12 Reacties

vorig jaar

Ik zou zeggen reken het uit hoeveel je loon dan gaat zijn. Wat jullie vaste lasten zijn en of je dan nog steeds de rest kan betalen. Tijd en aandacht is soms meer waard dan geld, moet het alleen wel haalbaar zijn, de vaste lasten niet te hoog. Ik ben zelf gastouder en werk 3 dagen.

vorig jaar

Het ligt eraan wat je gezamenlijke inkomen is. Maar meestal door minder inkomen heb je weer iets meer voordeel met toeslagen. Zo kan het totaal bedrag wat je minder gaat verdienen misschien wel meevallen. Mijn partner gaat een dag minder werken, hier gaan wij niet heel veel van merken. Ik wil namelijk hetzelfde aantal uur blijven werken want vind m'n werk echt heel leuk en hij niet 🤣.

vorig jaar

Ja ik heb het proberen te berekenen via online loonsimulator, maar dat is denk ik echt niet correct… Zou echt het exacte bedrag willen weten. Maar weer niet op welke manier ik dat te weten kan komen 😕

vorig jaar

Reactie op Zooke

Ja ik heb het proberen te berekenen via online loonsimulator, maar dat is d ...
Even navragen bij je werk, ik heb bij onze afdeling P&O 2 soorten ‘loonstroken’ opgevraagd. Voor 28 uur en voor 32 uur. En bij ons maken ze dan voor beide een loonstrook met je huidige ervaring/dienstjaren. Zo kon ik ook belasting technisch precies uitrekenen wat ik zou overhouden bij welk bedrag en hoeveel uren opvang bijv.

vorig jaar

Je kan via werk vast wel een proforma loonstrook opvragen voor de situaties die jij wilt gaan vergelijken. Even navragen bij salaris- of HR-afdeling

vorig jaar

Ik heb altijd 32 uur gewerkt en ga straks naar 24. Kwa loon ga je zeker wel wat achteruit, maar als je een ondersteunende partner hebt waarmee je de kosten deelt lijkt me dit goed te doen. Onze vaste lasten zijn niet heel erg duur dus dat scheelt ook al een hoop. Voor ons kan het dus prima uit. Je zou dus eventueel naar je uitgaven kunnen kijken en hier wat op besparen zodat het minder werken echt wel kan. Zo hebben wij bv maar 1 auto omdat mijn vriend een auto van de zaak heeft, wat ons dus zo 500 euro per maand bespaart aan kosten. Ook zou je kunnen kijken naar je abonnementen zoals Netflix, sportschool, spotify, telefoon; kan hier iets anders aan? Je zou je leefstijl er een beetje op kunnen aanpassen, iets minder vaak shoppen, eten bestellen, uit eten etc.. ik denk dat het dan prima te doen is met 50% minder inkomen! Ik wil uiteindelijk volledig thuisblijf mama worden maar dat kan financieel helaas nog niet, zodra mijn partner meer gaat verdienen blijf ik thuis😊

vorig jaar

Ik werk als HR adviseur en verantwoordelijk voor de salarissen binnen het bedrijf. Ik zou adviseren om even bij de HR afdeling een pro forma op te laten stellen. Zij kunnen dan exact laten zien wat je netto over zou houden als je minder zou gaan werken, als je deze vergelijkt met een huidige loonstrook.

vorig jaar

Ik heb altijd 32 uur gewerkt en ga straks naar 24. Kwa loon ga je zeker wel ...
Dankjewel voor je antwoord. Ik vraag het inderdaad even na op mijn werk. Als je volledig thuisblijfmama bent, heb je dan echt nul inkomen? Of zijn er bepaalde premies of toeslagen waar je dan recht op hebt als ik vragen mag.

vorig jaar

Reactie op Zooke

Dankjewel voor je antwoord. Ik vraag het inderdaad even na op mijn werk. ...
Helaas heb je dan 0 inkomen.. ik had al gecontacteerd met het uwv maar omdat het een eigen keuze is heb je geen recht op een uitkering. Tenzij je vanwege ziekte thuis zit. Dus als je echt fulltime thuis wil blijven zou je partner de volledige lasten moeten kunnen betalen, of je zou bijvoorbeeld een online onderneming kunnen starten waarbij je een passief inkomen genereert, zo verdien je alsnog wel iets bij, maar hoef je niet van huis

vorig jaar

Helaas heb je dan 0 inkomen.. ik had al gecontacteerd met het uwv maar omda ...
Toeslagen komen niet van het uwv dus die kunnen wel herleven, dat hangt voor een deel natuurlijk ook af van je toeslagpartner en of je huidige inkomen zodanig is dat het drukt op je toeslagen (denk aan zorgtoeslag, huurtoeslag en kindgebonden budget, kinderbijslag (van het svb) krijg je trouwens wel altijd, al is het bedrag niet iets om over naar huis te schrijven)

vorig jaar

Reactie op do2806

Toeslagen komen niet van het uwv dus die kunnen wel herleven, dat hangt voo ...
Klopt idd, maar het uwv gaat wel over uitkeringen en die kan je niet krijgen. Toeslagen misschien wel, maar dat telt niet als inkomen vind ik

vorig jaar

Mijn ervaring ia dat je leeft naar wat je hebt. Ik ben er toen ook wel financieel op achteruit gegaan. Maar inmiddels zijn er zo veel loonsverhogingen geweest etc dat t nu wel weer is recht getrokken. En.... tijd met de kinderen komt nooit meer terug. Weegt voor mij zwaarder dan die paar euro meer.