22 Reacties

3 dagen geleden

Ik heb het niet gedaan, omdat ik zelf ook dacht de natuur doet zn ding. Ook weet je lichaam precies wat het moet doen. Heb het ook niet gemist moet ik zeggen, maar ik heb een nuchtere instelling. Dat helpt natuurlijk voor een groot deel ook wel.

3 dagen geleden

Hoi! Ik stond er hetzelfde in als jij. Uiteindelijk toch een cursus gedaan samen met mijn man, zodat hij ook goed voorbereid was. Dat was echt heel handig. Hij kon daardoor goed mijn grenzen bewaken in het ziekenhuis. En ik vond het fijn om alle opties en tips te horen. Het was ook leuk om andere stellen te spreken die in verwachting waren, die hadden we namelijk niet in onze omgeving. Ik vond het zo handig dat ik overweeg om het nu bij mijn derde zwangerschap weer te doen. Maar eerlijk: zonder die cursus was het natuurlijk ook gelukt. Ik heb echt wel wat tips gebruikt, maar zoals je zelf al zegt: het loopt toch altijd anders dan verwacht en je lichaam weet zelf hoe het moet. Succes! 🤗

3 dagen geleden

Mijn eerste zwangerschap was in corona tijd dus alles was online. Ik had een hele fijne online cursus van een voormalig verloskundige. Weinig diepgang kunnen opdoen, omdat mijn kindje met 35 weken geboren werd en ik dacht meer tijd te hebben om de cursus rustig door te nemen. Ik overweeg deze keer een cursus die meer focust op hoe ik bij mezelf kan blijven tijdens de bevalling door ademhalen en andere technieken.

3 dagen geleden

Ik ga zelf wel een meerdaagse cursus doen om me enigszins voor te bereiden, maar dat is iets dat mijn man niet ziet zitten. Voor hem doen we daarnaast een voorlichtingsavond van 3 uur waarin de belangrijkste info over de bevalling wordt verteld. Dan weet hij in ieder geval wat hem ongeveer te wachten staat.

3 dagen geleden

Ik ga het niet doen. Je weet toch nooit hoe het loopt. En denk niet als ik beval dat ik dan denk oja dit heb ik geleerd 😆.

3 dagen geleden

Ben nu twee keer bevallen, ik heb nog nooit een bevalcursus gedaan. Als je er geen behoefte aan hebt, lekker niet doen :-) ik heb alleen een beetje gegoogled/gelezen online maar ook geen boeken oid

3 dagen geleden

Ik heb het niet gedaan, 2 bevallingen gehad en vond het fijner om mn eigen lichaam te volgen dan bezig te zijn met regeltjes van een cursus. Vriendin van mij vertelde dat tijdens die cursussen de man dan in de rug moest duwen, no way dat hij tijdens de bevalling aan haar mocht zitten.😅 Nu is elke vrouw anders en zullen anderen er ongetwijfeld wel wat aan hebben, maar hier geen cursus gedaan en 2 goed bevallingen gehad (in bevalbad)

3 dagen geleden

Ik heb al een zwangerschap en bevalling achter de rug zonder bevalcursus omdat ik het niet nodig vond. Nu weer zwanger en in juni uitgerekend en ook nu niet de behoefte om een bevalcursus te doen. Je lichaam geeft het zelf aan wat nodig is en vertrouw op jezelf. Wat mij ook hielp is dat ik vantevoren al tegen m'n man had gezegd wat ik wel en niet wilde tijdens de bevalling en hij heeft mij heel goed daarin gesupport.

3 dagen geleden

Ik zit er aan te denken om een hypnobirthing bevalcursus te doen! Dus veel meer gericht op loslaten, ontspanning en vertrouwen omdat je lichaam zelf weet hoe het moet baren. Dit aangevuld met de laatste wetenschappelijke kennis. Lijkt mij heel fijn en beter bij mij passen dan een klasje waarbij je leert puffen (maar misschien heb ik een verkeerd beeld van reguliere zwangerschapscursussen).
Bedankt allemaal voor de inzichten! Op basis van wat jullie hebben gezegd is mijn gevoel nog steeds dat ik geen cursus ga doen, maar als ik de behoefte voel gewoon een en ander online ga opzoeken en ga lezen. Wie weet dat ik er anders over ga denken als de bevalling dichterbij komt, maar voor nu is dit mn gevoel. 🙂

3 dagen geleden

Ik zag gister een flyer voor een online 'zwangerschapscursus' voor mannen. Klonk oprecht interessant. Misschien ook wat voor je partner? Het heet 'Welcome to Mankind'.

3 dagen geleden

Zelf heb ik zwangerschapsyoga gevolgd, daar werd ook wat ‘theorie’ uitgelegd. Ik vond dit wel fijn met het idee dat ik meer wist welke stadia in de bevalling er zijn, dat het bijv slim is dadels te eten richting het einde van de bevalling om de kans op overmatig bloeden kleiner te maken etc. Dit kan je echter ook prima op internet vinden. Verder is er weinig blijven hangen, vond ik de partner bijeenkomst best lang duren en was het idd met duw technieken terwijl ik zoveel mogelijk met rust gelaten wilde worden. Ohja ook nog iets wat ik heel fijn vond; filmpjes over bevallen kijken met een doula die meekijkt met een programma over bevallingen met Bobby Eden. Zij gaf ook goede tips en daar heb ik uiteindelijk veel aan gehad. Als het je dus niet trekt zou ik het laten!

2 dagen geleden

Vanuit mijn verloskundige praktijk wordt een gratis voorlichtingsavond gegeven waar ik met mijn partner naartoe wil gaan. Verder luister ik zelf heel graag naar de Podcast "Wijzer in verwachting". Hier bespreken ze elke aflevering een verhaal van ouders die net een kindje hebben gekregen. Ook de partner speelt een grote rol hierin. Zelf vind ik het wel fijn om veel verschillende realistische scenarios te horen. Ze duren vrij lang, maar misschien iets om samen naar te luisteren als jullie een keer samen in de auto zitten?

2 dagen geleden

Wij hebben alleen bij de eerste een praktische cursus gedaan bij de verloskundig. Zo van wanneer bel je nu de verloskundig. Wat is de normale gang van zaken als je thuis wilt bevallen. Wanneer ga je dan toch naar het ziekenhuis. Dat je even de feiten weet. Ik vond dat idee wel heel fijn bij de eerste. En de mannen werden toen aangesproken, je vrouw heeft de leiding als ze zwanger is. Je geeft geen weerwoord en doet alles wat ze vraagt. Vond dat zo’n grappig zin, maar oprecht het is echt zo. Want je hebt hem nodig in jouw behoefte en niet in wat hij denkt dat goed voor je is. Die curus was ook maar 1 avond van 2 uurtjes ofzo. Was perfect. Verder nooit wat gedaan en ook nooit die behoefte gevoeld om dat te moeten doen!

2 dagen geleden

Reactie op Gvanvl

Wij hebben alleen bij de eerste een praktische cursus gedaan bij de verlosk ...
Bedoel bij dat stukje over de mannen niet als je zwanger bent, maar als je bevalt! 😉 Anders wel hele zware 9 maanden voor die manen🤣🤣

2 dagen geleden

Bij ons hielp een cursus juist heel erg om dat gesprek over een natuurlijke gang van de bevalling samen te hebben en zo kreeg mijn man meer vertrouwen en begrip voor mijn bevalplan waardoor ik het gevoel had meer als een team erin te gaan. Dus bij een eerste zou ik het wel aanraden. Ook dat je een beetje weet welke interventies er zijn voor verschillende scenario's. Niet om te plannen, maar dat je niet overvallen wordt ermee als het wordt geadviseerd.

2 dagen geleden

Ik heb de cursus Bevallen als een baas van Nira van Dijk gevolgd. Inderdaad, een bevalling kan heel anders lopen dan je hoopt, maar ik vond het heel fijn te weten welke keuzes ik had al in de zwangerschap maar ook tijdens de bevalling. Dat heeft me bijv geholpen om bij mijn ongeplande keizersnede 10 minuten van tevoren, toen de gynaecoloog er even was, aan te geven wat ik belangrijk vond. Als ik die cursus niet had gedaan had ik het waarschijnlijk over me heen laten komen omdat ik niet had geweten wat er wel en niet kon. Dat maakte dat ik, ondanks de lange bevalling die uiteindelijk een keizersnede werd, goed terugkijk op de keizersnede. Wetenschappelijk onderbouwd allemaal trouwens :)

2 dagen geleden

Reactie op Marijn.

Ik heb de cursus Bevallen als een baas van Nira van Dijk gevolgd. Inderdaad ...
Hoi, ik ben ook nog aan het kijken naar deze cursus! Is dit ook iets als je wel voorafgaand al weet dat je in het ziekenhuis wil bevallen (ook niet-medisch)? Of als je niet perse tegen pijnmedicatie bent (op haar Instagram voelt het soms zo vind ik). Ben heel benieuwd naar je ervaring!

2 dagen geleden

Reactie op AttenteMelodie938199

Hoi, ik ben ook nog aan het kijken naar deze cursus! Is dit ook iets als je ...
Ja als je het aan mij vraagt wel! Juist zeker wanneer je ook niet medisch gaat bevallen want ook dan zijn er verschillende interventies die je beter onderbouwd wel- of juist niet wil. Ik weet haar toon wat betreft pijnbestrijding niet meer in de cursus. Kan me wel voorstellen dat je dat denkt obv haar insta. Maar ik vond ook wat ze over pijnbestrijding in haar cursus deelde juist heel helpend omdat het wetenschappelijk onderbouwd is en wat ik me ervan kan herinneren (is bijna 3 jaar geleden) vond ik het daardoor best objectief.

2 dagen geleden

Reactie op Marijn.

Ja als je het aan mij vraagt wel! Juist zeker wanneer je ook niet medisch g ...
En júist zeker wanneer je wel medisch gaat bevallen trouwens 😊