44 Reacties

5 dagen geleden

Mij is de eerste keer borstvoeding heel goed bevallen. Het is even een poosje waar je doorheen moet dat het echt zwaar is, daarna echt heel gemakkelijk! In mijn geval dan. Ik ben nu ook 16 weken zwanger en ik kijk er naar uit om weer borstvoeding te geven. Maar doe vooral wat voor jou goed voelt! Alles is goed. Ze worden allemaal groot 😘

5 dagen geleden

Ik ga kunstvoeding geven.. bij mijn zoon vond ik het een hel, had veel pijn en kon er zelf niet van genieten om hem te voeden..

5 dagen geleden

Ik ben 17 weken zwanger en ik zit ook te twijfelen. Lastig om de keuze te bepalen. Ik lees graag mee, ook lastig waar ik info vandaan kan halen

5 dagen geleden

Als ik borstvoeding kan geven wil ik het zeker proberen. Wat mijn ideale idee is (als dit natuurlijk allemaal lukt) is dat ik ook wil kolven zodat mijn vriend en oma’s ook gewoon kunnen voeden. En zodat het kindje wel gewend raakt aan de fles. Ik ben er zelf wel van overtuigd dat borstvoeding het alle beste is voor je kind. Dus wil het zeker proberen. En zodra ik weer ga werken kolf ik gewoon voor de volgende dag. En uiteindelijk zal ik het afbouwen en misschien combineren met fles voeding. Maar wil de eerste maanden sowieso dat het kindje borstvoeding krijgt mocht het lukken uiteraard!

5 dagen geleden

Reactie op Jessiszwanger

Ik ben 17 weken zwanger en ik zit ook te twijfelen. Lastig om de keuze te b ...
Deze site is heel fijn. https://www.borstvoeding.nl

5 dagen geleden

Reactie op LisaaaaaYuki

Als ik borstvoeding kan geven wil ik het zeker proberen. Wat mijn ideale id ...
Kolven en wennen aan de fles is sowieso heel handig om te doen. Is later ook fijn als de kleine naar de opvang gaat. Dan hoef je niet de voedingsmomenten op en neer te komen. Ik heb toen gekolfd, zakjes meegegeven voor de dag. Ik kon alleen niet elektrisch kolven, dus ik heb alles met de handpomp gedaan van medela.

5 dagen geleden

Reactie op mrshmllw

Deze site is heel fijn. https://www.borstvoeding.nl
Dankjewel!

5 dagen geleden

Omdat mijn eerste prematuur is geboren en al snel bleek dat aan de borst voeden teveel energie kostte heb ik alles wat ik kon afgekolfd en dit aan haar gevoed met flesje (en later ook even met een sonde). Alles wat ze extra nodig had werd bijgevoed met kunstvoeding. Ik wil dit keer ook zo veel mogelijk met borstvoeding geven (direct en met afkolven). Het is goed om niet compleet onder druk te staan dat je alles moet doen met alleen borst of kunstvoeding. Ik denk wel dat (als het natuurlijk lukt) er meer mineralen, voedingstoffen, goede bacteriën etc in borstvoeding zit. Dus ik was blij met elke druppel borstvoeding die ze kreeg. En door het af te kolven kun je ook mooi de rollen verdelen bv tijdens de nachten.

5 dagen geleden

De Argos podcastserie het witte goud heeft mij geholpen om een keuze te maken die bij mij past. Wie weet heb je er wat aan ;).

5 dagen geleden

Ha TS, je kan het ook altijd even aankijken. Er is geen goed of fout. In tegenstelling tot veel mensen om mij heen heeft de borstvoeding mij niets gekost. M’n productie was altijd goed, geen pijn of ontstekingen en m’n dochtertje sliep heel snel door dus heb de nachten daardoor ook niet als belastend ervaren. Ik had zelf altijd als standpunt, zo lang het gemakkelijk gaat en mij niets kost, waarom niet? Ik vond het gedoe met flesjes maken, zeker als ik de deur uitging vaak groter, dan even snel borstvoeding geven. De ervaring verschilt dus enorm per vrouw en dat is van te voren denk ik lastig te zeggen. Natuurlijk is het zo dat je dan als vrouw de verantwoordelijkheid voor de voedingen draagt, maar papa deed bij ons dan weer andere dingen die mij ontlastte. Zo kan je alsnog naar een fijne verdeling zoeken. ☺️ Succes met je keuze, maar weet dus dat je die niet perse van te voren vast hoeft te leggen. ✨

5 dagen geleden

Ik twijfel ook heel erg ik volg 😊

5 dagen geleden

Reactie op hope04

Ha TS, je kan het ook altijd even aankijken. Er is geen goed of fout. In te ...
Precies dit! Ik zou echt kijken waar je je zelf goed bij voelt. Ik heb zelf bij de eerste 9 maanden volledig borstvoeding gegeven en daarna gaan afbouwen. Het duurde bij mij lang voordat de borstvoeding goed opgang kwam maar ik vond het zulke fijne momenten samen met m’n zoontje. Wat mij de doorslag gaf om door te gaan. Ik kolfde bijna elke dag wel een voeding zodat ik even m’n handen vrij had en mijn vriend de fles kon geven.

VRIEND

5 dagen geleden

Bij mijn eerste heb ik bewust gekozen voor flesvoeding, ik wilde geen gedoe aan mijn lijf en vond het idee van live voeden niet fijn. Voor de tweeling heb ik een dag kunnen kolven voor we hen helaas verloren. Heb me toen wel voorgenomen om het bij een nieuwe zwangerschap te proberen, zodat ik het in ieder geval kan ervaren. De stap naar kunstvoeding is alsnog zo gemaakt, daar is mijn kleuter ook prima mee opgegroeid. Je kunt je nu vooral inlezen en bedenken waar jij je fijn bij zou voelen. Het is vooral belangrijk dat het goed gaat met jou, zeker die eerste periode!

5 dagen geleden

Oh thanks dat je dit topic hebt aangemaakt. Ik ervaar sinds de zwangerschap toch een soort van ‘ideaalbeeld’ wat het beste zou zijn voor je kind. Ik denk ook heel erg: wat is goed voor de moeder? In mijn geval gaat mijn voorkeur uit naar flesvoeding. Het lijkt mij heel pittig om na de bevalling meteen door te moeten gaan met borstvoeding en dat inderdaad veel op de moeder aankomt.. om de zoveel uren borstvoeding of kolven. Het lijkt mij heel fijn om dingen te verdelen met mijn man zodat ik juist ook veel ontlast wordt. En als ik eerlijk ben, voel ik er niets voor om borstvoeding te geven. Daar zal iedereen wat van vinden en dat mag. Ik vind het gewoon jammer dat er soms al een mening wordt gevormd zonder mijn persoonlijke verhaal erachter. Zelfs een vriendin zei: ‘Zou je ook geen borstvoeding geven als het beter is voor je kind?’ waarop ik dan voor mijn gevoel mijn keuze hard moet maken: ‘Nee, dat zou ik niet doen. Ik wil doen wat goed is voor mij, want een baby heeft er niets aan dat ik na een paar weken of maanden uitgeput ben er eraf lig.’ En ik zal erbij zeggen: ik sta er open in, misschien dat ik nog van gedachten of gevoel verander de komende maanden.

5 dagen geleden

Mijn zoontje is 20 maanden en ik voed nog steeds😅. Heb een bv cursus gedaan, paar x contact met een lactatiekundige gehad. Mijn doel was 3 maanden, maar ging wel lekker🤣😅. Ik vind het ook enorm mooie en fijne momenten ook voor de hechting en als troost Mijn partner doet en deed heel veel! In het begin hielp hij aanleggen ook in de nacht, ging ik voeden, hij verschonen ik zelf drinken, ik weer voeden. Bij huilen trooste hij vaak. Nu doet hij de kleine de pyjama aan en heb ik ff tijd voor mezelf, kan ik ook omkleden voor ik hem weer voed, daarna wil de kleine man niet meer in slaap worden gevoed maar knuffelend met papa in slaap vallen.

5 dagen geleden

Ohwja Teddy Roorda is ern lactatiekundige met ook een hele fijne borstvoedingscursus! En deelt veel op insta!

5 dagen geleden

Reactie op hope04

Ha TS, je kan het ook altijd even aankijken. Er is geen goed of fout. In te ...
Ik ben het met jou eens, het hoeft niet altijd veel te kosten, zo heb ik het niet ervaren. Af en toe was het heus wel pittig, onze kinderen sliepen pas laat door incl nachtvoedingen, maar dan was ik blij dat ik de voeding bij de hand had. Daarnaast heeft mijn partner ook idd andere dingen meer opgepakt omdat ik dan bezig was met voedingen. Uiteindelijk 10, 18 en 30 maanden gevoed. Denk dat het ook een dingetje van deze tijd is dat we ons geen tijd meer gunnen om te voeden en misschien meer met onszelf bezig zijn? (Niet aanvallend en negatief bedoeld, gewoon een constatering).

5 dagen geleden

Ik ga mijn baby kunstvoeding geven, de vorige keer dat ik mijn zoontje borstvoeding gaf heb ik het als heel zwaar ervaren. Straks ben ik alleenstaand met een peuter en een Newborn dus dan kies ik voor flesvoeding ☺️

5 dagen geleden

Reactie op Trekinzout

Oh thanks dat je dit topic hebt aangemaakt. Ik ervaar sinds de zwangerschap ...
Same. Vooral door insta dus daar ga ik direct mee stoppen. Ik zie daar borstvoedende moeders die heel eerlijk zijn over hoe zwaar het is, en vriendinnen vertellen dat je het ook zwaar is. Dit schrikt mij best af. Ik heb mijn eerste kindje flesvoeding gegeven en dat was mega chill. Je bent als moeder redelijk ontspannen, ook omdat je weet wat het kindje krijgt qua voeding en dan zit je er relatief ontspannen bij. Ik zeg relatief want het is fucking zwaar die eerste maanden 😅 borstvoeding lijkt mij mooi maar dus ook heel zwaar en pijnlijk, en trek ik dat wel…? Ik gun mezelf rust en geluk zodat ik dat kan overdragen naar mijn kindje. Dus of dat met de fles of met de borst is…I don’t know. Ik vind het dus ook heel lastig.

5 dagen geleden

Mocht je willen gaan voor borstvoeding, weet dan alsjeblieft dat pijn daar niet bij hoort. Dan is het goed om een lactatiekundige (icblc)in te schakelen. Ik wilde graag bv geven maar door omstandigheden niet gelukt, ook met hulp van een LK gaf het zoveel stress dat ik het niet trok. Wel ben ik fulltime gaan kolven. Het was zwaar, maar ik was erg blij dat ik onze dochter toch bv kon geven op die manier. Ze heeft vanaf het begin kv bij gehad omdat mijn productie eigenlijk nooit helemaal genoeg was. Bij deze zwangerschap wil ik er zeker weer voor gaan maar ik ga nu van te voren al contact opnemen met een LK:) Weet dat jouw keuze altijd goed is, het is jouw kind, jouw lichaam, jouw voedingsavontuur wat je ook kiest🫶