26 Reacties

vorig jaar
Bij ons werd altijd gezegd werk je parttime dan moet je verlof opnemen. Heb dat nu 8 jaar later nu ik zwanger ben van de 2de opgezocht. En is niet zo. Maar is per cao anders

vorig jaar
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsomstandigheden/vraag-en-antwoord/rechten-op-aangepast-werk-aangepaste-werktijden-en-verlof-tijdens-en-na-mijn-zwangerschap Volgens de Arbowet is je werkgever verplicht je de ruimte te gunnen voor noodzakelijke onderzoeken tijdens werktijd. De werkgever moet je in principe ook doorbetalen tijdens die onderzoeken. Je kunt je werkgever hier ook op wijzen. De arbowet staat boven de CAO.
Je kunt eventueel in overleg gaan met je werkgever als dit echt tot problemen leid voor hem/haar. Wellicht een idee om tot een comprimis te komen door bijvoorbeeld de ene keer wel vrij te nemen en de andere keer niet. Maar dat laat ik verder aan jou, je bent de werkgever dat niet verplicht.

vorig jaar
Reactie op ilsewubs86
Bij ons werd altijd gezegd werk je parttime dan moet je verlof opnemen. Heb ...
Dat is een leuk idee als je bij een gewone verloskundige zit. Ze zien me aankomen bij het ziekenhuis🙈 bij een cardioloog/gynecoloog gaat dat helemaal niet

vorig jaar
Je krijgt de bezoeken inclusief reistijd vergoed. Mijn verloskundigen werken alleen op mijn werkdagen ( controles) dus heb ook geen keus hierin..

vorig jaar
Reactie op 4strikjes
Naar mijn weten mag dat niet hoor. Ik zit momenteel volledig in de ziektewe ...
Ben nu 28 weken en idd iedere week wel een keer in het ziekenhuis. Vind het zelf ook vermoeiend 😌 tussendoor dan ook nog werken, pfff

vorig jaar
Dat is een leuk idee als je bij een gewone verloskundige zit. Ze zien me aa ...
Nee klopt dat had ik bij mijn eerste zwangerschap en nu weer. Mijn eerste geloofde ik mijn baas en heb alle uren gesnipperd. Nu met de 2de heb ik mij er in verdiept en de bond gebeld en die zeiden dat het toch anders in elkaar zat

vorig jaar
Ik werd op de informatie op rijksoverheid.nl tijdens mijn eerste zwangerschap geattendeerd door de bekkenfysiotherapuete. Heel nuttig en ik zou iedereen willen aanraden om hier kennis van te nemen. Onze eerste kwam 14,5 week te vroeg. Ik werkte in de avonden en het weekend over omdat ik mijn werk niet af kreeg. Het was eerlijk gezegd werk voor twee man. Tijdens de ziekenhuisopname van de kleine heb ik gesolliciteerd naar mijn droombaan en ik kreeg de baan. Ze hebben zelfs op me gewacht omdat ik nog een medisch kinderdagverblijf moest vinden voor de kleine. Tijdens deze tweede zwangerschap pak ik het echt anders aan. Ik neem extra pauze, werk zoveel mogelijk thuis als het even niet gaat. Ik doe wat ik kan, wat ik niet af krijg pakt degene die ingehuurd wordt op. Volgens mijn teamleider hoef ik alleen te doen wat ik kan. Dus dat geeft me echt wel rust.

vorig jaar
Nou hebben wij hier een probleem mee gehad. En hebben diverse instanties en diverse mensen en een jurist naar laten kijken.
Alle zwangerschaps onderzoeken die tijdens werktijd worden ingepland. Mag geen verlof voor ingehouden worden.
Als je naar de verloskundige gaat in je plant het onder werktijd kost het je geen verlof.
Echt alle onderzoeken betreft zwangerschap is 100% doorbetaling.
Je word door je werkgever ziek gemeld bij het uwv als je zwanger bent. Je krijgt een bedrijfsarts en die bepaald hoeveel.uur je kan werken onder het mom van reïntegratie.
De printscreen is van rijksoverheid.
Veel mensen zeggen oh plan het op een ander tijdstip of een andere dag.
Wettelijk maakt het helemaal niet uit of het nou onder werktijd is of niet.

vorig jaar
Even los van of het mag of niet: ook als je verlof 'moet' pakken, ben je er niet op de belangrijkste dag vd week. Ik begrijp geloof ik niet helemaal waarom jouw manager dit dan voorstelt als 'oplossing' 🙈 Eindresultaat is toch hetzelfde?

vorig jaar
Reactie op Preggerssbaby
Even los van of het mag of niet: ook als je verlof 'moet' pakken, ben je er ...
Nee idd, zo had ik het nog niet bekeken! Zou het dan toch gewoon testen zijn hoever ze kan gaan. Zo van dit is vervelend voor mij dan zul je boeten… Naja heel naar. Ik wil niet van slechte intenties uitgaan, maar zo voelt het wel

vorig jaar
Nee idd, zo had ik het nog niet bekeken! Zou het dan toch gewoon testen zij ...
Ja dat gevoel heb ik ook een beetje. Als je op vrijdag zou moeten gaan, had ze je dan wel laten gaan zonder verlof opnemen...
Ik zou duidelijk aangeven dat het niet op een andere dag dan dinsdag kan omdat je gebonden bent aan de beschikbaarheid van de artsen. En dat je weet dat je wettelijk recht hebt dit onder werktijd te doen, en daarom ook geen verlof op gaat nemen.

vorig jaar
Als je instagram hebt, kijk dan eens bij https://www.instagram.com/charlotte_zwangerschapenwerk?igsh=MXVuaDE5NTg1MWg0cQ==
Charlotte_zwangerschapenwerk
Zij legt alle rechten heel fijn uit!

vorig jaar
Mijn leidinggevende vindt dat ik die verloren tijd maar moet inhalen op een ander moment. Ik werk niet fulltime en de werktijden zijn niet strikt. Tja... Ik maak me er niet druk om. Ik moet er nu eenmaal toch voor zorgen dat ik zoveel mogelijk gedaan krijg voor mijn verlof, des te lichter de last voor mijn collega's.

vorig jaar
Reactie op DCEH
Mijn leidinggevende vindt dat ik die verloren tijd maar moet inhalen op een ...
Tja, dat je dat pikt is misschien goed bedoeld maar je zet wel een standaard waar andere zwangere collega's zich misschien niet aan kunnen meten. En tijd inhalen opzich is geen ramp. Als je voor zowel de gemiste als ingehaald tijd doorbetaald wordt.

vorig jaar
Reactie op RnR93
Tja, dat je dat pikt is misschien goed bedoeld maar je zet wel een standaar ...
Precies! Hier wil ik nog even op aanvullen hoor: Wij vrouwen zijn zo snel geneigd om op het werk (en misschien op andere vlakken ook) in vanalles toe te geven omdat we ons bezwaard voelen, of een 'goede collega' willen zijn etc.
Ook al hoop ik van harte dat we hier ook allemaal voor ons plezier werken, is het geen liefdadigheid hé. Je hebt een contract bij je werkgever en er zijn gewoon bepaalde zaken waar je recht op hebt als zwangere vrouw. Een leidinggevende kan daar een eigen visie op nahouden (zoals toch verlof opnemen voor zwangerschapsonderzoeken of uren inhalen), maar dat wil niet zeggen dat je daar in mee moet gaan. Het maakt jou in ieder geval geen slechte collega als je dat niet doet. Als jouw werkgever het werk dat blijft liggen omdat jij er af en toe niet bent, door collegas laat doen die daar eigenlijk geen tijd voor hebben, maakt hem dat in mijn ogen wel een slechte werkgever. Hoe gaan ze dat dan doen als je met zwangerschapsverlof bent?
Net zoals jij je aan de bepalingen in jouw contract en andere geldende regels moet houden, mag je dat ook van jouw werkgever verwachten. En hem/haar daar op aanspreken als dat niet gebeurt. Vinden 'wij vrouwen' vaak een beetje spannend, maar dat hoeft het echt helemaal niet te zijn. Dat kunnen we allemaal!

vorig jaar
Reactie op kevindilian
Nou hebben wij hier een probleem mee gehad. En hebben diverse instanties e ...

Het klopt inderdaad dat je wettelijk gezien gewoon recht hebt op de bezoeken aan de gynaecoloog en de verloskundige mbt de zwangerschap.
Ik snap de werkgever op zich wel wanneer hij zegt plan het zoveel mogelijk buiten werktijd. De uren die je afwezig bent omdat je voor een echo naar de verloskundige moet, krijgt hij niet vergoed. Vooral als je parttime werkt, snap ik de vraag. Nu is dat echter niet altijd mogelijk en heeft de werkgever in dit geval gewoon pech want je hoeft er idd geen verlof voor op te nemen

vorig jaar
Reactie op Essiej90
Het klopt inderdaad dat je wettelijk gezien gewoon recht hebt op de bezoeke ...
De uren dat je naar een echo moet. Worden gewoon vergoed door het uwv. Tenzij het een pretecho is. Dat is natuurlijk voor eigen rekening. Alle onderzoeken ook termijn echo's of als je een medische inductie hebt worden vergoed aan de werkgever. Mijn vriendin werkt partime. Maar werkte 30uur. De bedrijfsarts die door uwv is aangesteld zei tegen mijn vriendin alles onder werktijd inplannen niet buiten werktijd. Want het word allemaal gewoon vergoed door uwv.
Als een werkgever eigen risico dragend is zal een werkgever voor alle onderzoeken zelf moeten opdraaien omdat hij een lagere premie afdraagt (dit is ook een risico wat de werkgever weet).
Nadeel van een werkgever die eigen risico dragend is dat hij de werknemer zoveel mogelijk op het werk wilt houden omdat hem dit geld kost.
In geval van alle onderzoeken die belangrijk zijn en worden aangestuurd door een verloskundige of verpleegkundige of arts moeten vanuit de Nederlandse wetgeving gewoon doorbetaald worden.
Zoals mijn vriendin heeft meegemaakt bij haar werkgever zijn er veel werkgevers die hun personeel 100% ziek melden, vervolgens 100% uitbetaling krijgen van uwv, en vervolgens nog eens de zwangere medewerker gewoon 100% laten werken(of in het geval van mijn vriendin 50%).
Met deze manier verdiend de werkgever al geld doordat je zwanger (ziek gemeld bent bij uwv) en voltijd werkt.
Partime of fulltime het maakt niet uit.
Je bent het niet verplicht om buiten werktijd te plannen.
Zoals bedrijfsarts ook zei het word allemaal vergoed. En een werkgever heeft genoeg kansen om werk op te vangen doordat ze kwa inkomen niks verliezen.
Daarbij zijn zwangere vrouwen gewoon beschermd in de Nederlandse wetgeving.
Werkgevers mogen niet moeilijk doen maar ze zullen eerder aan hun zelf denken dan een persoon dat zwanger is en vervangbaar is om het hard te verwoorden.

vorig jaar
Reactie op kevindilian
De uren dat je naar een echo moet. Worden gewoon vergoed door het uwv. Ten ...
Ik weet niet waar de werkgever de vergoeding vandaan haalt maar die krijgt echt niet voor elk echo bezoek geld van het uwv. Er is geen knop bij het uwv waar je dat aan kunt vragen. Alleen wanneer je ziek bent ten gevolge van zwangerschap.
Ik heb nog niet eerder gehoord dat werkgevers hun medewerker ziek melden bij het uwv en gewoon laten werken. Je krijgt als medewerker daar ook bericht van als je ziek bent gemeld bij het uwv.
Maar zoals gezegd je bent inderdaad niet verplicht om het buiten werktijd te doen. Ik voel zelf de verantwoordelijkheid naar mijn werkgever om het zoveel mogelijk buiten werktijd te doen. Ik werk ook maar 3 dagen. Waar het niet kan, kan het niet en heeft mijn werkgever gewoon pech. Wettelijke regels zeggen iig dat je er recht op hebt onder werktijd, wat je werkgever er ook van vind. Vind het zelf een beetje geven en nemen