15 Reacties
één dag geleden
Wij zijn zelf afgelopen weekend begonnen. Eerst gestoomde wortel. Voorzichtig ging het stukje wortel in z’n mond. Maar dat beviel helemaal niet. Hij trok een vies gezicht. Later moest hij zelfs spugen.
De dag erna weer wortel geprobeerd, maar nu bij het zien van de wortel trok hij al een vies gezicht. De dag daarna broccoli, maar dat raakte hij al nauwelijks aan, en gisteren komkommer en dat vond hij ook niks.
Elke keer moet hij ook binnen een uur na het proberen (ook al komt er niks in z’n mond) overgeven. Hebben anderen dit ook?
Weet even niet of ik even moet stoppen nog of juist blijven aanbieden. Of misschien eerst fruit proberen?
één dag geleden
Ja! Wij doen rapley/kleintjes. Gebruik kleintjes vooral voor het schema. Al heb ik wel al pindakaas geïntroduceerd. Gisteren voor het eerst een papje gemaakt met avocado, banaan en wat moedermelk. Zo kan hij ook wat oefenen met een lepel voelen en zelf ook een beetje proberen (zonder te veel erop, want zooi).
Probeer vooral onze weg erin te vinden, maar deze methodes wel als leidraad.
Het lastige vind ik soms de adviezen van het CB die hier niet op aansluiten, qua hoeveelheden per dag enz. En om nog een ritme te vinden van wanneer we de hapjes doen op een dag. Haal wel 1, maar niet altijd 2.
één dag geleden
Reactie op Irisgjansen
Wij zijn zelf afgelopen weekend begonnen. Eerst gestoomde wortel. Voorzicht ...
Vieze gezichten wel, overgeven niet. Ik probeer meestal 3 dagen hetzelfde eten, maar vaak fruit. Dat is net wat makkelijker in te delen. En veel groenten vind ik nog wel lastig, zeker als het glibberig is
één dag geleden
Reactie op rr4baby
Vieze gezichten wel, overgeven niet. Ik probeer meestal 3 dagen hetzelfde e ...
Ja precies, dat glibberige vindt hij volgens mij ook een beetje eng of zo, lijkt of hij daar misselijk van wordt 🥲 lepel vasthouden vindt hij wel leuk, dus misschien goed om dat eens te proberen!
Qua aansluiten bij adviezen cb, ik geef borstvoeding, dus ik zie dat gewoon voorlopig nog als de enige ‘echte’ voeding. Dus ik zie het vaste voedsel nu nog als extra, en ga niets forceren qua hoeveelheden.
één dag geleden
Wij combineren met gepureerd (ik weet dat dat vloeken in de kerk is), omdat onze dochter al vanaf geboorte een slechte melk drinker is. Ze heeft de calorieën van vast voedsel dus simpelweg nodig dus er moet wat in. Tegelijkertijd hebben we met de oudste rapley gedaan en die weigert nogsteeds saus achtige structuur (inmiddels 5 jaar). Ik hoop dus met de combi nu dat te voorkomen voor zover dat mogelijk is.
In de praktijk eet ze fruit en brood zelf, krijgt ze een avondeten eerst gepureerd en terwijl wij eten krijgt ze nog wat van ons eten om zelf te doen. Gaat super goed! Ze lust eigenlijk alles en weet er prima raad mee.
één dag geleden
Reactie op Marleen-24
Wij combineren met gepureerd (ik weet dat dat vloeken in de kerk is), omdat ...
Haha wat een leuke foto!
Volgens mij valt dat wel mee hoor qua vloeken in de kerk. In ieder geval bij de kleintjes methode zeggen ze dat dat prima kan, zo lang het maar vooral relaxed en leuk is.
één dag geleden
Reactie op Irisgjansen
Haha wat een leuke foto!
Volgens mij valt dat wel mee hoor qua vloeken in ...
Er zijn Facebook groepen over waar dat absoluut niet gewaardeerd wordt 🤭 maar een magere baby wordt ik dan weer niet gelukkig van 😝
één dag geleden
Wij proberen ook deze methode. Harde “teethers” gaan goed (rauwe wortel, bleekselderij etc om op te kauwen). Maar bijv gestoomde appel of zoete aardappel wil hij niet naar zijn mond brengen. Alleen mee spelen met de handen. Uiteindelijk geprakt en aan lepeltje gesmeerd, hij brengt dan het lepeltje naar zn mond en dan gaat er een beetje puree zn mondje in. Maar dan komt het probleem: hij begint te kokhalzen. En binnen drie kokhalsjes vliegt zn hele maaginhoud er uit in een flinke golf. Iemand hier ervaring mee, en die weet wat te doen om hem te helpen om te leren gaan hier mee?
Hij brengt verder constant speeltjes etc naar zijn mond, dus die reflex zou op die manier moeten uitdoven. En dus met eetbare “teethers” bezig. Nog andere tips?
Voor nu geven we even geen puree meer en proberen het over een weekje weer. Mocht het over een paar weken nog zo zijn, dan gaan we natuurlijk even langs het CB met vraag of we naar logopedist zouden moeten gaan.
één dag geleden
Ik heb ook begonnen. Ze begint gretig maar als ze een stukje heeft spuugt ze het altijd uit. Gister voor de grap een kippie
één dag geleden
Reactie op Eva030
Wij proberen ook deze methode. Harde “teethers” gaan goed (rauwe wortel, bl ...
Nee dat is weer net een andere situatie dan bij ons denk ik. Hopelijk is dat tijdelijk voor jullie en gaat die reflex snel naar achteren
één dag geleden
Wij zijn hier begonnen met fruit (banaan) en daarna groentes (broccoli, komkommer)
Ze krijgt twee hapjes op een dag eerste fruit en een boterham.
En s’avonds groentes.
Ze lust echt alles, niet moeilijk en geeft ook duidelijk aan als ze niet meer wilt. Wij geven alles in stukken zoals de BLW (Rapley-methode). In het begin deed ze veel kokhalzen en hele grote happen nemen.
Maar we zijn nu 3 weken verder en ze neem kleine happen want ze weet dat ze anders kokhalst en ze kokhalst eigenlijk echt bijna niet meer.
Ook krijgt ze wat water te drinken uit een open beker, om te oefenen.
één dag geleden
Reactie op ITOH
Wij zijn hier begonnen met fruit (banaan) en daarna groentes (broccoli, kom ...
Ja wij gaan na een pauze ook weer starten met fruit denk ik, denk dat de smaken van de groenten toch wat te heftig waren na zes maanden zoete melk 😋
Met een open beker, hoeveel water doe je daar dan in?
één dag geleden
Leuk onderwerp. Ik heb me nog niet verdiept in de methodes, waarom is prakken of pureren niet oké? 🙈
één dag geleden
Reactie op Rotterdame
Leuk onderwerp. Ik heb me nog niet verdiept in de methodes, waarom is prakk ...
In mijn ogen is prakken of pureren ook heel oké hoor, maar het mooie van deze methode vind ik is dat je baby echt kan zien en voelen hoe iets eruit ziet, voelt, ruikt en smaakt. Volgens de theorie van deze methoden zou dat bijdragen aan een goede relatie met eten. Kinderen leren zo zelf te eten en te luisteren naar hun eigen hongergevoel ipv gevoerd te worden.
Andere dingen die mooi zijn aan deze methoden, maar die je ook prima kan toepassen met geprakt eten:
- laat je baby mee eten met je eigen eetmoment
- eten onder 1 jaar is echt nog extra, melkvoeding blijft de hoofdbron
- daardoor kan je er relaxed mee omgaan en kan je het tempo van je baby volgen, als hij of zij niets ervan eet, is dat ook prima
Denk dat mensen bovenstaande dingen zo overtuigend vinden, dat ze vinden dat dat niet kan met geprakt of gepureerd voedsel.