305 Reacties

3 maanden geleden

Wij zijn nog niet begonnen maar ik ga het schema van mama roos volgen

3 maanden geleden

Toevallig heb ik afgelopen zondag broccoli gekookt en met wat kookvocht door de blender om het heel glad te maken Hij pakte het eigenlijk wel goed aan vond het wel gek dus duwde het een beetje naar buiten met zn tong en hij ruikt nu naar broccoli als hij een scheetje laat Ik heb dit erna ook wat er over was in ijsblok vormpjes gestopt dus heel deze week is het tijd voor broccoli en zondag ga ik beginnen met worteltjes koken en pureren, zo kan hij goed aan de smaken wennen

3 maanden geleden

Wij hebben bij ons eerste kindje het schema van mama Roos gevolgd en gaan dat nu weer doen!

3 maanden geleden

Mn eerste kindje, maar wel een paar dingen die ik wil doen. Beginnen met groente, denk dat als je begint met fruit, ze groente minder lekker gaan vinden, omdat fruit lekker zoet is. Blijven proberen. De structuur en smaak is eerst raar, duurt een tijdje voordat ze daar aangewend zijn, dus niet gelijk opgeven met een bepaald soort groente.

3 maanden geleden

Uit ervaring van mijn werk is het beter om met groente hapjes te beginnen en later pas fruithapjes. Fruithapjes zijn zoeter dus als ze daar als eerste aan wennen heb je kans dat ze de groente hapjes niet meer willen. Als je iets nieuws geeft dan het liefst 3/4 dagen achter elkaar geven. En daarna pas iets anders. Heeft je kindje het al eerder gehad dan kan je natuurlijk per dag variëren. Het gaat alleen om de eerste keren proeven. En geef het de tijd! Ze moeten leren wat een lepel is en dat je het moet doorslikken. Een kind moet iets 7 keer proeven voordat ze het lekker kunnen vinden. Ik hoop dat je hier iets aan hebt❤️

3 maanden geleden

Mijn stad biedt de baby groentetas aan. Dan krijg je een aantal weken lang gratis biologische groente thuisbezorgd met instructies hoe je het moet bereiden voor een babyhapj3. Net zoals hieronder staat: de eerste hapjes zijn bewust groente en nog geen fruit, omdat een baby van zichzelf waarschijnlijk de voorkeur zal hebben voor de zoetere smaken.

3 maanden geleden

Voordat men begint raad ik altijd aan om het boek de poepdokter junior te lezen! Het cb raadt altijd 4 maanden aan en dat is in Nederland inmiddels de norm. Maar dat komt wel doordat het is gepushed vanuit de potjes fabrikanten want dan verdienden ze sneller geld. In het boek wordt uitgelegd hoe de darmen werken, wat handig is om mee te beginnen en vooral ook wanneer je gaat beginnen. Laten we voorop stellen dat iedereen zijn eigen keuze moet maken hierin. Maar ik maak wel altijd graag een keuze op basis van kennis en niet omdat een instantie iets zegt.

3 maanden geleden

Hier doen we aan baby led weaning (ook wel bekend als Rapley of Kleintjes), maar dat is in een notendop grote stukken geven vanaf 6 maanden, ik vind het ideaal zo weinig werk! Ps dat vanaf 4 maanden is gebaseerd op 1 oud onderzoek. De who adviseert vanaf 6 maanden.

3 maanden geleden

Hoe laat geven jullie het hapje? Wat komt het beste uit en is praktisch? Mijn kleine heeft een wakkertijd van 1.5/2 uur en slaapt daarna meestal 2 uur. Flessen om 7-11-15-19. Hebben jullie dit ook? En geven jullie dan groentehapje ‘s morgens of ‘s middags?

3 maanden geleden

Ik vraag me altijd af waarom je zo vroeg zou beginnen met gepureerd voedsel geven? Een baby van 4 maanden heeft nog helemaal geen tanden, kan niet rechtop zitten. Als je logisch na denkt is dit toch veel te vroeg? Ik heb mijn dochter pas na 9 maanden wat stukken fruit gegeven om op te sabelen,. Zoals meloen of appel. En pas toen ze kiezen kreeg gaf ik haar zetmeelproducten zoals brood. De darmen van een baby kunnen dat nog niet goed verwerken lijkt me. 🤷‍♀️

3 maanden geleden

Ik begin pas na 6 maanden, en dan gelijk met stukjes. Ik zie ook niks in starten vanaf 4 maanden met gepureerd eten.

3 maanden geleden

Reactie op Bruisend

Voordat men begint raad ik altijd aan om het boek de poepdokter junior te l ...
Nog iets anders om te overwegen: Om oa deze reden wilden wij ook wachten tot 6 maanden. Echter hebben mijn man en ik eczeem en mijn man een pinda allergie. Uit onderzoek blijkt nu dat hoe eerder je begint met allergenen hoe kleiner de kans dat ze allergieën ontwikkelen. Dus gaan we toch beginnen bij 4 maanden. Misschien dat we enkel de allergenen doen en niet de groentehapjes. We moeten er nog even goed over nadenken.

3 maanden geleden

Reactie op Bruisend

Voordat men begint raad ik altijd aan om het boek de poepdokter junior te l ...
Ik sluit me hierbij aan. Helaas wordt in onze samenleving een hoop gepushed, vanwege financiële belangen. Behalve dat de darmen er nog helemaal niet klaar voor zijn, zie je aan de baby dat hij/zij er nog niet klaar voor is. Ze kunnen niet zitten en meestal zijn er nog geen tandjes. Op het moment dat ze echt het eten van je bord gaan kijken, zijn ze er wel klaar voor 😋
Ik voel me totaal niet gepusht. Kan best zijn dat dat zo is, maar ik volg gewoon op wat het cb aangeeft. Ze gaven ook aan dat we mochten beginnen maar dat het nog niet perse hoeft. Wij willen juist wel beginnen met kleine proefjes doen omdat ik van mening ben dat je beter zo vroeg mogelijk smaakjes kan geven zodat ze veel gaan lusten! Ieder z’n ding daarin en ik heb in dit topic ook niet gevraagd om commentaar op starten met 4 maanden 👍🏼 Dus wie nog tips heeft voor leuke groente en fruithapjes, kom maar door!

3 maanden geleden

Reactie op VreedzameZonsverduistering717711

Ik voel me totaal niet gepusht. Kan best zijn dat dat zo is, maar ik volg g ...
Het scheelt ook gewoon een hoop moeite, gedoe en viezigheid 🤣 bij 9 maanden pas begonnen. En mijn dochter lust alles. Bovendien zijn er altijd fases waarbij een kindje iets opeens niet meer wil of lust en dan een paar weken later weer wel🤣

3 maanden geleden

Hey! Hier ga ik ook met 4ish maanden beginnen omdat mijn dochter eczeem en koemelkallergie heeft. Als jij zin hebt in hapjes geven (heb ik in ieder geval wel!) zou ik het gewoon lekker proberen en kijken of je zoontje interesse heeft of niet. Zo niet, kun je het na een paar weken altijd opnieuw proberen. Mocht je zoontje ook heel veel krampjes krijgen, kun je ook besluiten om er even tijdelijk mee te stoppen en later weer een poging te doen. Lekker zelf ontdekken wat werkt lijkt mij. :) Ikzelf ga beginnen met potjes en ben de acties even goed in de gaten aan het houden bij kruidvat/etos. Ik begin met groente en wil daarna fruit aanbieden (en natuurlijk de ei en pinda voor allergie vermijden ergens rond maand 5). Heb al een hele voorraad haha

3 maanden geleden

Hi, kunnen jullie het schema delen van mama Roos? Ik ken het niet.

3 maanden geleden

Reactie op Parisx

Hi, kunnen jullie het schema delen van mama Roos? Ik ken het niet.
Mag hier niet gedeeld worden, omdat het betaald is

3 maanden geleden

Reactie op VreedzameZonsverduistering717711

Ik voel me totaal niet gepusht. Kan best zijn dat dat zo is, maar ik volg g ...
Heb zelf het boek Hap Hap Happy van Mama Roos Kookt gekocht. Veel zin in om te gaan proberen! Staan goede tips en en recepten per leeftijdsfase/vanaf maanden.

3 maanden geleden

Ha, hier beginnen we ook met 4 maanden aan de hapjes, ook gewoon omdat het een nieuwe leuke tijd is. Bij mijn dochter begonnen met meloen (tegen alle adviezen in). Het resultaat: een super gezonde actieve peuterpuber die liever komkommer eet dan een gesuikerde koek😋. Dus doe wat goed voelt voor jou en geniet er van!!