11 Reacties

13 uur geleden

Je hoeft niet gelijk bij hem weg, maar ik vind dat je na zó vaak het aangekaart te hebben, en hulp aangeboden te hebben, en je zelfs al eens heel boos bent geworden, je hem best voor een ultimatum mag stellen. Iets als: als je binnen een week niet gestopt bent, dan nemen we een time-out van elkaar en ga jij naar je ouders. Ik vind roken ook heel vies, onvolwassen en gewoon een teken dat iemand geen verantwoordelijkheid kan nemen. Echt niks onaantrekkelijkers dan dat. Als ouder moet je een voorbeeld zijn voor je kinderen, dan zet je je ego maar opzij... Ik denk dat als hij niet serieus is over stoppen dat je dat in de verdere toekomst ook wel kunt vergeten tenzij je hem nu wakker schudt. Maar dat is mijn mening :-)
Ik begrijp je frustratie maar als hij zelf niet wilt stoppen zal dat ook niet gebeuren. Zou persoonlijk wel willen dat hij niet in het bijzijn van de kinderen rookt en niet in huis maar zo te lezen doet hij dat al niet

Reactie op caitwithabump

Je hoeft niet gelijk bij hem weg, maar ik vind dat je na zó vaak het aangek ...
Vind dit best heftig eigenlijk. Hij heeft altijd al gerookt. Het is een keuze om dan aan kinderen te beginnen met een man die rookt. Beetje gek om nu dan zo’n ultimatum te stellen vind ik.. Je kan aangeven wat je er van vind maar het blijft zijn keuze. Zeker als de kinderen er geen last van hebben

13 uur geleden

Wat verdrietig om te lezen dat het niet lukt met stoppen met roken. Heeft je man geen andere meer gezonde uitlaatklep voor stress? Ik heb van een ex-roker gehoord dat hij veel geeft gehad aan dit boek. De schrijver schrijft op een compassievolle en her en der humoristische manier. https://www.bol.com/nl/nl/p/de-verslaving-voorbij/9300000029198232/?Referrer=ADVNLGOO002008J-S--9300000029198232-PMAX-C-22291013255&gad_source=1&gad_campaignid=22284333081&gbraid=0AAAAAD5OnmPukhBo_HhTkhK5EkY7ONZfp&gclid=CjwKCAiA3fnJBhAgEiwAyqmY5QejBKFph-cn0au65izAZua5perSmOjzqzyL76ECEGYVKiL77J8SWRoCoGoQAvD_BwE Veel wijsheid en kracht gewenst met deze uitdaging voor jullie gezin!

13 uur geleden

Reactie op OplettendeReiger173453

Vind dit best heftig eigenlijk. Hij heeft altijd al gerookt. Het is een keu ...
Er staat ook dat ze hadden afgesproken dat roken echt klaar zou zijn als de kinderen er zouden zijn. Hij was het kennelijk eens met die afspraak en was ook voor korte tijd succesvol gestopt. Dat vind ik een andere insteek. @Jette1234 hoe reageert hij als je hem erop aanspreekt? Wat vindt hij er zelf van dat hij weer/alsnog rookt en dat jij dat niet leuk vindt?

13 uur geleden

Reactie op caitwithabump

Er staat ook dat ze hadden afgesproken dat roken echt klaar zou zijn als de ...
Hij is het eigenlijk altijd wel met me eens. En zegt dingen als: het is ook niet goed. Ik weet dat ik het niet moet doen. Je hebt gelijk etc. Maar hij onderneemt heel weinig actie, of stelt het uit. Dus de woorden doen me inmiddels niet meer zo veel..

12 uur geleden

Reactie op OplettendeReiger173453

Vind dit best heftig eigenlijk. Hij heeft altijd al gerookt. Het is een keu ...
Ik snap helemaal wat je zegt hoor. Uiteindelijk is het zijn keuze. Maar we hebben het er vooraf wel over gehad. Én ik denk dan: je wil toch ook een gezonde ouder zijn voor je kinderen? Ook over een paar jaar als je allemaal ouder bent. Iedereen kan ziek worden / en ongeluk krijgen natuurlijk. Maar je wil er toch zo veel mogelijk aan doen om dat te voorkomen. Maar dan denk ik misschien te veel vooruit. 🫣🙃

12 uur geleden

Reactie op Eschbr

Wat verdrietig om te lezen dat het niet lukt met stoppen met roken. Heeft j ...
Dank je wel voor je lieve reactie en de tip. Ga ik zeker met hem delen!

11 uur geleden

Ik lees echt reacties van anti-rokers , jammer maar goed. Roken is een op en top verslaving. Zowel lichamelijk als psychisch. Ik rook zelf, was gestopt met roken, tot mijn vriend overleed (en nee ik weet echt wel dat geen enkel excuus een goed excuus is) maar toch weer begonnen. Ik heb 3 kinderen, ik rook buiten, mijn kinderen zien dit, de oudste (bijna 9) zegt mama ik ga echt nooit roken, nee meid snap ik, erg goed… en mama waarom rook jij dan? Tja meid dat weet ik eigenlijk ook niet. Maar eerlijk, roken geeft rust, mijn geest en mijn lichaam, gewoon het momentje buiten al, met een sigaretje in m’n hand, heerlijk. Onvolwassen of niet, het is mijn momentje. En ja dat kan op heel veel andere manieren, maar er is niemand die tegen mij zegt dat ik moet stoppen met roken omwille van gezondheid, dat is namelijk echt geen reden om te stoppen met roken, zowat alles wat we eten, drinken of in ademen is ongezond. (Ookal denk je healthy Food op tafel te zetten) 😉 dus voor een roker is dat echt geen goede reden. Of je moet zelf echt 1000% willen stoppen met roken, maar voor een ander gaat het hem nooit lukken. Wat is verder het probleem als hij wel gewoon lekker z’n sigaretje wil roken? Waarschijnlijk word hij geen ander mens van wel/niet roken. Ik zelf ben denk ik zelfs gezelliger als ik gewoon mag roken 😆 Ik eet vrij gezond, drink geen alcohol, gebruik geen drugs, probeer geen suikers te drinken, maar ik rook wel. Dusja ieder z’n ding? Alcohol drinken is net zo ongezond :)

10 uur geleden

Lastige situatie. Een roker moet stoppen als hij of zij daar zelf volledig achter staat. Als dat niet zo is, dan gaat het ook niet lukken. Ik ben zelf op de dag dat ik positief testte gestopt (rookte max. 10 sigaretten per dagen had nog van vakantie 5 sloffen in huis liggen). En ik wilde nog 1 afscheids peuk maar dat mocht niet van mijn vriend, op dat moment ff 😒maar ben blij dat het zo gegaan is.. Ik zei altijd al, dat ik voor de baby zou stoppen. En dat heb ik gedaan. Ondanks een zware zwangerschap, doodzieke man rond de bevalling en daarna dus alles alleen moeten doen, sinds de zwangerschap zware oorlog met werkgever, slechte band gekregen met schoonouders/zusje omdat ze 0% gesteund hebben terwijl hun kind ziek was en ik niet voor hem kon zorgen maar het wel moest doen. Door dat alles een burn-out noem maar op. En ik heb zo vaak aan een sigaret gedacht. Laat ik er 1 nemen dan heb ik even rust, zoals hier onder wordt geschreven. Dat werkt echt zo. Maar ik heb eigenlijk de hele zwangerschap en daarna geen moeite gehad dat ik gestopt ben, dus waarom zou ik toegeven aan die paar moeilijke momenten? Vd week zag ik een man naast zijn auto roken. Ik wilde bijna mijn auto aan de kant zetten om een hijsje smeken om rust te krijgen, ik smachtte er naar ineens. Ik heb het niet gedaan omdat ik niet weer verslaafd wil raken. Maar de verslaving blijft altijd in je lijf. (Behalve als iemand er naar stinkt dan denk ik gadver ben blij dat ik niet meer rook, ook nooit binnen gedaan). Maar op staat ruikt het soms ook heerlijk en dan snuif ik het ff op. Mijn vriend is ruim 5 jaar gestopt en denkt er ook nog regelmatig aan. Als iemand gaat stoppen omdat een ander het wilt dan wordt het meestal geen leuker persoon. Mijn moeder rookt echt veel, had in april een hart kramp, moest stoppen van de arts. Nou denk maar niet dat ze gestopt is. Want ze kan/wilt het niet écht. Iedereen kan zeggen wat ie wilt, maar het moet echt uit de persoon zelf komen. Je kunt eventueel kijken of je man naar de stoppoli wilt, dat schijnt goed te helpen. Misschien wat dieper graven waarom hij niet stopt? Misschien is er een dieper gelegen reden voor wat hem weerhoudt?

10 uur geleden

Ik vind dat je man zelf moet willen stoppen. Mijn man rookt ook, heeft ook meerdere malen belooft om te stoppen maar het is gewoon erg lastig. Vooral met twee kinderen waarbij je weinig tijd voor jezelf hebt. Ik snap dat je wilt dat hij gezond blijft en goede keuzes maakt als voorbeeld voor je kinderen maar nogmaals, hij moet zelf willen stoppen.. alleen dan lukt het. Ik zou niet te streng voor hem zijn! Werkt vaak alleen maar averechts