29 Reacties
5 maanden geleden
Reactie op Veronne_9
Over de heupjes: https://www.billenboetiek.nl/blog-over-wasbare-luiers/bewe ...
Ik had dit artikel ook al gezien, maar krijg toch ook een beetje ‘Wij van wc-eend raden wc-eend aan’-vibes.
5 maanden geleden
Hier een fanatieke producent van poepluiers (meestal 2 per dag). Ik merk dat dat prima gaat met wasbaar. We hebben Billie Wonder en klikken een inlegger en een booster in een plu luier. Een keer een klein vlekje op een romper gehad tot nu toe, omdat ik het elastieken randje niet goed over de inlegger had zitten. In de was worden de luiers echt helemaal goed schoon. In de kraamweek gebruikten we wegwerp en daar droogde de poep naar mijn idee helemaal op in de luier, waardoor je met schoonmaken echt moest boenen om de restjes van de billetjes af te krijgen. Nu blijft het heel vloeibaar en vegen we hem gemakkelijk schoon (sorry, leuker kan ik het niet verwoorden). Ik geef bv.
Voor wat betreft de stand van de heupen/benen, dit is ons eerste kindje dus nog geen vergelijkingsmateriaal. Ik ga ook uit van dat artikel wat hieronder is doorgestuurd!
5 maanden geleden
Mijn oudste had wasbare luiers en heeft zich normaal ontwikkeld wat motoriek betreft. Ik had niet het idee dat de dikke pakjes invloed hadden op die ontwikkeling.
Mijn baby poept in iedere luier en dat gaat prima. Vanwege het sterke elastiek hebben we nooit poep op de rug. De eerste weken deden we prefolds in een overbroekje en nu gebruiken we alleen nog het tweedelig systeem met voorgevormde luiers van huda en overbroekjes van rumparooz
4 maanden geleden
Wij hebben de totsbots bamboozle stretch met daarbij het overbroekje van Breberky. Onze dochter poept ook wel 2 keer per dag flink, en daarmee lekt ze maar zelden door. Ik heb wel het idee dat ze het dan heel erg oncomfortabel vindt, dan kreunt en piept ze meer. Duurde even voordat we begrepen dat het de luier was 😅 Ik vroeg me het ook af mbt stand heupjes, op consultatiebureau zeiden ze ook dat het juist goed is voor de stand.
4 maanden geleden
Wij hebben bij onze oudste de tweedelige luiers van popolini gekocht en gebruiken dit nu opnieuw voor de jongste. Zijn groot fan! Nooit doorgelekt met poep, hebben het idee dat ze minder luieruitslag hebben en de oudste is vroeg zindelijk geworden (2.5, ook s nachts zindelijk). Ook geen problemen met de heupjes of motorische ontwikkeling hoor. Voor de nacht gebruiken we een booster (geloof van totsbots) en als ie ouder is hebben we nog nachtluiers liggen van Anavy.
4 maanden geleden
Hier 2 in wasbaar. Heb een mega assortiment qua merken. Heb alleen af en toe moeite met hoeveel was het nu is. Ik doe elke dag een eerste was en om de dag een hoofdwas, en soms zoals vandaag; gister hoofdwas gedaan, vandaag eerste was en daarna hoofdwas met alle kleren van een paar dagen erbij. Voorheen met eentje in de luiers kon ik elke derde dag hoofdwassen en aanvullen met kinderkleren.
En nu ga ik weer verder met de droge luiers van de was van gisteren vouwen….
4 maanden geleden
Overigens piept onze baby van 4 weken wel bijna direct bij een natte luier (handig omdat we binnenkort starten met babyzindelijkheidscommunicatie (op het potje zetten)), dus we verschonen mega veel op een dag.
En voor de heupen is het prima, bij vermoeden van dysplasie wordt ook aangeraden twee wegwerp over elkaar te trekken om dus zoiets als een wasbare luier te creëeren of gewoon wasbaar te gaan doen…
4 maanden geleden
Reactie op yrie
Hier 2 in wasbaar. Heb een mega assortiment qua merken. Heb alleen af en to ...
Ja dat snap ik met twee kleintjes! Wat bedoel je precies met een eerste was en hoofdwas? Wat gooi je er allemaal in/bij?
Ik had nooit gedacht het te zeggen… maar stiekem (dit is mijn eerste) geniet ik nog best wel van al die kleine kleertjes wassen haha. Dat zal nog wel bijdraaien!
4 maanden geleden
Reactie op GezondeStruik884887
Ja dat snap ik met twee kleintjes! Wat bedoel je precies met een eerste was ...
Ik volg de clean cloth nappies methode.
Elke luier heeft 2 wassen nodig, zoals je een toilet ook doorspoelt na gebruik en af en toe grondig schoonmaakt.
De eerste was is dagelijks, kort (1u), 60° en voor de ergste vuiligheid er uit/af te krijgen, halve dosering wasmiddel.
De tweede was doe ik bij een volle trommel, nu dus de tweede dag, dan doe ik de eerste was van de eerste dag en de eerste was van de tweede dag samen in de machine en was dit op lang (3u15) programma op 40°. Gedoseerd op trommelgrootte, waterhardheid en extra vuile was. De machine is dan al zo vol dat er niks meer bij kan, voorheen met eentje kon ik dus aanvullen met kinder kleren. Hier gaan trouwens naast wasbare luiers ook billendoekjes en snoetendoekjes en hydrofielen mee in de dubbele wassen.
4 maanden geleden
Reactie op yrie
Ik volg de clean cloth nappies methode.
Elke luier heeft 2 wassen nodig, z ...
Dit is helemaal nieuwe informatie voor mij.. ik dacht eerlijk gezegd dat een intensief programma met voorwas op 60 graden voldoende was (misschien is dat ook zo voor plasluiers?).
Zo lijkt het me wel veel extra werk. Laat je de luiers dan ook twee keer drogen?
4 maanden geleden
Dit is helemaal nieuwe informatie voor mij.. ik dacht eerlijk gezegd dat ee ...
Je wil een aparte voorwas (ik gebruik daarom ook de term eerste was) want de meeste vaste voor-programma’s pompen het water niet af en dan was je dus het hoofdwas gedeelte in een plas en poep soep. Urine is juist kwalijker voor je luiers doordat het snel ammonia wordt, dan ontlasting. Ik vind de wasadviezen in Nederland echt matig sinds ik CCN ken (en dat kende ik al voordat ik wasbaar deed, ik merkte in m’n eigen kledingnwassen heel veel verbetering door hun tips toe te passen).
Het is echt absoluut geen extra werk behalve iets vaker de machine vullen en aanzetten. De machine doet het werk voor mij en door dagelijks te wassen hoef ik vrijwel nooit vlekken te behandelen. Ik centrifugeer m’n eerste was gewoon zo hoog mogelijk en daarna kieper ik alles in een vrij open wasmand, je kan het wasgoed dan als “droog” beschouwen. En daarnaast wordt het de volgende dag gewoon opgehangen na de hoofdwas dus hier is het geen probleem dat het te lang zou liggen.
4 maanden geleden
Wij zijn vol enthousiasme begonnen met de Disana strikluiers en wollen overbroekjes van Puppi. Kleine meid poept elke luier en is een grote plasser. Met poep nooit doorgelekt (een enkele keer een vlekje op het overbroekje) maar de plas kwam er zelfs met dubbele boosters aan de achterkant doorheen.
Met zelfgestrikte hydrofiele luiers icm een bamboe booster ging het al beter maar dat vindt manlief teveel gedoe.
Heb toen een paar pocketluiers geprobeerd en dat bevalt veel beter. Sneller, makkelijker, betere absorptie. Nu een combi set van Huda, Puppi, Totsbots en Popolini via Vinted besteld.
Disana gelukkig ook 2e hands gekocht, want die gaat weer in de verkoop.
Qua wasjes doen we een korte voorwas op 60 graden alleen luiers. En dan een speciaal stoom wasprogramma op 60 met alle andere babywas.
4 maanden geleden
Reactie op BeanlingMama
Wij zijn vol enthousiasme begonnen met de Disana strikluiers en wollen over ...
Bij ons is de strikluier ook altijd nat, die van ons plast ook veel. Soms is dan de hele luier zelfs zeiknat. Dat is denk ik ook niet te voorkomen? We verschonen iedere 2-3 uur. We hebben het ook bij de popolini’s (wel in mindere mate, maar is ook een veel dikker pakket).
4 maanden geleden
Bij ons is de strikluier ook altijd nat, die van ons plast ook veel. Soms i ...
Je hebt gelijk, ze worden natuurlijk altijd nat. Maar ik krijg ze icm de inleggers niet in het overbroekje zonder dat er aan de achterkant iets uitsteekt of het daar een soort van open staat. Daardoor wordt het rompertje nat.
Met de pocketluiers past het allemaal beter.
Ligt dus meer aan het type overbroekje dan de binnenluier. Ik ben eigenwijs en wil per se die wollen overbroekjes gebruiken die ik heb ipv een pul broekje.
4 maanden geleden
Hier blijven de luiers lekken op de een of andere manier. We gebruiken pocket luiers. Iemand tips? Ik vind het echt te veel werk om ook nog het beddengoed iedere dag meerdere keren te verschonen. Daarom nu nog steeds wegwerpluiers. Ik wil heel graag helemaal over naar wasbaar.
4 maanden geleden
Reactie op Rosalie1994
Hier blijven de luiers lekken op de een of andere manier. We gebruiken pock ...
Zijn de inleggers helemaal nat? Zo ja meer absorptie toevoegen. Gebruik je microfiber inleggers? Die werken als een spons en lopen leeg bij teveel druk. Je kunt beter een natuurlijke vezel kiezen.
En anders overstappen op tweedelig..
4 maanden geleden
Reactie op yrie
Zijn de inleggers helemaal nat? Zo ja meer absorptie toevoegen. Gebruik je ...
We gebruiken bamboe inleggers. Vaak zien we lekken aan de bovenkant van de luiers.