10 Reacties

11 dagen geleden

Hoi hoi, bij mijn 1e zwangerschap heb ik dit ook meegemaakt. Ik werd gewoon nog ingezet, terwijl er in de regels stond dat zwangere vrouwen er niet mochten werken. Uiteindelijk heb ik de laatste weken alleen administratief werk gedaan, zodat ik ook vanuit huis kon werken.

11 dagen geleden

Reactie op Mîska

Hoi hoi, bij mijn 1e zwangerschap heb ik dit ook meegemaakt. Ik werd gewoon ...
Dat is wel vervelend zeg... Echter het werk zelf zou ik wel willen blijven doen (op de rustigere groep). Maar niet mijn diensten/uren (op de agressie groep) allemaal inhalen.. dat zou betekenen dat ik lange reeksen heb en/of dubbele diensten. Ik vraag me af of ze me dat kunnen verplichten of dat ik wat meer op mijn strepen moet staan 🫣

11 dagen geleden

Reactie op Celesteee

Dat is wel vervelend zeg... Echter het werk zelf zou ik wel willen blijve ...
Je hebt als zwangere recht op aangepaste tijden en werkzaamheden. Ik zou dit als ik jou was goed uitpluizen, en dan voor hun neus neerleggen. Zij kunnen niet voor jou invullen hoe je je voelt. Als je ziek bent, kun je toch ook niet werken?? En bij de ene vrouw is de zwangerschap heel anders dan bij de andere.

11 dagen geleden

Reactie op Mîska

Je hebt als zwangere recht op aangepaste tijden en werkzaamheden. Ik zou di ...
Jaa dat klopt.. ik ga het inderdaad is uitpluizen hoe het nu precies zit. Dankjewel voor je tips eigen ervaring!

11 dagen geleden

Hee, Ik werk zelf ook in de gehandicaptenzorg maar bij ons hebben clienten ook een justitiele maatregel. Op mijn werk moet je verplicht met 12 weken van de groep af en is er geen cliënt contact meer vanwege agressie. Volgens mij mag een werkgever niet van jou vragen om diensten in te halen en ligt de verantwoordelijheid bij je werkgever om jou veilig je werk te kunnen laten doen of om vervangend werk te vinden voor jou. Daarnaast weet ik wel dat je werkgever je niet mag verplichten tot onregelmatige diensten, overwerk, nachtdiensten en wellicht nog wel meer. Het klinkt overigens ook als zeer slecht werkgeverschap als ze jou vragen om 60 uur in te halen omdat je zwanger bent en agressie wil vermijden. Ik zou me ook afvragen of ik voor een dergelijke werkgever wil werken? Mocht jou werkgever hierbij blijven dan zou ik onderzoeken wat jou rechten hierin zijn. (FNV vakbond) De risico's met deze doelgroep zijn als je het mij vraagt erg groot en het is denk ik belangrijk om je gevoel hierin te volgen. Hopelijk kom je eruit met je werkgever!

11 dagen geleden

Reactie op InspirerendeTulp980209

Hee, Ik werk zelf ook in de gehandicaptenzorg maar bij ons hebben clienten ...
Duidelijke reactie dankjewel!! Ik sta er zelf ook van te kijken hoe het hier soms aan toe gaat… Ga er mee aan de slag, dankjewel!

10 dagen geleden

Wat jouw werkgever van jou vraag is echt onacceptabel! Dit is zwangerschapsdiscriminatie. Dit mag echt niet. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsomstandigheden/vraag-en-antwoord/rechten-op-aangepast-werk-aangepaste-werktijden-en-verlof-tijdens-en-na-mijn-zwangerschap Hier staat veel info. O.a. “Tijdens de zwangerschap en tot 6 maanden na de bevalling heeft u recht op aangepast werk als uw werkgever mogelijke gevaren niet of onvoldoende kan wegnemen.”

10 dagen geleden

Reactie op KS49

Wat jouw werkgever van jou vraag is echt onacceptabel! Dit is zwangerschaps ...
Dankjewel voor de link! Ik ga het is doornemen :)

6 dagen geleden

Het is mijn werk om dit soort beleid te maken (ik werk in een ggz instelling). De werkgever is verplicht om je een omgeving aan te bieden zonder agressie. Als het goed is kun je op intranet of iets dergelijks beleidsstukken vinden die hierover gaan. Bij ons heet het stuk: checklist voor zwangere medewerkers