28 Reacties

8 maanden geleden

Ik heb een 19 juni baby van 2 jaar geleden in een hittegolf, nu uitgerekend op 17 juni. Maar het is echt een kwestie van goed laten drinken, geen voedingen overslaan, huis zo koel mogelijk houden, luchtig kleden, desnoods alleen in romper of luier. Maar de eerste 2 weken is die warmte vaak alleen maar prima voor een baby om de temperatuur zelf te gaan regelen. Verder kun je niet heel veel hoor, goed nekje en lichaampje blijven voelen of het niet klam aanvoelt enz 😁 komt heus goed hoor!

8 maanden geleden

Hier hetzelfde. Mijn eerste kindje is geboren in oktober en moesten we dus warm aankleden met kruiken in het bedje. Maar geen idee hoe dat werkt als het zo heet is. Ik weet dat pasgeboren baby’s zichzelf nog niet goed kunnen warmhouden dus volgens mij moet je ze ook niet te koud aankleden. Maar de uitspraak “cold baby’s cry, hot baby’s die” zit zo in mijn hoofd dat ik helemaal angstig ben voor die hitte… Ik kleed mijn zoontje snachts ook liever iets te koud dan te warm (hij heeft het ook niet snel koud gelukkig). Ik heb er ook naar gevraagd tijdens de intake met de kraamzorg, maar zij klonk ook niet heel overtuigend dus dat stelde me niet gerust… 😫

8 maanden geleden

Reactie op Doenniee

Ik heb een 19 juni baby van 2 jaar geleden in een hittegolf, nu uitgerekend ...
En wat deed je als het nekje of lichaampje wel klam/warm voelde?

8 maanden geleden

Airco is inderdaad slecht, daar kan de baby ziek van worden. Ik zou me niet te druk maken (ik ben een week later uitgerekend) want een baby kan zijn/haar temperatuur nog niet goed regelen maar het is momenteel ook een 37 graden in je buik en de borstvoeding (mocht je die gaan geven is ook 37 graden. Voel gewoon aan aan het nekje onder andere, voelt dat klam aan dan heeft de baby het warm heb ik begrepen

8 maanden geleden

Reactie op Doenniee

Ik heb een 19 juni baby van 2 jaar geleden in een hittegolf, nu uitgerekend ...
Oo wat leuk, ik ben 17 juni jarig en ik hoop dat de mijne max de 19e komt (dan is ze nog een tweeling kwa sterrenbeeld net als mij en dr oma😄)

8 maanden geleden

Reactie op RRV2002

En wat deed je als het nekje of lichaampje wel klam/warm voelde?
Koeler kleden, evt wat drinken geven, en als dat niet genoeg is meenemen naar een koelere ruimte bijv. En een airco is inderdaad niet handig maar een ruimte iets voorverkoelen als de baby er niet ligt is volgens mij niet zo'n probleem, een baby mag alleen niet op de tocht liggen, zeker niet als ze zweterig zijn

8 maanden geleden

Onze dochter is 3 jaar geleden in mei geboren en we wonen ook in een oud huis dat snel opwarmt. Als het warm is doen we alles om het zo koel mogelijk te houden, zoals alle ramen en raambekleding dicht overdag en zodra het buiten kouder is dan binnen zetten we meteen alle ramen en deuren open. Maar als het een paar dagen achter elkaar 30+ graden is wordt het bij ons boven ook 25 of 26 graden. Wij hebben toen een kleine airco gekocht, die zacht aan kon en niet op haar blaast, maar toch voor luchtcirculatie zorgt. En als het echt extreem warm was dan sliep onze dochter in alleen een luier. Je merkt het vanzelf als ze het warm krijgt, goed het nekje in de gaten houden en zorgen dat ze genoeg drinkt.

8 maanden geleden

Reactie op Doenniee

Koeler kleden, evt wat drinken geven, en als dat niet genoeg is meenemen na ...
Misschien een domme vraag maar wat geef je dan als drinken? Niet een warm/lauw flesje voeding dan toch

8 maanden geleden

Reactie op RRV2002

Misschien een domme vraag maar wat geef je dan als drinken? Niet een warm/l ...
Nee hoor geen stomme vraag. Je geeft wel gewoon melk, zo'n jonge baby mag nog geen water gewoon zo los. Het gaat er vooral om dat ze niet uitdrogen ook, dat is gevaarlijk

8 maanden geleden

Onze straks middelste dochter is van 2 juni 2020. Dat was ook een mega hete zomer en wij hebben jaren 60 woning. Ook snel warm in huis.. maar het komt echt goed. Met een airco kan je de ruimte wel voor koelen als je kindje er gaat slapen. Verder koel kleden, alleen romper of zelfs alleen luier had ik op het geven moment wel eens! Overdag zo koel mogelijk houden, gordijnen dicht en raam dicht en s’avonds eventueel open zetten. Zolang je kindje maar niet op de tocht ligt.

8 maanden geleden

Ik herken het wel, wij hebben ook een oud huis dat slecht geïsoleerd is. Bij ons staat de zon de hele dag op het huis en wordt het in de slaapkamers erg warm. Wij hebben op onze slaapkamer een mobiele airco staan en die hebben we aanstaan op het moment dat we daar niet zijn. Haalt net de scherpe randjes ervan af. Verder zou je ook kunnen overwegen om in het koudste verblijf van het huis te blijven ☺️

8 maanden geleden

Hier ook bevallen in hittegolf 2j terug, wel prematuur dus toen we 31juli naar huis mochten kon baby zich voldoende op temp houden maar moesten we augustus nog doorkomen. Van de week kleertjes voor buikbaby uitgezocht en ik kwam allemaal dingen tegen die ik een voldragen baby nog niet aan zou doen (zomer jurkjes enz). Wat wij wel veel deden was lekker in de tuin zitten, we hebben een kant die goed in de schaduw blijft de hele dag (dicht bij de achterdeur) en daar dan de kinderwagen zetten. In de zon en in de woonkamer was het duidelijk warmer (woonkamer ramen op het zuiden). Ik zou dus op zoek gaan naar de koele plekken van je huis. Bijv als dat de badkamer is kan je ook met wat kussens een uurtje in leeg bad gaan zitten om even weer af te koelen.

8 maanden geleden

Misschien lukt het je om de airco in een andere ruimte of op de overloop te zetten? En dan de deur van de baby kamer open zodat het kamertje indirect wel wordt mee gekoeld? En anders een ventilator in het kamertje. Niet direct op de baby maar de lucht circulatie zorgt soms ook al voor een beetje verkoeling.

8 maanden geleden

Ons dochtertje is in juli 2023 geboren. Kwamen toen thuis in een huis dat 25 graden was. Vond het heel spannend aangezien onze slaapkamer zo warm was ook. Maar uiteindelijk gewoon goed gekomen. Vooral je kindje goed in de gaten houden door nekje voelen & in huis lekker proberen wat luchtig te kleden!

8 maanden geleden

Wat ook goed helpt is de raambekleding niet alleen binnen dicht maken maar juist aan de buitenkant. Misschien niet heel fraai maar hang wat oude witte lakens/dekens/doeken aan de buitenkant van je ramen en klem ze dan tussen je raam in dicht. Dan komt de zon niet direct op het glas wat echt minder warmte binnen geeft. Begrijp je angst heel goed. Bij mij zit het meer in onzekerheid en ik word voor de tweede keer mama en toch voelt het alsof ik alles vergeten ben. Maar ik probeer het los te laten want ik weet niet wanneer ik beval en ook niet wat dan de temperatuur is. Wij hebben overigens pas verbouwd dus alle kamers hebben airco bij ons maar dat klinkt leuk als je het niet bij een baby mag gebruiken 😅.

8 maanden geleden

In Azië en andere warme landen komt het ook helemaal goed. Ik denk dat circulatie het belangrijkste is voor voldoende zuurstof. En zorg voor ademende stoffen. Niet van die plastic matrasbeschermers zodat je matras zo mooi blijft. Dat is dan ook weer een voordeel van wasbaar luier va plastic luier maar ook alleen in een luier slapen ze in de hitte dan prima hoor.

8 maanden geleden

Ze zitten nu in 38 graden hè, zelfs met 25 graden in huis bij de geboorte moeten ze nog energie steken in zichzelf warm houden.

8 maanden geleden

Mn dochter is ook met een hittegolf gekomen. Gewoon doen wat je moet doen; kleden op basis van de temperatuur ( je hebt wel schema’s, heel handig in het begin). Je moet maar bedenken dat de baby uit een omgeving komt van 37 graden, dus ze gaan er in omgevingstemperatuur sowieso op achteruit. Dus eigenlijk is een hittegolf dan wel handig, rustiger wennen aan de koelere temperaturen buiten de buik 😋 Vond het wel handig. Scheelde heel veel laagjes kleding aan laten doen en geen kruiken hoeven gebruiken. Enige waar je op moet letten is dat de baby genoeg te drinken krijgt, maar dat geldt voor elke newborn. De eerste week heb je ook kraamzorg. Dus die helpt je daar ook mee. Geen zorgen maken mama, komt echt goed 😘

8 maanden geleden

Mijn zoontje is 2 jaar geleden eind juni geboren toen het heel warm was en alsnog heeft hij twee weken een mutsje gedragen omdat hij het anders niet warm genoeg had. Ik vond het meer voor mezelf af en toe een beetje gezweet/geplak haha. In het begin temperatuur je ook bij het verschonen, dus dan weet je vrij nauwkeurig of je baby het aangenaam heeft of juist te warm/koud. Na een paar dagen kan je het dan zelf ook steeds beter inschatten :)

8 maanden geleden

Hier drie dochters 6 juli, 25 juli en 25 augustus. Is helemaal goed gekomen. Inderdaad wel de temperatuur in de slaapkamer in de gaten houden maar tegenwoordig heb je babyfoons met temperatuur vermelding. Je kraamzorg geeft voldoende tips en vertrouwen. Komt goed ❤️