24 Reacties

vorige maand

Ik niet, maar ben wel benieuwd waarom je daarvoor zou kiezen. Een vruchtwaterpunctie is toch altijd met (meer) risicos? Dus waarom dan niet toch "gewoon" een nipt doen? Zou dan toch kiezen voor de minder invasieve manier en langer wachten (denk ik).

vorige maand

Reactie op Toedeloe2294

Ik niet, maar ben wel benieuwd waarom je daarvoor zou kiezen. Een vruchtwat ...
Ja dit inderdaad
Beste Juni, Wat vreselijk dat je vorige zwangerschap in een afbreking is geëindigd. En gefeliciteerd met deze zwangerschap! Fijn dat het nu voelt dat het goed zit. Beide keuzes zijn gewoon goed. Het heeft allebei zijn voor en nadelen. Het voordeel van een vruchtwaterpuntie of vlokkentest is dat dit een diagnostische test is. Je krijgt dus een definitieve uitslag en daarna is geen verder onderzoek nodig. Het nadeel hiervan is dat dit een invasieve test is wat een risico op een miskraam met zich meebrengt. Dit komt voor bij 2 van de 1.000 vrouwen. De Nipt is enkel een screenende test en kent geen risico's. Indien hier afwijking uit komt is dit geen definitieve uitslag. Je zal dan aanvullend onderzoek moeten doen om een definitieve uitslag te krijgen. Ik zou je adviseren om je verloskundige te bellen met de vraag of je nogmaals langs mag komen voor een gesprek hierover. Zij begrijpen ook dat dit een lastige keuze is en zullen je hierin het beste kunnen begeleiden!

vorige maand

Reactie op Toedeloe2294

Ik niet, maar ben wel benieuwd waarom je daarvoor zou kiezen. Een vruchtwat ...
Wat Kailee hieronder zegt klopt deels. Als de nipt uitslag niet goed is dan hoeft dit niet te betekenen dat het kindje een afwijking heeft. Dit kan ook alleen bij de placenta zitten. Ik kan me overigens niet voorstellen dat er mensen zijn die aan de hand van een nipt uitslag de zwangerschap al afbreken. Daar is echt vervolgonderzoek voor nodig en ik mag toch hopen dat we op de kundigheid van verloskundigen mogen vertrouwen. Los van de zekerheid die je bij een vruchtwaterpunctie hebt zou ik het in dit geval sneller zeker weten als het weer mis is. Na de nipt krijg je een doorverwijzing, een afspraak maken kost tijd, de uitslag kost tijd. En een zwangerschap van 15 weken afbreken is vele malen heftiger dan een zwangerschap van 10/11 weken. Ik heb overigens bij mijn vorige zwangerschap niet voor die keuze gestaan. Ik kreeg bloedverlies en op een extra echo zag ik dat het hartje vlak na mijn termijnecho is gestopt met kloppen.

vorige maand

Reactie op ComplexlozeParel602609

Beste Juni, Wat vreselijk dat je vorige zwangerschap in een afbreking is g ...
Bedankt voor je fijne reactie. Ik heb er gisteravond lang met mijn man over gepraat. Hij was ook niet mee naar de afspraak dus ik wilde zeker weten dat het voor hem ook goed voelt om gewoon de nipt te doen. Mijn gevoel bij de vorige zwangerschap was vanaf het begin af aan al anders dan nu. Ik vertrouw er zo sterk op dat het nu goed zit dat ik inmiddels achter mijn keuze sta. Het overrompelde me vooral heel erg dat ik überhaupt een keuze voorgeschoteld kreeg. Ik heb een hele fijne praktijk gelukkig en als ik had getwijfeld dan had ik vandaag zeker nog even gebeld. Maar het is oké zo. Nogmaals dank!

Reactie op Juni26

Bedankt voor je fijne reactie. Ik heb er gisteravond lang met mijn man over ...
Wat fijn dat je een keuze hebt kunnen maken en jullie daar beiden achter staan. Ik wens je een fijne zwangerschap!
Dit bericht is verwijderd
Deze reactie bevat feitelijke onjuistheden. Op enkel een afwijkende nipt uitslag wordt geen zwangerschapsafbreking gedaan. Laat je alsjeblieft niet hierdoor beïnvloeden en ga met vragen naar je verloskundige of arts!

vorige maand

Hi juni, Ik bedoelde mijn reactie niet naar. Maar was gewoon benieuwd naar de beweegredenen. Naar mijn weten wordt een NIPT uitslag die afwijkend is altijd nader onderzocht en nooit door alleen een negatieve uitslag afgebroken. Of een zwangerschap afbreken heftiger is met 11 weken of 15 weken laat ik in t midden want dat zal voor een ieder anders zijn. Maar het is fijn dat je de keuze hebt kunnen maken!

vorige maand

Reactie op Toedeloe2294

Hi juni, Ik bedoelde mijn reactie niet naar. Maar was gewoon benieuwd naar ...
Ik zag je reactie ook niet als naar! Ik ben blij met iedereen die reageert want ik wist zelf ook niet meer beweegredenen dan het eerder weten dan wanneer er een Nipt test tussen zit. Het direct zekerheid hebben natuurlijk. Maar een zwangerschap is al zoiets kwetsbaars. Voor mijn gevoel heb je pas echte zekerheid op het moment dat je je baby in je handen hebt. Het andere topic van Kailee is gelukkig aangepast door de moderators. Vervelend dat deze onjuistheden over de nipt ook mijn topic nu een beetje beïnvloeden. Ik ben in ieder geval helemaal oké met mijn keus dus ook nogmaals dank naar jou!

vorige maand

Hoi, gefeliciteerd met je zwangerschap! Wij hebben onze vorige zwangerschap ook af moeten breken ivm het Patau-syndroom. We hebben geen nipt gehad toen, maar de verloskundige kwam er met de 13-weken echo achter. Vanaf week 15 kunnen ze pas een vruchtwaterpunctie doen. Uiteindelijk ben ik met 18 weken pas bevallen, dus hier ging best wat tijd overheen. Nu ben ik weer zwanger, 8 weken en hebben we ook de vraag gekregen of we direct een vruchtwaterpunctie willen laten doen. We hebben nu de keuze gemaakt eerst alleen nipt, zonder nevenbevindingen. Ik ben wel benieuwd wat jij doet. Met of zonder nevenbevindingen..

vorige maand

Reactie op vlinderster

Hoi, gefeliciteerd met je zwangerschap! Wij hebben onze vorige zwangerscha ...
Hee! Jij ook gefeliciteerd. En wat naar ook. Ik wist helemaal niet dat je met 15 weken pas een vruchtwaterpunctie kan doen. Dan snap ik eigenlijk helemaal niet waarom ik nu niet eerst de Nipt zou doen.. Wat heftig om te lezen dat je met 18 weken pas bevallen bent. Hoe voel je je nu? Merk je dat deze zwangerschap spannender is? Wij hebben een gezonde dochter van bijna 3. Bij haar hebben we de nipt test gedaan met nevenbevindingen en die uitslag was gewoon goed. Mijn zwangerschap voelt nu ook eigenlijk gewoon weer heel goed. Dus ik kies voor de nipt met wederom nevenbevindingin. Mijn man en ik willen beide graag zoveel mogelijk weten en zo goed mogelijk voorbereid zijn op wat ons eventueel te wachten staat. We zijn geen mensen die direct in de stress schieten als er mogelijk iets aan de hand is. We durven dus het hele pakket wel aan.

vorige maand

Reactie op Juni26

Hee! Jij ook gefeliciteerd. En wat naar ook. Ik wist helemaal niet dat je ...
Dank je wel! Nu ik even google zie ik dat het pas vanaf 16 weken kan, de vlokkentest kan wel eerder; vanaf 14/15 weken. We hadden nog wat gedoe met de overdracht tussen twee ziekenhuizen, daardoor heeft het bij ons nog iets langer geduurd. Het is inmiddels ruim 1,5 jaar geleden, het heeft even geduurd voordat het lukte om weer zwanger te worden. Voel me verder wel goed, gisteren een goede echo gehad. Vind het nu vooral spannend hoe de nipt gaat zijn en de 13-weken echo. Ik heb nu wel een goed gevoel bij de zwangerschap, weet niet precies hoe en waarom, maar voel me er op zich wel rustig onder. Hoe heb jij dat? Wij hebben dus gekozen voor zonder nevenbevindingen, omdat het ook nog onduidelijk kan zijn of het wel/niet bij de baby zit. Maar ik twijfel af en toe toch nog een beetje. Het is inderdaad ook fijn om te weten wat je te wachten staat als er wel wat uit komt. We kunnen er nog even over nadenken :)

vorige maand

Ik lees hier zonder nevenbevindingen, ik begreep van onze verloskundige dat dit niet meer kan dat het nu altijd met nevenbevindingen is

vorige maand

Reactie op ManonNewmomtobe

Ik lees hier zonder nevenbevindingen, ik begreep van onze verloskundige dat ...
Thanks voor je reactie, ik las het ook in een ander topic. Kon er gisteren al niets over vinden op pns.nl. Nu snap ik het.

2 dagen geleden

Even een update en waarom ik de vraag nu beter begrijp om wel een invasieve test te doen ipv een nipt. Bij ons was de nipt helaas niet goed, mogelijk trisomie 13 (opnieuw) en dus afgelopen week een vlokkentest laten afnemen. Een vlokkentest kan dus blijkbaar al vanaf 10 weken, dus ongeveer zelfde termijn als de nipt volgens mij? Bij de nipt is het ongeveer 50/50 of het wel of niet bij het kindje zit. Dus dat percentage is best hoog. Nu ik dit weet had ik misschien toch direct gekozen voor een vlokkentest en geen nipt. Dit geeft een hoop onzekerheid, vooral ook na een 13-weken echo waarin alles goed was. Vanmiddag krijgen we de eerste uitslag.. hopelijk zitten we aan de goede kant van de 50%… Ik dacht, wie weet heeft iemand er wat aan. Vandaar nog even een update!

2 dagen geleden

Reactie op vlinderster

Even een update en waarom ik de vraag nu beter begrijp om wel een invasieve ...
Succes vlinderster! Ik lees dit topic nu pas, maar fijn dat je de moeite hebt genomen voor een update! Mijn duimen draaien voor een goede afloop voor jullie 🙏

2 dagen geleden

Wij hebben de optie gehad om direct voor vlokkentest op vruchtwaterpunctie te gaan, dit omdat ik zwanger ben na een ICSI traject en daardoor hebben we een iets hoger risico op afwijkingen. Wat ik wel belangrijk vind om ook te vermelden, er zit wel een risico aan beide en bij de NIPT is dit niet zo. Een vlokkentest heeft een risico bij 1 op 200 voor een miskraam. En de vruchtwaterpunctie heeft hierop een risico bij 1 op 500. Zo is ons in het AMC verteld tijdens de voorlichting. Echter weten ze niet zeker of in het geval van een miskraam dat dan komt door de test zelf, of door de mogelijke afwijkingen die er al waren. Daar zijn nog geen cijfers over bekend. Met deze risico's vind ik het dus een moeilijke keus, wij hebben besloten eerst de NIPT te doen, en als die goed is misschien ook wel niet verder te zoeken ondanks ons verhoogde risico. (Normaal is het 1-2% , en bij ons nu 3-4% dat je kans hebt op een kindje met een afwijking)

2 dagen geleden

Reactie op GoudenKuikentje

Wij hebben de optie gehad om direct voor vlokkentest op vruchtwaterpunctie ...
Begrijp ik! Er is inderdaad een risico. In ons geval vind ik dat het waard ten opzichte van de onzekerheid en snel kunnen handelen. Bij trisomie 13 is het kindje bijvoorbeeld niet levensvatbaar en zou de zwangerschap afgebroken worden. Als ik voor mezelf spreek dan wil ik dat het liefst zo snel mogelijk weten.

2 dagen geleden

Reactie op AantrekkelijkeTulp

Succes vlinderster! Ik lees dit topic nu pas, maar fijn dat je de moeite he ...
Lief, dank je! Inmiddels de uitslag ontvangen en die is goed! Het kindje heeft geen trisomie 13 of een van de andere syndromen die uit de eerste sneltest komen! 😃

2 dagen geleden

Reactie op vlinderster

Begrijp ik! Er is inderdaad een risico. In ons geval vind ik dat het waard ...
Heel begrijpelijk, wij vinden het nogsteeds een duivels dilemma! Ik duim heel erg voor jullie dat de uitkomst goed is !! 💛