10 Reacties
8 maanden geleden
Voor zover ik weet is er geen wetenschappelijk onderzoek dat het daadwerkelijk helpt. Verloskundige Doete, van de podcast De negen maanden podcast, heeft het er wel in een van haar afleveringen over en haar ervaring. Een perineum massage zou ook het overwegen waard zijn wellicht?
8 maanden geleden
Hee, ik heb ook vriendinnen gehoord die dit aanraadden en niet ingescheurd zijn en dergelijke. Er zijn ook een aantal onderzoeken geweest dat het de kans op scheuren en knippen verkleint, dus als je dat de moeite waard vind kan je het altijd proberen:). Volgens mij kan je de bekkenbodemoefeningen de hele zwangerschap doen, en het oprekken van het perineum vanaf 37 weken, dus als je vroeg bevalt is dat niet erg lang. Kan volgens mij weinig kwaad, je laat het weefsel vast rekken zodat het een beetje ‘gewend’ is wanneer je bevalt, maar zoals MK ook zegt, zonder kun je over het algemeen ook prima bevallen natuurlijk!
8 maanden geleden
Ik heb het eens voorbij zien komen op de Instagram gynaecologie voor jou (is een arts). Maar daar werd het het gebruik afgeraden ivm kans op verzakkingen. Ook heb ik verhalen gelezen dat het juist averechts werkt, doordat vrouwen al veel pijn ervaren bij een laag aantal cm en daardoor extra angstig werden voor de bevalling.
8 maanden geleden
Reactie op xstipje
Ik heb het eens voorbij zien komen op de Instagram gynaecologie voor jou (i ...
Ik ga het juist binnenkort proberen vanuit tegenovergestelde ervaringen uit mijn omgeving: dat het bij een eerste bevalling zelfvertrouwen kan geven doordat je weet dat je met bepaalde sensaties om kan gaan.
8 maanden geleden
@Junibaby1, als je ervaringen wil lezen met de epi-no of aniball (zelfde concept) dan kun je binnen het grote forum zoeken op 'perineum massage'. 1 vd topics die je dan ziet heeft meer dan 170 berichten. Daar hebben anderen hun ervaringen beschreven.
8 maanden geleden
Ik ben gister begonnen met de aniball.
Mijn vorige zwangerschap ook gedaan en dit is goed bevallen. Ik kreeg meer vertrouwen in de bevalling omdat ik al wist hoe het voelt als daar spanning op staat. Ook trainde ik hiermee mijn bekkenbodemspieren.
Tijdens mijn vorige bevalling ben ik niet uitgescheurd.
8 maanden geleden
Voor wie wil: ik heb een ongebruikte Aniball (het hele pakket, plus alle ‘accessoires’), die je zou kunnen overkopen. Vanwege medische redenen heb ik een keizersnede gehad en krijg deze nu weer, dus de Aniball heeft voor mij geen nut.
Nieuwprijs was EUR 90, voor EUR 40 over te nemen!