17 Reacties
8 maanden geleden
Ik zit een beetje met hetzelfde, alleen ze vind hem zo fijn. En om het nou te doen nét voordat de baby komt vind ik echt heel zielig.. misschien kan ze nog wat steun uit haar speentje halen, er verandert al zó mega veel voor dr.. daarnaast zal ze dan de baby zien met een speentje, en mag zij opeens niet meer.. ik ga t toch nog maar een beetje uitstellen. Ze mag hem wel alleen als ze in bed ligt.
8 maanden geleden
Misschien het speentje symbolisch aan de baby geven? Uitleggen dat hij nu een grote jongen is en de baby een speentje nodig heeft
8 maanden geleden
Reactie op Kieksje
Ik zit een beetje met hetzelfde, alleen ze vind hem zo fijn. En om het nou ...
Hier hetzelfde! Ik wil er eigenlijk ook al een tijdje mee stoppen, maar vind t niet het juiste moment (misschien ook niet voor mezelf, ik slaap al slecht en zit niet te wachten op nog meer slaap ellende 🙈). Dus dan misschien aan het einde van m’n verlof. Als ik merk dat hij goed omgaat met de geboorte van zn broertje 🤷🏻♀️. Mijn zoontje heeft hem ook alleen met slapen, dus zooooooo erg vind ik het ook weer niet
8 maanden geleden
Ik had tegen m’n zoontje gezegd dat ik hem kwijt geraakt was, toen zijn we gaan zoeken, maar niet gevonden. Wonder boven wonder maakte hij er heel weinig van! Iets meer moeite met inslapen een weekje, dan bleef ik bij hem en extra knuffelen, maar hij sliep gewoon door de nacht. Het hoeft dus geen drama te zijn!
8 maanden geleden
Wij hebben het gedaan rond 2,5/3 jaar bij onze dochters. Er werden toevallig toen ook baby’s geboren in onze omgeving dus ze gaven het speentje aan de baby. Want speentjes waren niet voor grote meiden maar de kleine baby’s. Hier was het vaak alleen de eerste avond moeilijk.. de middag slaapjes werden er wel wat minder door, vooral wat korter..
8 maanden geleden
Werk zelf in de mondzorg, het advies is om een speen te gebruiken tot 9 mnd in verband met de stand van de tandjes en mond en gevolgen gezondheid (meer kans op verkouden en infecties). Maar gelijk een hele dikke maar: ik heb makkelijk praten want krijg de eerste nu pas in juni en zal dan zelf gaan ervaren dat advies en realiteit mogelijk niet samengaan 🫣 Er worden al wel wat tips gegeven: aan de baby geven is een mooie, hem aan de tandarts geven omdat hij nu “groot” is, maar je kunt ook denken aan spel met kleine beloningen voor elke dag dat hij hem niet gebruikt, of dingen als hem begraven in de tuin (zelf weer opgraven), een vriendin van me had de dag daarna een windmolentje voor kinderen in de tuin gezet op die plek, vond haar zoontje helemaal geweldig! En hij moet er even doorheen, wennen aan dat de speen niet het enige is wat kan troosten. Heel veel succes!
8 maanden geleden
Wij zijn vorig weekend cold turkey gestopt met de speen bij onze dochter van 21 maanden. Ze vraagt er naar maar dan zeggen we dat de speen weg is en dan laat ze het. Het inslaap vallen kost nu iets meer tijd (10-15min), soms ook met wat huilen. Met speen viel ze altijd binnen 5 minuten zonder huilen in slaap. Al met al ging het best wel soepel en lijkt ze het te accepteren!
8 maanden geleden
Reactie op SC97
Wij zijn vorig weekend cold turkey gestopt met de speen bij onze dochter va ...
Wij precies zo, cold turkey met 20 maanden gestopt. Hij viel eerder wel sneller in slaap, maar hij huilt niet. Hij kletst nu vooral meer in bed 🙈
Denk dat ik meer zenuwachtig was dan m'n zoontje zelf 🤣
8 maanden geleden
Reactie op EN87
Wij precies zo, cold turkey met 20 maanden gestopt. Hij viel eerder wel sne ...
Ik denk dat dat bij mij ook het geval is hoor.. ik ben zelf echt een beetje zenuwachtig voor wat er gaat komen als ik stop met de speen 😂. Maar hij heeft m ook echt alleen in bed bij het slapen. Dus ook niet als hij moe wordt overdag dat hij hem krijgt ofzo. Dus het lijkt mij vrij “makkelijk” af te leren.. maar toch.. 😂
8 maanden geleden
Mijn oudste dochter was 1,5 jaar en heb spontaan haar geen speen meer gegeven en vroeg er niet meer om ik kreeg het advies van andere moeders om hem spontaan weg te gooien en niet meer te geven was ff lastig 1 nacht maar ze heeft de speen geen enkel momemt er na nog gemist een goede vervanger is een knuffel ze is nu 3 jaar en valt sinds toen in slaap met een knuffel en dat doet ze nog steeds hoop dat dit advies helpt
8 maanden geleden
Met 9 maanden gaven we de speen alleen nog maar in bed tijdens een slaapje. Met 16 maanden de speen helemaal afgebouwd en sindsdien geven we hem een knuffel. Hij heeft nooit moeilijk gedaan en ik wilde hem graag volledig van de speen af hebben voordat deze baby geboren wordt ☺️
8 maanden geleden
In stappen gedaan. Eerst alleen bij haar dutje en savonds, daarna bij 2 jaar gezegd dat ze een grote meid is en zelf haar de speen laten weggooien.
1 dutje met haar samen gelegen om in slaap te vallen en toen is ze savonds weer alleen in haar bed gaan liggen. Dit is goed gegaan bij ons, maar ik persoonlijk denk dat je naar je kindje moet kijken wat een handige methode is..
Bij onze oudste hebben wij cold turkey gedaan en maar 2 nachtjes veel gejammer gehoord toen zij 2 was.
Bij mijn middelste hebben wij hem het eerst in bed laten liggen bij opstaan en toen heeft hij het zelf aan overhandigd dat hij er klaar mee was op 2,5 jaar
En bij onze jongste naja wat hier helemaal boven staat..
Pas het aan op je kind maar blijf er veel over praten dat op een gegeven moment ze gedag moeten zeggen aan de speen.
Tip: misschien de baby gebruiken als “middel” straks heeft de baby de speen nodig