250 Reacties
4 dagen geleden
Reactie op Saranghae
Precies dat inderdaad! Buiten dat ben ik sowieso drager van een genafwijkin ...
Ah nee snap in helemaal!
4 dagen geleden
Reactie op Saranghae
In ons geval ben ikzelf drager van een genafwijking en niet mijn partner, d ...
Ik denk dat dat het is en misschien ook om wat voor genafwijking het zou gaan ☺️
Mijn partner is drager van cf
4 dagen geleden
Reactie op KittyNootje
Ik denk dat dat het is en misschien ook om wat voor genafwijking het zou ga ...
Alleen drager gelukkig? Wel pittig zeg.
Ik ben drager van Achromatopsie, en voor de zekerheid heeft mijn partner zich laten testen. Mijn ex en ik bleken (wisten we allebei niet) namelijk allebei drager van achromatopsie waardoor onze zoon de aandoening heeft.
4 dagen geleden
Reactie op Saranghae
Alleen drager gelukkig? Wel pittig zeg.
Ik ben drager van Achromatopsie, ...
Gelukkig inderdaad alleen drager.
Ik ben zelf echt vlak voor de zwangerschap getest en gelukkig geen drager.
Ow wauw achromatopsie ik had er eerlijk waar nog nooit van gehoord wat bijzonder uitdagend lijkt me dat!
Wel heel fijn dat je daar nu achter bent en je partner getest is.
Dat ze drager kan worden is gelukkig niet zo erg omdat je er al vanaf weet dat het mogelijk is.
En wie weet wat de technologie over 20 jaar allemaal kan. ☺️ (Ik weet dat er nu ook al erg veel mogelijk is)
4 dagen geleden
Reactie op KittyNootje
Gelukkig inderdaad alleen drager.
Ik ben zelf echt vlak voor de zwangersch ...
Ja heel fijn inderdaad dat er al een hoop kan, al helemaal dat het gecontroleerd kan worden door wat bloed te prikken.
Achromatopsie komt erg weinig voor, ik had er hiervoor ook nog nooit van gehoord. 🙈 Er zijn wel wat ontwikkelingen op het gebied van gentherapie, maar dat is nog allemaal afwachten en hopen. 🤞🏻
4 dagen geleden
Reactie op EvaMarjolein
Jeetje zo snel! Wij woensdagmiddag geprikt dus ben benieuwd wanneer we de u ...
Jaa dat dacht ik inderdaad ook, ik was er nog helemaal niet mee bezig ook want dacht dat zal volgende week wel worden. Ik hoop dat bij jullie ook alles goed is, maar daar gaan we gewoon vanuit ❤️
4 dagen geleden
Reactie op Kiaraopbroek
Jaa dat dacht ik inderdaad ook, ik was er nog helemaal niet mee bezig ook w ...
Ja hoop ik ook! Begin het nu wel spannend te vinden dus duimen 🥰❤️
4 dagen geleden
Ik zit zo enorm te twijfelen of ik met of zonder nevenbevindingen ga testen. Wat ik mij vooral afvraag:
1. Wat word er verstaan onder nevenbevindingen, dus welke afwijkingen en hoe ernstig
2. Mijn bloed word geprikt dus ik denk dat ze naar mijn chromosomen kijken zijn de nevenbevindingen dan niet veel meer op mij als moeder gericht dan op de baby? Dus hoe groot is de kans dat het daadwerkelijk bij de baby zit..
We neigde eerst naar 'geen nevenbevindingen' maar nu twijfel ik weer. Ik wil geen onnodige stress...
4 dagen geleden
Reactie op Hb1999
Ik zit zo enorm te twijfelen of ik met of zonder nevenbevindingen ga testen ...
Ik zal goed nadenken over of je de zwangerschap zou afbreken, mocht er wel wat uit de nevenbevinding komen. Mijn vriend en ik wisten zeker dat we de zwangerschap niet af wilde breken en hebben daarom ook de NIPT niet gedaan. Dit omdat het ons dan alleen voor onrust en zorgen zou zorgen, omdat we het wel willen houden. Wij kunnen je niet helpen met je keus en denk dat je er zelf goed over moet nadenken. Succes❤️
4 dagen geleden
Reactie op Hb1999
Ik zit zo enorm te twijfelen of ik met of zonder nevenbevindingen ga testen ...
Ze laten tegenwoordig bij de nevenbevindingen alleen de afwijkingen weten die ook bewezen zijn dat ze effect hebben het uiterlijk of werking van je kindje. Echt kleine afwijkingen waarvan niet duidelijk is of je het bij je kindje zal merken, dat laten ze tegenwoordig achterwegen.
Volgens mij kunnen ze zien of de afwijking van de moeder komt en welke van de foetus.
Bijkomend voordeel; mocht er wel iets in je genen zitten of in die van de foetus, dan weet je wel waar je aan toe bent.
Maar inderdaad, bedenk ook wat je wil doen als er wel wat gevonden wordt. Ga je dan de zwangerschap afbreken bij ernstig afwijkingen of accepteer je deze? Want als het jullie niet uitmaakt dan zou ik het indd niet met nevenbedingen doen. Mocht het je wel uitmaken dat het iets aan je kindje kan mankeren en het dus evt af zou laten breken, dan zou ik het wel doen. Persoonlijke keuze, maar wel een lastige!
Wij hebben overigens wel met nevenbevindingen gedaan, vorige keer ook gedaan, dus weet nu iig zeker dat er geen afwijking van mijn lichaam kan komen. Alleen van de foetus. Nog afwachten..
4 dagen geleden
Ahh ik heb net ook de uitslag gehad van de ‘gewone’ nipt test en een goede uitslag gelukkig. Zo fijn ❤️
4 dagen geleden
Reactie op Marelena
Ze laten tegenwoordig bij de nevenbevindingen alleen de afwijkingen weten d ...
Jaa wij hebben het niet gedaan omdat ze na het testen bij een positieve uitslag niet weten of het bij de moeder, de baby of de placenta ligt. Hierdoor moet je dan verder onderzoek doen en die uitslag kan 1 of 2 maanden duren. Wij hebben besloten dat we met 5 maanden sowieso de zwangerschap niet stop gaan zetten dus dan heeft dit testen ook geen zin en zorgt het alleen maar voor stress zegmaar. Maar iedereen moet zeker naar zijn of haar eigen gevoel luisteren. Ik kreeg stress als ik aan degene met nevenbevindingen dacht dus daarom de gewone gedaan. Maar de verloskundige zei dat we er vooral niet te druk om moesten malen omdat hij meestal toch een goede uitslag heeft. Goed naar gevoel luisteren en bespreken met partner ❤️
4 dagen geleden
Reactie op VWJ
Ik mag me ook aansluiten bij een mooie NIPT uitslag. Wat lucht dat op 💜
Echt he ik ben ook zo opgelucht echt heel blij en dankbaar 🥰