22 Reacties

16 dagen geleden

♥️♥️ wauw bijzonder! Gefeliciteerd! zelf zou ik op zoek gaan naar passende verloskunde praktijk en daar aanmelden

16 dagen geleden

Gaf de cb test 2/3 weken aan? Want dan ben je eigenlijk 4/5 weken En ik zou de verloskundige bellen in jou buurt!

16 dagen geleden

Reactie op RRV2002

Gaf de cb test 2/3 weken aan? Want dan ben je eigenlijk 4/5 weken En ik z ...
Hij gaf indd 2/3 weken aan. 4/5 al?

16 dagen geleden

Reactie op Hallo19

Hij gaf indd 2/3 weken aan. 4/5 al?
Ja kijk! :)

16 dagen geleden

Reactie op RRV2002

Ja kijk! :)
Dat heb ik gemist! Ik was te enthousiast om de bijsluiter goed te lezen denk ik! :)

16 dagen geleden

Reactie op Hallo19

Dat heb ik gemist! Ik was te enthousiast om de bijsluiter goed te lezen den ...
Gefeliciteerd!

16 dagen geleden

Reactie op RRV2002

Ja kijk! :)
Volgens berekeningen ben ik dan echt wel 3 weken zwanger. Maar we gaan het afwachten allemaal..

15 dagen geleden

Reactie op Hallo19

Volgens berekeningen ben ik dan echt wel 3 weken zwanger. Maar we gaan het ...
Je krijgt altijd 2 weken cadeau 😅. Je moet rekenen vanaf de eerste dag van je menstruatie..... dus idd volgens jouw welenindicator ben je 4-5 weken

15 dagen geleden

Reactie op kj321

Je krijgt altijd 2 weken cadeau 😅. Je moet rekenen vanaf de eerste dag van ...
Zelfs volgens de verloskundige ben ik 3 weken en 4 dagen nu. :)

15 dagen geleden

Gefeliciteerd! Ik zou ook meteen foliunzuur halen. Of was je daar al mee begonnen?

15 dagen geleden

Reactie op RRV2002

Gaf de cb test 2/3 weken aan? Want dan ben je eigenlijk 4/5 weken En ik z ...
Naja, maar dan ben je nog steeds wel 2/3 weken zwanger toch? Want daarvoor heb je nog niet eens je eisprong gehad, dus ben je zeker nog niet echt zwanger. Maar je zit in ‘zwangerschapsweek 4/5’ vanwege die gekke telling met +2 weken omdat dat vanaf je eerste dag laatste menstruatie loopt. (Persoonlijk frustratiepuntje: ik vind het namelijk heel suf dat ze ervan uitgaan dat iedereen een cyclus van 28 dagen heeft met een eisprong op dag 14, gezien er zoveel mensen zijn bij wie het langer of korter duurt…)

15 dagen geleden

Reactie op Veronne_9

Naja, maar dan ben je nog steeds wel 2/3 weken zwanger toch? Want daarvoor ...
Anders zou je ook tot geen 40 weken komen, maar tot 38 weken...

15 dagen geleden

Reactie op kj321

Anders zou je ook tot geen 40 weken komen, maar tot 38 weken...
Je bent ook maar 38 weken zwanger

15 dagen geleden

Reactie op Veronne_9

Je bent ook maar 38 weken zwanger
En daar worden 2 weken bij opgeteld, waarin je eigenlijk niet zwanger bent 🙃 Omdat het systeem nu eenmaal onlogisch is 🤷‍♀️

15 dagen geleden

Zonder deze 2 weken geen follikel rijping, geen ovulatie en geen zwangerschap. Zijn de belangrijkste weken van de hele zwangerschap als je het zo bekijkt. Logisch dat ze de eerste dag van je cyclus tellen toch?

15 dagen geleden

Vind ik een mooie redenatie waarom de twee weken voor de eisprong er ook toe doen, ja, en waarom die mee mogen tellen. Toch blijf ik er moeite mee hebben om te zeggen dat je in die twee weken voordat er een eitje bevrucht is al zwanger bent. Maar goed, dat is off topic

15 dagen geleden

Reactie op Esdoorn35

Zonder deze 2 weken geen follikel rijping, geen ovulatie en geen zwangersch ...
Is ook bij iedereen een duidelijke gelijke start voor de telling. Iedereen die zwanger is, heeft eerst een eerste dag van menstruatie doorgemaakt...

15 dagen geleden

Reactie op kj321

Is ook bij iedereen een duidelijke gelijke start voor de telling. Iedereen ...
Ja, iedereen heeft een eerste dag van menstruatie meegemaakt, maar voor de één is de eisprong al na 12 dagen en voor de ander pas na 20 dagen en voor mensen met PCOS soms nog veel langer. Dus zo gelijk is die start niet als er vervolgens vanalles gecorrigeerd moet worden. Persoonlijk voorbeeld: mijn eisprong was op dag 20, dus het tellen van mijn zwangerschap begint op dag 7 van mijn cyclus. Nogal willekeurig.

15 dagen geleden

Reactie op Veronne_9

Ja, iedereen heeft een eerste dag van menstruatie meegemaakt, maar voor de ...
Tja is over de hele wereld zo, zou daar mij nu echt niet druk in maken hoor. Geboorte van een kindje is ook op een gemiddelde termijn vastgelegd, en heel weinigen bevallen op hun uitgerekende datum ( los van pcos,...). Ze moeten ergens starten en de meeste zwangere vrouwen weten hun exacte ovulatie niet, dus is dit iets wat iedereen weet🤷. Voor topic starter blijft dus het antwoord +2 weken... op de echo gaan ze een juister termijn kunnen plakken.

15 dagen geleden

Reactie op Veronne_9

Ja, iedereen heeft een eerste dag van menstruatie meegemaakt, maar voor de ...
Dat de periode voor de bevruchting meetelt vind ik juist super logisch. Maar dit komt misschien ook omdat ik uit een ivf traject kom. Dan begin je 2 weken voor de eisprong met hormooninjecties voor het verkrijgen van een eisprong. In alle gevallen van zwangerschap moet er een eisprong komen en deze komt in alle gevallen niet vanzelf: er zijn hormonen nodig die de eicel rijpen, dus zonder dit proces geen zwangerschap. Het verkrijgen van een eisprong is de meest cruciale basis voor het ontstaan van een zwangerschap (samen natuurlijk met zorgen dat er ook zaad bij komt op het juiste moment). Ik heb ook PCOS en dat is een verstoring in de hormoonhuishouding, maar als je dus wel een eisprong hebt, is het proces van het aanmaken van hormonen wel gestart. Gemiddelde cyclusduur is 28 dagen, maar alles binnen de 21 en 35 dagen is normaal, dus dat is ook een brede marge. Toch moet je een startmoment hebben want de medische wereld is nu eenmaal een procesgedreven wereld. En dan is het berekenen van de uitgerekende datum het meest betrouwbaar door de eerste dag van je menstruatie te nemen en de duur van je cyclus. Dit maakt het het minst subjectief. De de eerste dag van je menstruatie is nou eenmaal geen discussiepunt. Als je een ander moment zou kiezen, welk moment kies je dan? Vanaf wanneer ben je zwanger? Is dat vanaf het moment van bevruchting? Wat je nooit kan weten want je weet niet hoe hard het zaad heeft gezwommen. Of is dit het moment van innesteling? Dit duurt een paar dagen dus is ook niet specifiek. Of is dit het moment dat er een hartslag is gemeten? Maar ook daarbij geldt: je weet niet precies wanneer dit was want je kan niet 24/7 aan een echo apparaat liggen. Kortom, eerste dag van je laatste menstruatie in combinatie met je gemiddelde cyclusduur houdt het overzichtelijk voor iedereen! (Sorry voor dit lange offtopic verhaal maar ik sloeg hier nu eenmaal op aan 🙂)