65 Reacties

2 maanden geleden

Leuk! Ik ben me nog volop aan het inlezen wat betreft vaste voeding hahaha! Ik heb wel het ebook van Natural Moummies waar, naar mijn idee, veel in staat wat ik wil toepassen. Ben zelf nog niet echt bekend met alle verschillende methodes dus ik lees even mee!
Ik lees ook graag mee

2 maanden geleden

Nou mijn gevoel zegt dat ik langer moet gaan wachten dan 6 maanden. Waar de oudste nu al zat is deze een slappe vaatdoek 😆 en anders net voor kerst beginnen 🥳

2 maanden geleden

Reactie op Bruisend

Nou mijn gevoel zegt dat ik langer moet gaan wachten dan 6 maanden. Waar de ...
Gelijk vol met het kerstdiner mee doen 😜

2 maanden geleden

Ah ik lees graag mee want ik weet eigenlijk niet zo goed wat mijn plan van aanpak gaat worden haha! Ik dacht misschien een combi van rapely en een hapje zodat ze zowel kan voelen als ook daadwerkelijk iets in haar mond krijgt 😂 Ik ben verder vooral bang voor verslikken/stikken met grote stukken! Ik ben ook wel benieuwd wat bijvoorbeeld jullie motivatie is voor de ene of de andere methode!

2 maanden geleden

Ik ben al wel begonnen met gepureerde groentes, puur voor smaak en allergien momenteel Eergister toevallig een stuk meloen geprobeerd en hij kon toch zelf de helft er al goed afknabbelen (hij heeft al 2 ondertandjes om het makkelijk te maken) Zodra ik alles groentes een keer gepureerd heb gegeven stap ik indd over op stukken maar tot nu toe valt het eten goed in de smaak

2 maanden geleden

Ja! Wij hebben dit met de oudste gedaan! Is echt leuk! Maar wat een zooitje! En dat zooitje blijft. Mijn oudste is 2 en de vloer ziet er nu zo uit..

2 maanden geleden

Reactie op Twinsiemom

Ah ik lees graag mee want ik weet eigenlijk niet zo goed wat mijn plan van ...
Ik wil graag het initiatief bij mijn kind laten en dus niet “voeren”. Stukjes voedsel kunnen baby’s zelf pakken als ze dat willen en daar leren ze iets van. Niet alleen smaak maar ook motoriek, sensoriek (dus hoe voelt een paprika tov een bloemkool, even simpel gezegd haha), hoe ziet dat eruit etc. Dat heb je bij gepureerd allemaal niet, dat is meer passief in die zin. Daarnaast vind ik het belangrijk dat mijn baby eerst rechtop kan zitten en dat de darmen goed rijp zijn. Dat is beide rond 6 maanden. Dus voor mij een logisch moment. En het lijkt me ook leuk en eigenlijk ook makkelijk als de kleine met ons “mee eet”, dus als wij pasta met paprika of courgette eten krijgt hij dit ook, eten we curry met bloemkool dan krijgt ie dat, etc. En als het er niet in wil, ook prima, gooien we ‘t weg en morgen weer een dag. Melk blijft toch eerst de hoofdvoeding. Tot zover mijn ideeën, ben heel benieuwd hoe het uitpakt 🫑

2 maanden geleden

Reactie op AvontuurlijkeMirage540218

Ik wil graag het initiatief bij mijn kind laten en dus niet “voeren”. Stukj ...
Ik bedoel dan dat hij stukjes paprika/ courgette/ bloemkool krijgt, niet gelijk de hele pasta of curry 😂

2 maanden geleden

Yep, hier ook het idee om over 2 maanden stukjes te geven volgens de rapley methode

2 maanden geleden

Ah dat klinkt logisch en goed inderdaad! Ik wil me er eigenlijk ook wat meer in verdiepen! Hier inmiddels een dame van 5mnd maar wel gecorrigeerd nog maar 4mnd dus ik heb ook nog geen haast! Heb jij een leuk boek oid wat hierover gaat/ wat je zelf ter voorbereiding hebt gebruikt?

2 maanden geleden

Wij willen ook bij 6 maanden starten met de rapley methode alleen vroeg ik mij af voor de mama’s met ervaring hiermee, hoe kindjes dit doen als ze bijv. 4 dagen via rapley methode en 3 dagen wel gepureerd/klein krijgen? Op de opvang en bij opa en oma willen ze geen rapley methode dus daar krijgt hij het toch gepureerd, maar is dit niet te verwarrend en heeft het dan nog zin om thuis wel de Rapley methode te doen?

2 maanden geleden

Reactie op Kimx1

Wij willen ook bij 6 maanden starten met de rapley methode alleen vroeg ik ...
Bij mijn dochter hebben we beide gedaan. Dus af en toe gepureerd en af en toe stukjes. Gepureerd gaven we met lepel en stukjes kon ze zelf pakken. Hier niet gemerkt dat het verwarrend was voor haar!

2 maanden geleden

Reactie op Kimx1

Replay is zoveel makkelijker dan gepureerd! Ze voeren zichzelf ipv dat je dat zelf moet doen. Hier bij de opvang geven ze geen enkel kindje gepureerd eten. Gewoon melk tot je aangeeft dat je kindje vast voedsel eet. Op de opvang is het gewoon fruit en brood.

2 maanden geleden

Ik lees mee, ben precies hetzelfde van plan! Hier over vijf dagen vier maanden. En goed idee die knoeimat!

2 maanden geleden

Reactie op Twinsiemom

Ah dat klinkt logisch en goed inderdaad! Ik wil me er eigenlijk ook wat mee ...
Solid starts volgen op insta en hun app downloaden!

2 maanden geleden

Reactie op Kimx1

Rapley gaat in het begin niet om het buikje vol te krijgen. Dus ik heb er bij de oudste toen voor gekozen dat als ze niet wilde meewerken met stukjes geven ze voorlopig nog gewoon op het melk schema zat. Uiteindelijk at m’n dochter pas vanaf 14 maanden echte maaltijden.

2 maanden geleden

Let wel op bij mee eten op toevoegingen zoals zout, kruiden, nitraat rijk eten etc.

2 maanden geleden

Hier ook een Rapley mama! Wij beginnen (helaas) pas in het nieuwe jaar. Het probleem van combineren is dat puree een techniek vraagt die lijkt op zuigen, waardoor kind kan gaan verslikken. Bij Rapley gaat het in een notendop om autonomie, mondmotoriek ontwikkelen en pure structuren. Wij begonnen met de oudste met wortel, met 7mnd was dat niks, met 14 mnd werd dat uit de rijst met saus gevist (naast de kip). Nu met 2j4mnd heerlijke eter die goed de grenzen aangeeft. Ik verwacht dat deze baby (niet prematuur zoals de oudste) wat sneller serieus eet maar nog steeds verwacht ik dat rond 12 maanden, dus ergens tussen 10 en 14 maanden 😅. Tot dan lekker BV slurpen en eten ontdekken, daarna lekker eten en BV als toetje 🧁

2 maanden geleden

Reactie op missjoy89

Let wel op bij mee eten op toevoegingen zoals zout, kruiden, nitraat rijk e ...
Jaa ik schreef het verkeerd. Ik bedoelde met mee-eten dat hij een of twee ingrediënten krijgt uit onze maaltijd zoals stukje paprika, stukje courgette etc. :-)