15 Reacties

21 dagen geleden
Ik heb dit ook een paar dagen gehad en ik kon na 2 dagen zelfs bijna niet meer lopen. Na 5/6 dagen was het over gelukkig

21 dagen geleden
Ik heb het ook met nog andere klachten erbij maar het begin ook bij onderrug en rechterbil. Ik heb blijkbaar bekkeninstabiliteit

21 dagen geleden
Ik heb/had dit ook en ben dinsdag bij fysio geweest. Het straalde uit naar 1 bil bij mij. Het waren spieren en dit heeft ze los gemaakt. In mijn geval had het niks met bekken instabiliteit te maken maar is het iets dat vaak voor komt tussen de 16 en 26 weken omdat alles al “weker” wordt en je gewicht anders verdeeld vertelde ze. Ik heb als tip meegekregen vaker op zo’n fitness bal te zitten.

21 dagen geleden
Nu 19 weken zwanger en had ook 2 weken geleden dezelfde klachten. Mijn verloskundige (en het internet) gaf aan dat dit zwangerschapischias kan zijn. Ik heb zelf oefeningen gedaan op YouTube, maar het is ineens verdwenen. Mocht het toch erger worden of langer aanhouden, dan zou ik je aanraden om naar een fysiotherapeut te gaan 🩷

20 dagen geleden
Vaak is het overbelasting van je diepe bilspieren (met name de piriformis spier), omdat deze spier(en) het bekken ondersteunen dat nu weker is geworden. Vaak helpt het om die spieren te rekken én vooral te trainen! Dus bilspieroefeningen doen 🙂 en hele lichaam blijven bewegen (alles qua beweging wat lukt is al winst). Juist niet inactief worden, dat werkt averechts. Ervaringsdeskundige hier met dit soort klachten (nu bij 2e zwangerschap weer maar weet nu beter wat helpt)

20 dagen geleden
Reactie op Kiwilisa
Nu 19 weken zwanger en had ook 2 weken geleden dezelfde klachten. Mijn verl ...
Had deze zwangerschap ook van die ischias klachten trouwens rond de 15-18 weken, in de vorm van zenuwpijn(scheuten), want dat is ischias (zenuwpijn). Ging maar niet weg.. en ineens; foetsie. Waarschijnlijk doordat de baarmoeder toen nog lager lag, drukte die ertegenaan ik mn bekken. Toen die druk eraf was; klachten foetsie! Hoop dat het nu wegblijft 🤞🏻

20 dagen geleden
Ik heb ook wat rugpijn gehad maar nog niet extreem (nu 21+4) als ik ergens last van heb werkt vaak een warme kruik. Hoop voor iedereen die er last van heeft dat het snel over mag gaan 😊

20 dagen geleden
Reactie op Marelena
Vaak is het overbelasting van je diepe bilspieren (met name de piriformis s ...
Idd niet stilzitten, maar ook niet te gek doen, geen marathon rennen ofzo haha.
En masseren! Evt door partner met de handpalm op de bekkenrand en op de bilspieren met zachte druk rondjes laten draaien.

19 dagen geleden
Reactie op Ellebel23
Idd niet stilzitten, maar ook niet te gek doen, geen marathon rennen ofzo h ...
Haha echt hoor, lekker marathon rennen 🤭 Uberhaupt al een paar meter rennen klinkt intens haha. Maar indd, meer wandelen, fietsen, dansen, sporten, zwemmen.. e.d.
Massages zijn echt heeeeerlijk inderdaad! Heb gelukkig een man die dit soort dingen gewoon doet als ik het vraag, maar niet iedereen man wil billen masseren hahaha

18 dagen geleden
Hier bij de vorige zwangerschap last van gehad en nu weer. Toen bij de fysio geweest. Enige wat hielp was los masseren. Nu doet mijn man dat als ik last heb en dan gaat het de volgende dag weer goed. Soms dagen geen last en dan ineens wel weer. Stofzuigen is bij mij een echte trigger, dus dat doe ik niet meer.

18 dagen geleden
Heb ik ook last van. Had via chat gpt wat oefeningen:
Knie naar de borst
• Ga op je rug liggen met je knieën gebogen en je voeten plat op de vloer.
• Trek één knie voorzichtig naar je borst toe en houd vast voor 15-30 seconden.
• Wissel van been en herhaal 3-5 keer per kant.
• Dit helpt om spanning in de onderrug te verlichten.
Cat-Cow Stretch
• Begin in dezelfde positie als de bekkenkanteling (op handen en knieën).
• Adem in en laat je buik naar de grond zakken (Cow).
• Adem uit en duw je rug omhoog richting het plafond (Cat).
• Dit helpt je wervelkolom te mobiliseren en spanning in de rug te verminderen.
• Herhaal 10 keer.