10 Reacties

4 dagen geleden

In Nederland ben je als werknemer niet verplicht om een zwangerschap direct aan je nieuwe werkgever te melden, ook niet aan het begin van de zwangerschap. Er is geen wettelijk vastgelegde termijn waarop je dit moet doen. Wel is het verstandig om je werkgever tijdig op de hoogte te stellen, meestal rond de 12 weken zwangerschap of zodra je weet dat je verlof moet aanvragen. Zo kan de werkgever rekening houden met je afwezigheid en eventuele risico’s op de werkvloer. Verder heb je recht op zwangerschapsverlof en kun je vanaf 20 weken zwangerschap een aanvraag doen voor dit verlof. Het is dus belangrijk om op tijd te overleggen zodat alles geregeld kan worden.

4 dagen geleden

Ik zou dus eerst even wachten tot de 12 weken, omdat het tot die tijd zowiezo ongebruikelijk is om dit nieuws te verspreiden, al is dit ieders persoonlijke keus natuurlijk

4 dagen geleden

Ik zou het persoonlijk wel echt in mijn proeftijd vertellen, wel pas tegen het einde als men ook al zeker gezien en gevoeld heeft dat je van toegevoegde waarde gaat zijn. Ik geloof dat eerlijkheid het langste duurt. Succes met het maken van de juiste keuze ❤️

4 dagen geleden

Poeww lastige! Want wat er gezegd is is waar, je bent niet verplicht het te zeggen. Maar je bent als zwangere wel vrijgesteld van nachtdiensten...(zoek het maar eens op😊) Maar ik snap wel je twijfel vanwege de proefperiode... vond het dus best lastig adviseren in deze...

4 dagen geleden

Zelf ben ik werkgever en ik zou het enorm waarderen als je dit eerlijk vertelt in je proeftijd. Sterkte nog, ik vind het aangeven dat je een vertrouwensrelatie met elkaar wilt opbouwen. En dat zou ik als werkgever erg waarderen.

4 dagen geleden

Vooral ivm de nachtdiensten zou ik het juist wel aangeven. Ideaal is het natuurlijk niet maar ik denk dan juist dat het aangeeft dat je de juiste intenties hebt. Maar verplicht ben je het niet natuurlijk

4 dagen geleden

Ik zou even afwachten hoe je je voelt. Wordt je door je zwangerschap gehinderd om je werk naar behoren uit te voeren, delen! Anders wachten tot de 12 weken zijn verstreken

4 dagen geleden

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt vorig jaar, ik was net in de contract onderhandelingen met mijn nieuwe werkgever toen ik erachter kwam dat ik zwanger was. Ik heb het toen gelijk verteld, voordat ik mijn contract ging tekenen. Ik ben echt van mening dat eerlijkheid het langste duurt. Ik wilde ook geen slechte reputatie of verstoorde arbeidsrelatie creëren dus dat was voor mij een reden om er eerlijk over te zijn. Ik heb toen een baby cadeaubon van €200 gekregen van mijn nieuwe werkgever en ze waren heel lief en begripvol en zeiden dat ze me alsnog heel graag in het team wilden hebben!

4 dagen geleden

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Hier kan ik zeker iets mee, en maakt de keuze nu makkelijker voor mij.

2 dagen geleden

Reactie op Marijke R

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Hier kan ik zeker iets mee, en maak ...
Stiekem wel benieuwd wat je nu gaat doen, mocht je het willen delen tenminste ❤️