10 Reacties
2 dagen geleden
Hoi mama! Ik heb in mijn vorige zwangerschap een prenatale depressie gehad. Ik was een paar maanden voordat ik zwanger werd gestopt met medicatie. Dat ging dus goed mis. Na de zwangerschap direct weer opgestart en ik ben nu weer zwanger. Dit keer slik ik de medicatie door, ik slik Escitalopram. Het is voor mij een wereld van verschil, ben veel rustiger en heb geen angst en paniek aanvallen dus voor mij tot nu toe een positieve ervaring!
2 dagen geleden
Ik heb tijdens mijn vorige zwangerschap sertraline geslikt. Dat was voor mij toen een uitkomst. Je krijgt dan meteen een medische bevalling en je kunt gebruik maken van de poppoli, daarmee heb je in je zwangerschap een psychiater klaar staan wanneer nodig. Dat heb ik niet nodig gehad, maar ik vond het fijn dat ik zeg de rust had om overal mee om te gaan. Dat gun ik een ieder. Maar hou de adviezen wel waar ze horen, bij de medici. En hoor hier de ervaringen. Ik ben er zelf van geschrokken dat mijn zoontje toch wat last had van de afkick verschijnselen, waar ze me wel van op de hoogte hebben gebracht. Maar na een bevalling tig uur, was het schrikken. Dat was vrij snel klaar, maar in zo’n geval ben je blij dat je nog even mag blijven. Slimme keuze om zo voor je eigen welzijn te kiezen en daarmee de rust voor je kindje. Zelf ben ik er inmiddels af, maar wat ben ik blij dat ik het ooit mocht gebruiken ❤️🍀
gisteren
Hé wat pittig! Ik snap dat alles even veel is. Ik snap ook dat de gedachte aan twee je nu overweldigd. En het komt goed. Onze eerste was een enorme moeilijke baby, veel huilen, slecht slapen en eten, flinke reflux en snel overprikkeld. Met anderhalf kwam onze tweede en dat was de meest relaxte baby ever. En je oudste is straks al een stukje ouder als je tweede wordt geboren. En wie uit je netwerk kun je straks inschakelen?
Ik heb een collega met vijf kinderen, waaronder een tweeling als nummer 4 en 5. En op mijn vraag hoe ze dat in hemelsnaam deed zei ze ‘Zoals je een olifant eet. Gewoon hapje voor hapje.’ En zo is het, het hoeft niet perfect en stap voor stap.
Zelf had ik al slaapproblemen voor deze zwangerschap maar sinds de positieve test heb ik de eerste maand geen nacht meer dan drie uur geslapen. Ik was kapot en voelde me depressief. Gelukkig mocht ik heel snel bij de POP poli langskomen en ik ervaar dat als super fijn. Dat gun ik jou ook. Het is fijn om een luisterend oor te hebben en tussen de afspraken door mag ik altijd een berichtje sturen. Over het algemeen heb ik dezelfde dag en soms binnen een uur al een bericht terug. Inmiddels slaap ik beter door de hulp van de POP poli en ik vind het fijn dat deze hulp blijft de komende maanden.
Dapper dat je dit deelt!
gisteren
Ik slik ook antidepressiva, escitalopram.
Volgens de verloskundige kan ik dit gewoon blijven slikken maar moet ik dan sws 2 dagen in het ziekenhuis blijven ter observatie na de bevalling voor onttrekking verschijnselen bij de baby.
Of ik zou het moeten afbouwen en stoppen, of een ander proberen.. stoppen is geen optie en een ander proberen durf ik eigenlijk niet aan en op deze reageer ik gewoon heel fijn.
gisteren
Hi lieve mama, wat dapper dat je deze keuze hebt gemaakt om medicatie te gaan slikken.
Ik gebruik antidepressiva. Ben al een jaar of 5 bezig met afbouwen en uiteindelijk stoppen, maar in depressie beland waardoor ik toch weer antidepressiva gebruik. Het lukt gewoon niet zonder, en dat is ook niet erg.
Je kunt ook doorverwijzing vragen naar de pop-poli. Ik heb zelf komende week een intake, dus heb nog geen ervaring.
Veel succes !!
gisteren
Hey! Ik heb tijdens mijn vorige zwangerschap citalopram gebruikt. De baby moest op de neonatologie afdeling blijven een paar dagen om haar in de gaten te houden. Maar gelukkig deed ze het heel goed en er waren geen afkick verschijnselen waardoor ze zelfs eerder bij mij op de kamer mocht! Wij mochten wel altijd langs gaan om haar te zien en om haar te voeden, maar zij moest wel in die afdeling blijven.
Nu deze zwangerschap gebruik ik sertraline(omdat die beter onderzocht is dan citalopram).
En ik hoop dat het dit keer ook goed zal gaan :)
18 uur geleden
Hi mama,
Het meest belangrijke is jouw gemoedstoestand. Als jij je beter gaat voelen, dan voelt baby zich ook goed.
Een gestresste of depressieve mama doet iets met baby natuurlijk. Dus wees gerust.
Sertraline is goed onderzocht en veilig in de zwangerschap.
Medicatie kan overigens snel helpen. Vaak helpt het al met goed slapen, waardoor je de volgende dag beter in je vel zit.
Je mag het na de zwangerschap ook gebruiken als je borstvoeding geeft.
En zodra je antidepressiva gebruikt, dan word je medisch. Je baby wordt dan enkele uren of dagen geobserveerd.
Je zou ook nu al naar de POP-poli kunnen gaan voor alle informatie hierover. Misschien zou dat je meer kunnen geruststellen.
Ik gun het je zo om je goed te voelen tijdens de zwangerschap. Heel veel succes gewenst♥️
17 uur geleden
Superfijn dat iedereen hier lief en positief reageert. Hou er rekening mee dat er in je omgeving ook minder leuke reacties kunnen komen. Ik heb geen ervaring met het zelf slikken van anti depressiva, maar wel iemand dichtbij mij.
Je gemoedstoestand is in mijn ogen belangrijker dan de risico’s. Jij en de baby worden goed in de gaten gehouden dus vertrouw daarop. En vertrouw op jezelf! Jij kan dit, het komt allemaal goed. Denk daaraan op het moment dat je misschien mindere reacties krijgt. De mensen die daarmee komen staan niet in jouw schoenen.
17 uur geleden
Hi mama,
Ik ben zelf 8 maanden moeder en heb tijdens mijn zwangerschap sertraline geslikt (en nu nog trouwens) vanwege een prenatale depressie. Dit was een héle heftige periode waarbij er twee zwaargewichten op de fictieve weegschaal lagen: 1) mijn immense stress, en 2) sertraline gaan gebruiken. De afweging die ik heb gemaakt samen met de huisarts was dat de stress veel meer schade zou veroorzaken aan mijn ongeboren kindje dan de sertraline en zo geschiedde.
De eerste paar weken vond ik persoonlijk heel erg zwaar. De bijwerkingen waren fors, maar daar word je als het goed is ook over geïnformeerd. Side note: de bijwerkingen zijn natuurlijk voor een ieder anders! Hierna kon ik, vooral in mijn tweede trimester, veel meer gaan genieten van de zwangerschap en werd ik rustiger in mijn hoofd. Ik ben ook vrij snel bij de POP-poli terechtgekomen en dat was enorm fijn! Wekelijks de donderdagmiddag doorbrengen met gelijkgestemden die je ook nog eens goed begrijpen en waarbij psychologen en psychiaters je ook nog kennis en vertrouwen bijspijkeren. Dit maakte dat het uiteindelijk best een prima zwangerschap was!
Naarmate je bevalling eraan komt zijn er nog wat belangrijke zaken om te weten: 1) je bent medisch (let op: niet per se tijdens je zwangerschap maar wél tijdens je bevalling) en dit houdt in dat je in het ziekenhuis moet bevallen, 2) je kindje wordt na de bevalling gemonitord, ten minste 12 uur, omdat je kindje last kan hebben van wat afkickverschijnselen. Negen van de tien keer valt dit allemaal hartstikke mee!
Mocht je meer willen weten hierover: https://www.degynaecoloog.nl/onderwerpen/zwangerschap-en-ssri/.
En als je nog vragen hebt, mag je me altijd een berichtje sturen!
Heel veel liefs,
Demi
15 uur geleden
Wat fijn om hier te kunnen lezen over jullie ervaringen. Zelf slik ik ook antidepressiva en voordat ik hiermee startte, heb ik met de huisarts gekeken welke ‘veilig’ kan worden gebruikt met een toekomstige zwangerschap. Het was voor mij dan ook prioriteit om eerst op de juiste dosering te komen (wat tijd en geduld nodig heeft) voordat ik na dacht over een zwangerschap. Nu ben ik zwanger en heb ik contact gehad met een gynaecoloog van het ziekenhuis. Ik vind het zelf heel prettig om in het ziekenhuis te bevallen en ook de observatie na tijd lijkt mij heel fijn. Voor zowel de baby als voor mij.