8 Reacties

11 dagen geleden

Geen ervaring mee, maar ik weet dat in het normale forum (niet deze groep) een topic is voor “alternatieve” moeders.

10 dagen geleden

Zwangerschap is niet automatisch veilig. Kindjes worden niet automatisch gezond geboren. In Nederland komt met name moedersterfte zo weinig voor dat we zwangerschap zijn gaan romantiseren, je gebruikt zelf de woorden ‘bijzondere reis’. Dat is het ook wel en zo mag je dat absoluut voelen, maar blijf je wel bewust van het maatschappelijke effect van ons goede zorgstelsel. Jij kunt zorgeloosheid voelen dóór de goede zorg hier: omdat je nauwelijks van levensbedreigende complicaties of moedersterfte hoort, ga je lekker zitten bubbelen. Dat is pure luxe ten opzichte van vrouwen in armere landen. Ik heb zelf een buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad, in Nederland sterft daar bijna geen vrouw meer aan: dat is in andere landen wel anders. Zelf begrijp ik de keuze om zorg en controles af te slaan dan ook niet zo goed. Succes met het vinden van de zorg die bij je past en veel geluk tijdens je zwangerschap! 🍀

9 dagen geleden

Reactie op fleur.1993

Zwangerschap is niet automatisch veilig. Kindjes worden niet automatisch ge ...
Dank je wel voor je reactie en het delen van jouw ervaring. Allereerst wil ik duidelijk maken dat ik absoluut niet bedoel dat zwangerschap zonder risico's is of vanzelfsprekend verloopt. Ik heb juist veel respect voor de zorg hier in Nederland, die ons de veiligheid geeft om keuzes te maken die voor ons goed voelen. Mijn bericht ging vooral over dat sommige vrouwen, waaronder ikzelf, behoefte hebben om meer op hun eigen intuïtie te vertrouwen tijdens de zwangerschap. Dat betekent niet dat ik medische zorg afwijs of dat ik dat anderen zou aanraden. Ik geloof dat iedere vrouw het recht heeft om zelf te kiezen wat voor haar werkt, net zoals ik respect heb voor vrouwen die volledig op het zorgsysteem vertrouwen. In onze maatschappij is er vaak veel focus op wat er mis kan gaan, en ik merk dat dat ons steeds verder weghaalt van ons eigen gevoel en onze natuurlijke kracht. Ik wil proberen meer vanuit vertrouwen en verbinding met mezelf beslissingen te maken, zonder angst als drijfveer. Wat je zegt over vrouwen in armere landen is ook heel belangrijk. Het laat juist zien hoe bevoorrecht we hier zijn met de zorg die we hebben. Maar ik denk dat diezelfde luxe ons ook de vrijheid geeft om verschillende keuzes te overwegen zonder het één of het ander volledig af te wijzen. Ik vind het vooral belangrijk dat we als vrouwen elkaar steunen in de keuzes die we maken, zonder oordeel. Ieder van ons doet wat zij denkt dat het beste is voor haarzelf en haar kindje. 🤎

9 dagen geleden

Ik zou je het boek “de geboortebundel” van Nina Pierson willen aanraden. Ik denk dat het goed zou kunnen aansluiten bij jouw zienswijze. Het boek gaat vooral over de bevalling, dus dat is waarschijnlijk pas later in je zwangerschap relevant, maar achterin staat een lijst met verloskundigen en gynaecologen die erom bekend staan met vrouwen mee te willen denken als ze zorg buiten de standaard protocollen willen. Misschien kan je een verloskundige vinden die jou tijdens je zwangerschap en bevalling fijne zorg op maat kan bieden!

9 dagen geleden

Ik denk dat ik wel aardig weet wat je bedoelt. Ik vertrouw erg op mijn intuïtie. Wel loop ik bij een verloskundige praktijk en wil ik nog op later moment ook bv kijken wat hypno birthing iets voor mij is.

9 dagen geleden

Reactie op GwenGwen

Ik zou je het boek “de geboortebundel” van Nina Pierson willen aanraden. Ik ...
Ja ik ken het boek! Prachtig! Dankjewel voor je berichtje 🤎

9 dagen geleden

Reactie op GirlyGirlx

Ik denk dat ik wel aardig weet wat je bedoelt. Ik vertrouw erg op mijn int ...
Super mooi! Juist een mooi proces om ook uit te zoeken wat past bij je en waar je je fijn bij voelt! 🤎 Veel succes!