46 Reacties

2 weken geleden

Oooh ik leef met je mee! In mijn vorige zwangerschap zagen ze ook een nekplooi van bijna 6 mm bij de termijnecho. We hebben een vlokkentest laten doen en de gynaecoloog vertelde toen dat we 20% kans hadden dat er niets aan de hand zou zijn. Het kan wijzen op down, een van de andere trisomieen, syndroom van Noonan of een hartafwijking. De eerste zijn heel snel uit te sluiten met de vlokkentest (die uitslag is echt binnen 2 dagen binnen of als je de nipt hebt gehad). Het syndroom van Noonan onderzoeken duurde even en wisten we in week 16 dat het dat niet was en met de 20 weken echo kregen we te horen dat het hartje ook helemaal in orde was (daar zagen ze ook niets aan bij een echo met 14 weken). Dus wij hebben echt tot week 20 in spanning gezeten en toen bleek hij helemaal gezond te zijn. Echt bizar. Ik duim heel erg voor je dat het in jouw geval ook zo is.

2 weken geleden

Bedankt voor je uitgebreide reactie en super fijn om te horen dat jullie kindje gezond is!!! Mag ik vragen of je alleen een verdikte nekplooi had of was er ook vocht te zien rondom het lichaampje? Liefs !
Ik heb ook zoiets meegemaakt maar wel in mindere vorm. Wij hadden een verdikte nekplooi met 10 weken (3,5 mm). Door verloskundige voor zekerheid doorgestuurd naar ziekenhuis maar werd netjes aangegeven dat de meting vroeg was. Week later in het ziekenhuis was het al gekrompen naar 2 mm, keurig binnen de marge. Wat ik probeer te zeggen is dat het veel kan doen binnen een week. Het blijft spannend maar ik hoop voor jou dat het ook bij jullie minder is geworden 💕

2 weken geleden

Hier ook een doorverwijzing naar het ziekenhuis gehad.. Gisteren met de 13-wekenecho een nekplooi van 4.6 mm gemeten (meerdere metingen gedaan) en vanaf 3.5 mm zouden we een doorverwijzing ontvangen. Met de termijnecho hebben ze hier helemaal niet naar gekeken. NIPT was helemaal oké… ziekenhuis zou vandaag bellen, maar tot op heden niks gehoord. Vind het wel spannend worden zo…

2 weken geleden

Wat heftig voor jullie! Ik heb geen ervaring maar ben heel benieuwd hoe het verder verloopt voor jullie! Wens jullie veel sterkte en ik duim dat er niks aan de hand is voor jullie! 🤞🏽

2 weken geleden

Reactie op GoudenBij757591

Bedankt voor je uitgebreide reactie en super fijn om te horen dat jullie ki ...
Nee ze hebben het niet gehad over vocht bij de rug en buik. Bij de termijnecho was ik officieel 3 dagen te vroeg om het te kunnen meten maar toen zij ze dus dat ze vocht rondom de nek zag. En dat de darmen nog niet helemaal in de buik zaten maar dat dat normaal was voor het termijn. Een week later moest ik terug komen en had ze 5.8 mm gemeten, 2 dagen later in het ziekenhuis 6 mm. Ik heb destijds heel internet uitgeplozen in die weken van wachten en kwam daar idd wel eens tegen dat er overal vocht om het kindje heen zat.

2 weken geleden

Reactie op WijzeSaffier451279

Hier ook een doorverwijzing naar het ziekenhuis gehad.. Gisteren met de 13- ...
Wat naar he.. en dat wachten maakt het ook allemaal nog erger. De kans is er zeker dat het niks ergs is maar genieten kan je echt niet tot het is bevestigd :(. Ik hoop zo voor jullie dat er positief nieuws uitgaat komen! Ik leef met jullie mee!🙏🏽

2 weken geleden

Reactie op Jvw29

Nee ze hebben het niet gehad over vocht bij de rug en buik. Bij de termijne ...
Jeetje, dat moet ook een onzekerheid hebben gegeven. Gelukkig is het bij jullie positief uitgevallen en heb je hopelijk verder een zorgeloze zwangerschap gehad 🩷

2 weken geleden

Ik snap je schrik volledig. Wij hadden dit ook met mijn zoontje. Ivm herhaalde miskramen zijn wij pgta gaan doen. We wisten voor 99% zeker dat de embryo dat is teruggeplaatst ook normaal was. Met de 13 weken echo zagen ze een verdikte nekplooi. Uiteindelijk hebben wij ervoor gekozen om vertrouwen te hebben in onze pgt test. Uiteindelijk bevallen van een gezonde jongetje

2 weken geleden

Wat super fijn (zeker na herhaalde miskramen) dat jullie een gezonde zoon hebben!! Zagen ze op de echo alleen een verdikte nekplooi of ook vocht op de rug?

2 weken geleden

Bij ons ook op de termijn echo een verdikte nekplooi van 5mm. Een week later in het ziekenhuis op 11;4, 4,2mm. De NIPT hebben we inmiddels terug met een goede uitslag! Morgen hebben we in het ziekenhuis de 13-weken echo en daarna de keuze maken of we een vlokkentest willen laten doen of niet. Het is heel onzeker allemaal he :(. Vooral al dat wachten steeds maakt zo onrustig 😞

2 weken geleden

Hier verdikte nekplooi 6,1 mm, gegroeid naar 7,5 mm. Niks uit vlokkentest en NIPT gekomen. Inmiddels 30 weken zwanger. Sterkte komende tijd!

2 weken geleden

Reactie op Saartje13579

Bij ons ook op de termijn echo een verdikte nekplooi van 5mm. Een week late ...
Vervelend om te horen dat jullie in een vergelijkbare situatie zitten.. hopelijk blijft de nekplooi mooi slinken.. maar die onzekerheid is zeker slopend. Wel positief dat er niks uit de NIPT is gekomen. Hopelijk is er morgen voor jullie nog meer positief nieuws!! Ik denk aan jullie liefs 🙏🏽🙏🏽🙏🏽

2 weken geleden

Reactie op Anonie1

Hier verdikte nekplooi 6,1 mm, gegroeid naar 7,5 mm. Niks uit vlokkentest e ...
Bedankt voor je reactie 🙏🏽. Wat fijn dat de testen beide positief zijn!! Verloopt je zwangerschap verder goed? Succes met de laatste loodjes alvast en dat jullie binnenkort een gezond kindje mogen ontvangen!♥️

2 weken geleden

Reactie op Niccy06

Wat heftig voor jullie! Ik heb geen ervaring maar ben heel benieuwd hoe het ...
Dankjewel! 🙏🏽

2 weken geleden

Wij hebben dit bij onze 2e (gezonde!) zoon gehad n.a.v. de 13 weken echo en we hadden ook een goede NIPT. Een mogelijke verklaring is de ontwikkeling van het lymfesysteem wat na de 10 weken kán leiden tot een verdikte nekplooi zonder dat er sprake is van chromosomale afwijkingen. Dit wordt ook wel “jugular lymphatic sacs” genoemd. Vooral in het Engels zijn er meerdere onderzoeken en proefschriften te vinden. Deze vond ik in het NL: https://www.kennispoort-verloskunde.nl/from-lymphatic-development-to-nuchal-translucency/

2 weken geleden

Hee! Wij hebben hetzelfde meegemaakt. Bij onze termijnecho meette de vk een nekplooi van 3.8mm, hierom doorgestuurd naar het ziekenhuis voor een GUO. Ook hier werd de nt op 4.0 mm gemeten. Omdat het toch een indicatie kan zijn van syndromen/ziektes hebben we daarop volgend een vlokkentest laten afnemen. In ons geval kwam hier niks uit, oftewel een gezonde baby! Althans, daar lijkt het op. In februari uitgerekend. Maar die spanning..... 😔verschrikkelijk en weet helemaal hoe je je voelt! Als je behoefte hebt om te praten of wat meer te weten, stuur me een berichtje!

2 weken geleden

Reactie op I.RP.

Hee! Wij hebben hetzelfde meegemaakt. Bij onze termijnecho meette de vk een ...
Wat lief en waardevol dat je dit met me deelt. Die spanning neemt indd echt de overhand van je zwangerschap.. wel fijn dat het eruit ziet als een positief verloop voor alsnog. Ik hoop dat jullie tot februari nog lekker kunnen genieten van de zwangerschap! Liefs

2 weken geleden

Reactie op GoudenBij757591

Bedankt voor je reactie 🙏🏽. Wat fijn dat de testen beide positief zijn!! ...
Vooralsnog wel. Blijft natuurlijk spannend. Ook de echos zijn positief; de nekplooi is nog wel aanwezig.

2 weken geleden

Reactie op mksmaaike

Wij hebben dit bij onze 2e (gezonde!) zoon gehad n.a.v. de 13 weken echo en ...
Zo dit is geen stof om om half 12 te lezen hahaha. Maar heerlijk om nog een ongevaarlijke verklaring te hebben voor de verdikte nekplooi. Morgen op het gemakje lezen