49 Reacties

22 dagen geleden

Reactie op F-L-O-O-R

Ik gebruik de multiculturele zwanger van kruidvat. Maar elke keer als ik ee ...
Kun je het dan niet beter pakken voor het slapen gaan? Dan heb je geen last van dat 'vol' gevoel voor bijvoorbeeld het ontbijt/lunch/diner 😉

21 dagen geleden

Let bij foliumzuur erop dat het de actieve vorm is (op de achterkant staat dan folaat (5-MTHF). Je wilt géén goedkope, synthetische variant zoals bijvoorbeeld die van hema/etos/davitamon etc.. deze vorm moet je lichaam namelijk eerst nog omzetten in de bruikbare actieve vorm. Bij 1 op de 3 vrouwen gaat dit namelijk niet goed. Voor de beste opname van foliumzuur slik je dit met andere B-vitamine zoals B12. Vaak wordt dit bij de vitamine toegevoegd. Zelfs slik ik van Vitakruid multivitamine Mama dag & nacht, omega 3 visolie en magnesium complex. Daarmee krijg je ook de juiste hoeveelheid choline, jodium, calcium en ijzer mee binnen 😘

21 dagen geleden

Ik slik Together Health, multi zwanger. Pillen slikken is niet mijn specialiteit, deze capsules zijn te doen. (Al stinken ze een uur in de wind) Wij slikken altijd al supplementen, en nooit synthetische. Vaak neem je dat niet op.

21 dagen geleden

Reactie op Love_bee

Ik slik Together Health, multi zwanger. Pillen slikken is niet mijn specia ...
Ik vind die multi pillen ook zo vies 😂 laat staan als onze reuk nog beter gaat worden

21 dagen geleden

Reactie op VWJ

Ik vind die multi pillen ook zo vies 😂 laat staan als onze reuk nog beter ...
Die geur is echt niet te harden.🤣

21 dagen geleden

Reactie op Hayley🌻

Waarom wordt het bij jou niet aangeraden? Bij mij wel en vitamine D
Heb begrepen van een natuurlijke verloskundige dat het Schijnt juist korte tongriempjes etc te veroorzaken

21 dagen geleden

Reactie op LovingHeart-x

Kun je het dan niet beter pakken voor het slapen gaan? Dan heb je geen last ...
Ja ook geprobeerd, meerdere dagen. Maagzuur in de nacht is ook geen succes :/

21 dagen geleden

Reactie op michelle1709

Heb begrepen van een natuurlijke verloskundige dat het Schijnt juist korte ...
Wat is een "natuurlijke" verloskundige? Heeft deze wel de erkende verloskundigenopleiding gedaan? Ik zag dat je in een ander topic ook zei dat je een bodyscan had gedaan waaruit allerlei allergieën bleken en je dus van alles niet mag eten. Ik zou erg oppassen met adviezen uit het alternatieve circuit, zeker in deze kwetsbare fase van je zwangerschap waarin goede voedingsstoffen en vitamines zo belangrijk zijn voor de aanleg van de organen. Doe ermee wat je wil, maar ik zou je aanraden om naar een erkende verloskundige of huisarts voor advies. Want foliumzuur vermindert echt de kans op vervelende afwijkingen bij je kindje zoals een open ruggetje, wat veel ernstiger is dan een verkorte tongriem (en over een verband tussen foliumzuur en een verkorte tongriem vind ik overigens totaal geen bewijs/onderzoek).

21 dagen geleden

Reactie op Mylène94

Let bij foliumzuur erop dat het de actieve vorm is (op de achterkant staat ...
Hoi, ik heb gekeken op het bijwerkingencentrum Lareb en die hebben zeer recent een aanvulling gedaan op hun pagina over Folaat en foliumzuur dat het gebruik van foliumzuur toch de voorkeur heeft omdat daar meer onderzoek naar is gedaan. Met de hoeveelheid die we slikken dat ook de vrouwen die het minder goed kunnen omzetten nog steeds ruim voldoende binnenkrijgen :)

21 dagen geleden

Reactie op Omgcarmenwordtmoeder

Hoi, ik heb gekeken op het bijwerkingencentrum Lareb en die hebben zeer rec ...
Foliumzuur is de synthetische vorm van Folaat. Dat betekent dat het een niet lichaamseigen stof is, waarbij Folaat dit wel is. Foliumzuur zal hoe dan ook door het lichaam omgezet moeten worden naar lichaamseigen. Voordat foliumzuur door het lichaam kan worden opgenomen, moet het eerst twee keer omgezet worden: eerst naar dihydrofolaat (DHF) en daarna naar tetrahydrofolaat (THF). Alleen dan kan THF worden omgezet in L-methylfolaat, oftewel folaat: de eindvorm die het lichaam nodig heeft. Folaat heeft 100% de voorkeur boven het synthetische foliumzuur omdat het lichaam minder moeite hoeft te doen om het op te nemen. Je lichaam is al hard zat aan het werk ;-) Dit is dan ook de reden waarom suppletie met folaat als superieur kan worden beschouwd ten opzichte van het gebruik van foliumzuur. Ik zou zeggen liever niet het risico nemen of je wel of niet genoeg binnen krijgt en je lichaam een lol doen en een vorm slikken (folaat) die je lichaam al kent, zonder troep en vulmiddelen.

21 dagen geleden

Reactie op Omgcarmenwordtmoeder

Hoi, ik heb gekeken op het bijwerkingencentrum Lareb en die hebben zeer rec ...
Alleen al de vraag op Google welke vorm moet ik slikken foliumzuur of Folaat, laat oneindig veel onderzoeken zien waar dit in bekrachtigd wordt. Zoals je ziet, er is en blijft verschillende informatie te vinden, en het belangrijkste is, doe vooral waar jij je goed bij voelt ♥️ veel liefs

21 dagen geleden

Reactie op F-L-O-O-R

Ja ook geprobeerd, meerdere dagen. Maagzuur in de nacht is ook geen succes ...
Ahw zonde dat dat niet werkt 😞

21 dagen geleden

Reactie op Mylène94

Alleen al de vraag op Google welke vorm moet ik slikken foliumzuur of Folaa ...
Hoi Mylene, Het klopt inderdaad dat je de informatie die je stuurt op veel Google searches vindt. Daar refereert Lareb ook naar https://www.lareb.nl/mvm-kennis-pagina/Foliumzuur-of-folaat-tijdens-de-zwangerschap Ik zag het wel voornamelijk voorbijkomen op websites die daarna hun eigen vitamines promoten (zoals vitakruid) vandaar dat ik even ging zoeken naar wat wetenschappelijke artikelen en referenties en deze info vond. Iedereen maakt zijn eigen keuze natuurlijk :). Maar ik dacht het is even het reageren waard om wat zorgen te verminderen als iemand nu (nog) foliumzuur slikt. Omdat ze allebei dus goed zijn ook als blijkt dat je het wat minder goed kan opnemen. ❤️❤️

21 dagen geleden

Reactie op michelle1709

Heb begrepen van een natuurlijke verloskundige dat het Schijnt juist korte ...
Liever een tekort tongriempje dan een openruggetje🙈😅

21 dagen geleden

Reactie op Omgcarmenwordtmoeder

Hoi Mylene, Het klopt inderdaad dat je de informatie die je stuurt op veel ...
De informatie die ik deelde komt vanuit orthomoleculaire therapeuten zoals Iris de Goede! Ja super fijn dat je dat doet lieve Carmen! Het allerbelangrijkste is dat iedereen zich goed voelt en vooral niet te veel schrikt van alle verschillende berichten. Liefs 😘

17 dagen geleden

Lees ik nu dat na 10 weken foliumzuur slikken mogelijk verhoogd risico geeft op obesitas ivm dna wijziging.. Word je toch gek van dit soort berichten. Bij vorige zwangerschappen hebben ik van A tot Z de vitamine plus van Davitamon geslikt (en mijn kids zijn vooralsnog niet te dik…). Zucht. Soms gevoel dat je het nooit goed doet/kan doen en dat het nooit duidelijk is hoe het dan goed te doen..

17 dagen geleden

Dit bericht

17 dagen geleden

Reactie op SlimmeMuzieknoot692996

Dit bericht
Een open ruggetje vind ik een groter risico dan foliumzuur. Ik slik dit al twee jaar en hoor dit nu pas?!

17 dagen geleden

Reactie op danae91

Een open ruggetje vind ik een groter risico dan foliumzuur. Ik slik dit al ...
Ja echt hè

17 dagen geleden

Ik gebruik foliumzuur gewoon tot 10 weken en dan stop ik. Dat is de richtlijn. Zo verklein je de kans op open ruggetje maar hoef je ook niet bang te zijn voor eventuele gevolgen van langdurig gebruik. En als ik een tweede kindje wil, start ik gewoon opnieuw.