24 Reacties

10 maanden geleden

Ik had aangegeven 27 weken te zijn en ze gaven echt aan dat ze zouden weigeren bij 28 weken zonder fit to fly. Ze hebben verder niet gecontroleerd hoe ver ik was.

10 maanden geleden

Als ik google op zwanger en vliegen met Ryanair, kom ik ook tegen dat je vanaf 28 weken de fit to fly nodig hebt. Ik ben bang dat je deze toch nodig hebt, of wellicht kan je nog annuleren en wat anders boeken? Of misschien kan je verloskundige deze verklaring invullen?

10 maanden geleden

Reactie op GeweldigeWolf255114

Als ik google op zwanger en vliegen met Ryanair, kom ik ook tegen dat je va ...
Ja maar de arts gaf aan dat niemand dat invult want dat is meer in de zin van. Mochten ze moeten landen omdat met jou iets mis is, wat veel geld kost dan kunnen ze verhaal halen voor de kosten.

10 maanden geleden

Reactie op KittyNootje

Ik had aangegeven 27 weken te zijn en ze gaven echt aan dat ze zouden weige ...
Dus als ik zeg dat ik 27 weken ben dan is de discussie meteen klaar? Ik ben namelijk dan net 28 weken. 😅

10 maanden geleden

Reactie op Meiske1990

Dus als ik zeg dat ik 27 weken ben dan is de discussie meteen klaar? Ik ben ...
Het is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid en risico dat je zelf neemt, maar er is niemand op het vliegveld of in het vliegtuig die vraagt hoe ver je zwanger bent. Ik heb recent gevlogen, heb niet een extreem grote buik en ik had een grote trui aan in het vliegtuig. Ik denk dat de meeste mensen überhaupt niet zagen dat ik zwanger ben. Die fit to fly verklaringen zijn er niet voor niets en de Airline wil natuurlijk niet dat ze een noodlanding moeten maken oid voor jou, maar als je je gewoon goed voelt en er geen verhoogde risico's zijn dan zou ik gewoon zeggen dat je 25 weken zwanger bent ofzo.

10 maanden geleden

Dit staat online, bullet 1 en 3 zijn beetje tegenstrijdig

10 maanden geleden

Reactie op Oktomom

Het is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid en risico dat je zelf neemt ...
Ja alles is goed en ik voel mij goed. Ik zat ook te denken om m’n buik te verbergen door een wijde trui aan te doen. Wie weet ben ik gewoon beetje dik. 🤣

10 maanden geleden

Reactie op Meiske1990

Ja maar de arts gaf aan dat niemand dat invult want dat is meer in de zin v ...
Ik heb met 32 weken gevlogen met Ryanair. Had inderdaad een fit to fly nodig. Deze had ik van de verloskundige gekregen.

10 maanden geleden

Ik heb afgelopen week met 28 weken gevlogen met Transavia. Ook op hun website staat dat je een fit to fly nodig hebt. Ik heb deze gevraagd aan mijn verloskundige, dit was eigenlijk een zwangerschapsverklaring in het Engels met daarbij een notitie dat mijn zwangerschap tot op heden ongecompliceerd is verlopen. Niet veel bijzonders dus. Ik heb al een flinke buik, deze ook niet verborgen en er heeft echt niemand naar omgekeken.

10 maanden geleden

Ik heb er geen ervaring mee maar zou niet gaan liegen om hoe lang je zwanger bent o.i.d. zou misschien nog eens met de arts in gesprek gaan. Weet niet of de luchtvaartmaatschappij het op het zkh kan verhalen als er iets gebeurd omdat het een onvoorziene omstandigheid betreft dan, er was geen aanleiding dat er eerder iets zou gebeuren en dat kan áltijd bij iedereen gebeuren. Zo ook voor andere dingen bij andere mensen waarom ze moeten landen wat nauwelijks voorkomt. En anders even juridisch loket informeren..

10 maanden geleden

Vloog precies met 28 weken naar Valencia met Ryanair. Zowel op de geen als terugweg nergens naar gevraagd. Had wel een wijde jas en een grote sjaal om, dus viel misschien ook minder op.

10 maanden geleden

Reactie op NSH1995

Ik heb afgelopen week met 28 weken gevlogen met Transavia. Ook op hun websi ...
Ik kreeg bij mijn vorige zwangerschap inderdaad ook zonder moeite gewoon een Fit to Fly bij de verloskundige! Werd zo uitgedraaid door de receptioniste. En wat verder iedereen zegt: ik vloog toen ook zomers en zeker wel een zichtbare zwangere buik, maar niemand van het personeel die ergens om vraagt :-).

10 maanden geleden

Mijn verloskundige heeft inderdaad een zwangerschapsverklaring afgegeven. Dat is iets anders dan een fit to fly. Dit is een medische verklaring en moet in principe door een onafhankelijk arts gegeven worden. Je zou hiervoor naar een keuringsarts kunnen. Ook je eigen huisarts geeft deze meestal niet af. https://legalbylegal.nl/fit-to-fly/

10 maanden geleden

Hoi.. bij mij is toen ik zwanger was van onze zoon wel gevraagd om een verklaring bij de balie.. wij vlogen toen naar Tunesië maar weet niet meer met welke vliegmaatschappij.. als ze denken dat je zwanger bent kunnen ze wel degelijk om een verklaring vragen ivm risico’s e.d… zelfs bij mijn verklaring gingen ze nog in discussie omdat ze dachten dat iets niet goed stond. Zou zelf geen risico nemen en zorgen dat je in ieder geval iets bij je hebt ( ipv helemaal zonder verklaring ).. kan ook, mocht er wel iets gebeuren, juist ok zijn dat ze weten dat je zwanger bent.. Ik hoop dat het lukt allemaal en in ieder geval alvast een fijne vakantie!

10 maanden geleden

Bedankt voor iedereens reactie, ziekenhuis en verloskundige geven geen dit to fly. Wel een Nederlandse en Engelse verklaring. Mijn nicht heeft ook met Ryanair gevlogen en nergens last van, had ik alleen een verklaring meegekregen. Fit to fly mogen ze blijkbaar niet zomaar geven.

10 maanden geleden

Reactie op 11juni25

Ik heb er geen ervaring mee maar zou niet gaan liegen om hoe lang je zwange ...
Klopt, het is omdat een vliegmaatschappij dan verhaal kan halen bij het ziekenhuis. Ik heb een verklaring mee en ik ben pas net 28 weken dan. Hopen dat het goedkomt.

10 maanden geleden

Ik vlieg zaterdag met Ryan air ben dan 28weken en 1 dag. Ik wist dit niet eigenlijk, zeg gewoon dat ik 26 weken ben geloof ik?

10 maanden geleden

Reactie op michelle1709

Ik vlieg zaterdag met Ryan air ben dan 28weken en 1 dag. Ik wist dit niet e ...
Dat gaat je niet redden. Ik moest bewijzen dat ik geen 28 weken was. Ik ben nu 25 weken en ik had een verklaring van de verloskundige gelukkig. Anders kon ik niet mee.

9 maanden geleden

Reactie op michelle1709

Ik vlieg zaterdag met Ryan air ben dan 28weken en 1 dag. Ik wist dit niet e ...
Hoe is het gegaan?

9 maanden geleden

Reactie op Hetzonnetjeschijnt12/3

Dat gaat je niet redden. Ik moest bewijzen dat ik geen 28 weken was. Ik ben ...
Dat weet je niet zeker. Ik ben twee weken geleden naar Spanje gevlogen met 26 weken en aan mij werd helemaal niks gevraagd. Had idd een verklaring mee, maar deze heb ik beide keren niet hoeven laten zien