21 Reacties

Afbouwen naar kunstvoeding bedoel ik :)

5 maanden geleden

Mijn vk raadde aan 1 voeding per week eraf, dus dan ben je ongeveer 8 weken aan t afbouwen

5 maanden geleden

Bij mijn dochter heb ik dit schema ongeveer gevolgd: https://www.borstvoeding.nl/afbouwen-en-stoppen/afbouwschema/ Elke week dus een voeding. Maar je zou ook al kunnen kijken na een paar dagen of een 2e voeding lukt. Pas wel echt op met te snel gaan ivm borstontsteking!

4 maanden geleden

Hoeveel kv moet je geven als je aan het afbouwen bent?

Reactie op K.A.S.

Hoeveel kv moet je geven als je aan het afbouwen bent?
Ik heb advies gevraagd aan het consultatiebureau. Je moet 150 x het lichaamsgewicht van je baby en dan delen door het aantal voedingen op een dag. Dat is ongeveer wat hij aan kv binnen moet krijgen. Uiteindelijk kun je dan richting de verpakking gaan werken. Etos eigen merk zegt bijvoorbeeld 5 voedingen op een dag, maar mijn zoon drinkt 7 keer per dag bv. Dus ik hou eerst gewoon 7x aan met die berekening en merk vanzelf wel wanneer hij toe is aan grotere flessen en dan dus minder keren per dag!

4 maanden geleden

Reactie op VreedzameZonsverduistering717711

Ik heb advies gevraagd aan het consultatiebureau. Je moet 150 x het lichaam ...
Mag ik vragen hoe jouw schema eruit ziet? Want ik wil wel naar het schema 7h - 11h - 15h - 19h - 23h gaan

Reactie op K.A.S.

Mag ik vragen hoe jouw schema eruit ziet? Want ik wil wel naar het schema 7 ...
7 - 10 - 1 - 4 - 7 - soms rond 9 een ‘snackje’ en dan laatste voeding rond 10/11 ‘s avonds. Hij slaapt daarna wel lekker door!

4 maanden geleden

7 - 10 - 1 - 4 - 7 - soms rond 9 een ‘snackje’ en dan laatste voeding rond ...
En hoeveel dagen liet je tussen voordat je de volgende voeding ging vervangen?

4 maanden geleden

Misschien ben ik niet het juiste voorbeeld, maar ik heb in 2 weken kunnen afbouwen. Ik kreeg een schema van de lactatiekundige maar dat was een schema voor 6 weken. Eerst sloeg ik 1 kolf moment over voor 2 dagen. Ik merkte geen stuwing dus ik sloeg er toen weer 1 over. Ik kreeg toen weer een beetje last van stuwing dus niet verder afgebouwd. Nadat het weer afnam (na 2 dagen) heb ik weer een kolf moment overgeslagen ( totaal 3). Maar ik merkte op gegeven moment dat ik na een dag nog 1 moment over kon slaan. Soms vergat ik het zelfs. Ik keek het gewoon aan hoe me borsten aanvoelde.

4 maanden geleden

Om nog even op mijn reactie terug te komen. Ik gaf maar 2 weken BV. Dus dat was voor mij misschien wel makkelijker om af te bouwen. Mijn productie ging ook snel naar beneden. Ik weet natuurlijk niet hoelang jij al bv geeft.

Reactie op K.A.S.

En hoeveel dagen liet je tussen voordat je de volgende voeding ging vervan ...
Ik ben nu net pas begonnen :) Heb nu 1 flesje vervangen. De middag voeding van 4 uur. Dat gaat nu goed! Dat was zaterdag. Ik ga morgen de einde ochtend voeding laten vallen. Dus ik hou er zo’n 4/5 dagen tussen. Maar het is denk ik vooral aanvoelen hoe je borsten voelen. Ik heb een flinke productie dus doe het voorzichtig aan. Maar vooralsnog lijkt de eerste stap goed te gaan :) succes!

4 maanden geleden

Reactie op Laurahuxx

Om nog even op mijn reactie terug te komen. Ik gaf maar 2 weken BV. Dus dat ...
Ik geef nu 8 weken bv, maar heb wel flinke productie waardoor ik elke keer borstontstekingen krijg waarvan 2x hele heftige borstontstekingen waren

Reactie op K.A.S.

Ik geef nu 8 weken bv, maar heb wel flinke productie waardoor ik elke keer ...
Dan zou ik in jouw geval echt met 1 flesje per week vervangen beginnen! En dan voelen wanneer je stuwingen stoppen en dan pas de volgende proberen. Vervelend zeg!

4 maanden geleden

Reactie op K.A.S.

Ik geef nu 8 weken bv, maar heb wel flinke productie waardoor ik elke keer ...
Oh.. ja dan moet je het zeker niet doen zoals ik heb gedaan. Wil niet dat je weer een borstontsteking gaat krijgen..

4 maanden geleden

Dan zou ik in jouw geval echt met 1 flesje per week vervangen beginnen! En ...
Ik heb nu ook een borstontsteking. Is het dan wel mogelijk om nu af te bouwen of als het over is? Want ik merk wel dat mijn productie aan de ontstoken borst minder is dan voor de ontsteking. Van 100cc naar 50cc van 1 borst

Reactie op K.A.S.

Ik heb nu ook een borstontsteking. Is het dan wel mogelijk om nu af te bouw ...
Pfoe dat zou ik niet weten! Misschien goed om dat even te bespreken met cb of lactatiekundige?

4 maanden geleden

Misschien een domme vraag, maar als je geen stuwing krijgt na het vervangen van 1 voeding, mag je dan de volgende dag de 2e voeding vervangen?

4 maanden geleden

Reactie op K.A.S.

Misschien een domme vraag, maar als je geen stuwing krijgt na het vervangen ...
Zeker geen domme vraag. Ik zat toen ook met die vraag. Toen ik geen stuwing meer voelde ben ik nog een kolfmoment over gaan slaan.

Reactie op K.A.S.

Misschien een domme vraag, maar als je geen stuwing krijgt na het vervangen ...
Kan prima! Verschilt per persoon natuurlijk of je het wel of niet hebt :) Alleen maar fijn als je er geen last van hebt!

4 maanden geleden

Thanks! Ik ben vandaag begonnen met 1 flesje te geven en het gaat goed. En noteren jullie ook deze voeding om te kijken hoelang er tussen blijft tot de volgende voeding?