8 Reacties
vorig jaar
Foliumzuur is de synthetische vorm van vitamine B11. Folaat is de zogenoemde biologisch beschikbare of actieve vorm van foliumzuur en daardoor veel beter opneembaar. Voordat ons lichaam foliumzuur kan opnemen, moet het namelijk twee omzettingsprocessen doorlopen. Eerst van foliumzuur naar dihydrofolaat (DHF), vervolgens naar tetrahydrofolaat (THF) om daarna pas folaat (5-MTHF) te worden. Wanneer je folaat binnenkrijgt in een supplement is het dus direct beschikbaar voor ons lichaam en daardoor veel effectiever!
Bron: vitakruid, dus wel commercieel.
Ik slik nu b12 folaat van hen omdat m’n multi mama op is en ik die nog had 😶
vorig jaar
Dit kreeg ik laatst in een e-mail; Foliumzuur moet in het lichaam eerst worden omgezet naar het de actieve bruikbare vorm (folaat). Dit lukt alleen door het zogenaamde MTHFR gen. Alleen, dit werkt bij 1 op de 2 mensen (de helft dus!) niet goed. En dit terwijl het actief folaat juist erg belangrijk is voor het embryo en de eikwaliteit.
vorig jaar
Ik heb zelf foliumzuur genomen tot de 12 weken werd toen geadviseerd om zwangerschap vitamine te slikken🤗
vorig jaar
Op zich is folaat dus makkelijk opneembaar voor je lichaam. Vanuit de ‘alternatieve hoek’ wordt veelal folaat aangeprezen. Vanuit wetenschappelijke hoek niet, want het onderzoek naar relatie met dit slikken en het voorkomen van een open ruggetje is niet onderzocht met folaat maar wel met foliumzuur. Dat betekent dus niet dat folaat niet werkt, maar het is niet aangetoond. Het is dus vooral hoeveel zwaarte jij zelf hangt aan het wetenschappelijke deel en waar je in gelooft.
Uit onderzoek blijkt wel dat foliumzuur/b11 slikken na tien weken zwangerschap mogelijk kan leiden tot obesitas bij je kind. Goed om dit dus niet te lang (door) te slikken.
vorig jaar
Reactie op Shoekiekoerah
Op zich is folaat dus makkelijk opneembaar voor je lichaam. Vanuit de ‘alte ...
Precies dit. Van foliumzuur weten we zeker dat het de risico’s verkleint, bij folaat is dit (nog) niet aangetoond. Dus dat er wordt gezegd dat foliumzuur niet wordt opgenomen wordt tegengesproken door wetenschappelijk onderzoek.
vorig jaar
Volg alsjeblieft dit advies van het Lareb!! https://www.lareb.nl/news/actief-folaat-is-niet-beter-dan-foliumzuur-bij-een-zwangerschap-swens
Folaat kan best werken maar er is geen onderzoek naar gedaan dus ze weten het niet zeker! Daarnaast is het ook niet waar dat sommige vrouwen niet genoeg opnemen van de synthetische, je neemt altijd genoeg op om bijvoorbeeld een open ruggetje te voorkomen.
vorig jaar
https://jufdanielle.com/foliumzuur-vs-folaat/
Hier nog meer info (wetenschappelijk onderbouwd)..