ik heb hier 2 kinderen rondlopen van 3 en 5 die zonder enige twijfel verkouden zullen zijn in de eerste paar maanden dat de derde baby er is. Die ga ik toch niet weghouden dan? Ik heb het gevoel dat het vooral moeders zijn die nog geen kinderen hebben die overmatig bang zijn voor dit soort dingen. Ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar wel iets om bij na te denken. Tweede, derde, vierde kindjes worden ook gewoon gezond groot, ondanks de aanwezigheid van wandelende virussen in huis 😉

2 jaar geleden

Reactie op RnR93

Misschien kus op het hoofd laten geven door grootouders? Vind het eerlijk g ...
Nee, ook niet. Bacteriën kunnen ook migreren en het voelt voor mij zelf gewoon totaal niet tof. Ik wil ook dat iedereen gewoon eerst even de handen wast voordat ze de baby vasthouden wanneer het zo ver is.

2 jaar geleden

Reactie op MamaVanBijnaDrieMoppies

Nog even een extra toevoeging. Ik zelf snap het panische rondom verkoudheid ...
Mwah, ligt eraan op wat voor een manier. Verkouden je in huis bevinden is tot daar aan toe, maar met een half snotterig gezicht een pasgeboren baby kussen of een verse snottebel aan de handen het kindje vasthouden vind ik toch wel andere koek. Ja, het is mijn eerste kind maar ik heb al heel wat jaartjes ervaring in de kinderopvang en mede daardoor ben ik qua overdraagbaarheid van sommige dingen toch echt wel meer waaks geworden. Per slot van rekening kunnen meerdere ziektes ook beginnen als iets wat op een verkoudheid lijkt, wat vervolgens helemaal niet zo onschuldig is voor een baby.

Reactie op Imrhien

Mwah, ligt eraan op wat voor een manier. Verkouden je in huis bevinden is t ...
Maar een volwassenen gaat toch ook niet met snot aan zijn handen een baby vasthouden? Dus dat hele idee van verkouden mensen mogen niet in mijn huis komen blijf ik lichtelijk overdreven vinden. Jouw werk maakt je natuurlijk niet objectief in het geheel, aangezien er daar meer rondwaart dan in een gemiddeld huis. Bovendien komen op je werk (neem ik aan) kinderen ook niet om de haverklap in het ziekenhuis terecht vanwege de ziektes op de groep. Het zal vast eens gebeuren, maar dat zijn de uitzonderingen. Bovendien ontkom je er naar mijn mening gewoon niet aan met jonge kinderen om een baby heen. Mijn zoon zal ongetwijfeld een keer net moeten niezen in de buurt van de baby.

2 jaar geleden

Reactie op Imrhien

Nee, ook niet. Bacteriën kunnen ook migreren en het voelt voor mij zelf gew ...
In grote lijnen begrijp ik je, handen wassen voor de baby aanraken lijkt me voor visite meer dan logisch (anti bacteriële Handzeep dien je ook aan te schaffen in je kraamperiode). En mensen die wild aan het hoesten/snotteren zijn en met een dikke koortslip rondlopen, lijkt me meer dan logisch dat zij geen baby's of überhaupt andere mensen kussen. Maar wat gezonde niet zieke mensen betreft lijkt me een normale kus op het hoofd geen issue, maar dat is in mijn ogen. Ons lichaam zit namelijk onder de bacteriën, veelal ook goede die juist een nut hebben. Een bacterie is ook wat anders dan een virus btw. Maargoed, doe wat goed voelt, het is jouw kind. Maar ik raad je aan misschien dit soort dingen even los te laten en beslissingen nemen wanneer je kindje daadwerkelijk geboren is. Levert nu alleen maar stress op (problemen met je moeder en dergelijke) terwijl dat niet bevorderlijk is voor je zwangerschap.

2 jaar geleden

Ik snap je helemaal, bij onze eerste was dit ook een dingetje. Ik wilde ook niet dat de kraamzorg mijn kindje oppakte. Wij hebben ook bij mijn ouders vroeg aangegeven hoe wij het wilden gaan doen. Ik snap dat er dan teleurstelling is maar het is ook prima om de verwachtingen af te stemmen en zo kan ze alvast wennen aan het idee dat jullie het anders doen dan vroeger ( wat echt zo belachelijk is, want je eigen moeder deed het vast ook anders dan je oma). Anyways, volg lekker je gevoel, dit is jullie kindje en jullie eerste weken.

2 jaar geleden

Vind het persoonlijk heel raar dat je een baby kusjes geeft, k heb nog nooit een baby van iemand kusjes gegeven. En dan heb k het niet over opa’s en oma’s.. als die een kus op de voorhoofd willen geven zal ik daar niet moeilijk over doen, maar ik ga wel hard zijn met het feit als iemand snotterig binnen komt of iets, kan je opa of oma zijn maar daar maak ik geen onderscheid in. Je baby heeft nog helemaal geen immuunsysteem dus waarom het risico nemen, en ja als je nog meer kids in huis heb lopen dan is het wat het is, dat is je gezin. Je gaat niet je kids weghouden bij de baby maar andere mensen die binnenkomen met een herpes lip of weet ik het? Haha moeten ze maar proberen als ik dat zie of hoor stuur ik je gewoon weer weg ga daar heel hard in zijn! Heb een vriendin gehad die zkh in en uitging met haar kleine omdat ze zo vatbaar was en was zo zielig telkens weer om die kleine te horen hoesten en ademhalen..gewoon doen waar je jezelf goed in voelt en je daar nu nog totaal niet druk om maken! Zou op begeven moment op tijd dingen aangeven bij de opa’s en oma’s hoe je het wil hebben allemaal en dat hebben ze maar te respecteren

2 jaar geleden

Ik heb altijd een enorm sterke band gehad met mijn opa en oma en ik hoop dat ons kindje dat ook gaat krijgen met zijn/haar opa's en oma's. Voor mij is het dus geen enkel probleem als mijn ouders of schoonouders ons kindje een kus op het hoofdje of de wang geven. Ook hoop ik dat ze veel met de kleine komen knuffelen. Mochten ze idd ziek zijn of snotterig dan liever niet. Maar hun kennende zullen ze dan uit zichzelf al wegblijven voor de zekerheid.

2 jaar geleden

Mijn kind is 2 en nog steeds mag niemand hem kussen, tenzij hij zelf aangeeft dat hij wil. Uiteraard wel op de wang of hoofd.. niet op de mond