25 Reacties

6 jaar geleden

Hier hetzelfde bij mn dochtertje van 10weken. Fysio is aan huis geweest en heeft tips gegeven. Vaak op de buik leggen en evt een rolletje onder de oksels om het zwaartepunt te verleggen. In bed onder de schouder ook een rolletje leggen zodat ze beetje naar 1 kan 'geduwd' worden. En anders als je dat fijn vind via CB een verwijzing voor fysio vragen die geeft je dan tips en kijkt ook mee naar je bedje enzo

6 jaar geleden

Wij hebben trouwens niet zo'n kussentje..wordt idd afgeraden

6 jaar geleden

Onze dochter (9 weken) had ook een voorkeurshouding. Op aanraden van mijn schoonzus maak ik haar bedje nu iedere week aan de andere kant op. Dus iedere week wisselt ze van voeteneind. Ze slaapt in de cosleeper, dus gaat dan automatisch met haar hoofd richting ons liggen.

6 jaar geleden

Mijn dochter heeft het zelfde (bijna 10 weken), bij haar werkt het als ik haar op haar rug in slaap laat vallen en als ze eenmaal slaapt heel voorzichtig op haar zij leg, dan blijft ze meestal zo liggen. Ik heb ook een zijligkussen, eerste paar keer vond ze er niks aan maar aanhouder wint! Ze vind het nu niet meer erg...

6 jaar geleden

Voorkeurshouding kan ook komen door een blokkade in de nek.. Osteopaat, chiropractor (of fysio?) kan dit wegnemen. Dan huilt hij misschien ook niet meer als je hem op die kant legt :)

6 jaar geleden

Hier hetzelfde. Dochter 9 weken en voorkeur naar rechts. Nu begin je het iets te zien dus cb heeft mij een fysio aan huis gestuurd. Zij heeft goede tips gegeven en komt woensdag nog eens om te kijken of het verbeterd met oefeningen. Ik vond dit persoonlijk wel prettig.

6 jaar geleden

Afgelopen woensdag fysiotherapie gehad voor onze dochter van 6 weken oud! Een aantal oefeningen gekregen waaronder - voor het optillen eerst naar niet voorkeurskant draaien, dan omhoog en vasthouden met rug tegen je buik aan, hand onder oksel en hand tussen benen door. Neerleggen ook door eerst op de zij te draaien. - voor het verschonen knieën optrekken en lichaam naar niet voorkeurskant draaien. Kindje zelf hoofd mee laten draaien. 3x per verschonen herhalen. Wellicht een idee om ook een fysio te bellen? Wij hebben dit gedaan op advies van onze verloskundige.

6 jaar geleden

Ons zoontje deed dat ook en wij hebben nu een kussentje van bojungle. We gebruiken die nu een week en naar mijnnidee kan je al verschil zien

6 jaar geleden

Hier hetzelfde alleen dan links. Wij lopen bij de kinderfysio. Onze kleine meid leg ik ook op een zijligkussen in de box en overdag. Eerst moest ze ook veel huilen, maar heb het doorgezet en gaat nu goed. Wat ik gister las, was op YouTube baby white noise black stimulation aan te zetten op tv, dan leren ze hun hoofdje goed te bewegen. Ik heb het nu 1x gedaan. Maar blijf het wel even proberen. Wat je ook kan doen, maar niet snachts😉 rolletje maken van hydrofielluier en onder het heupje leggen en dan 45 graden.. Dit heb ik als tip van mijn fysio. Maar alleen als je erbij bent en in de gaten kan houden op camera.

6 jaar geleden

Had mijn zoon ook (inmiddels 5). Eerst naar Osteopaat gegaan om te kijken of er een blokkade zit en daarna fysio gehad om te trainen. Doe er asap wat aan, aant hoofd van mijn zoon kan je de afplatting nog zien. Ingelezen toen op helmpjes omdat deze aangeraden werd door consultatie bureau. Maar dat is achterhaald. Op internet kan je een hulpmiddel kopen om t kindje op zn zij te laten slapen. Succes

6 jaar geleden

Mijn zoontje heeft dit ook helaas. Wij lopen nu bij fysio en manueel therapeut (deze werken samen in dezelfde praktijk). I.v.m. de ernst van de afplatting moeten wij tot de volgende afspraak z'n hoofd continu de andere kant opleggen i.p.v. om en om. En nog andere tips gekregen. Zou als ik jou was advies inwinnen bij de fysio omdat de oorzaak van de voorkeurshouding kan verschillen en de ernst van de afplatting verschilt ook. Soms moet je actief oefeningen gaan doen, soms alleen op houding letten. Het verschilt nogal. Nu met 10 weken kun je makkelijker iets eraan doen dan over een tijdje. Wij hoefden voor de fysio geen verwijzing. Gewoon zelf contact opgenomen. Voor kinderen is het allemaal vergoed vanuit de basisverzekering. Dus kost je niks extra's.

6 jaar geleden

Ik volg even.. Ons meisje van 9,5w heeft ook een duidelijke voorkeurshouding, met forse afplatting (graad III-IV volgens cb). Ik heb via het consultatiebureau een verwijzing gehad voor fysio. Ik heb haar vandaag online aangemeld, dus ben benieuwd wanneer dat kan starten en wat ze gaan doen. Ze heeft vermoedelijk ook heupdysplasie door stuitligging, ze trekt met haar beentje erg naar echt, en met haar hoofd is haar voorkeur ook rechts. Denk dat ze door de heupjes automatisch met haar hoofd die richting in gaat liggen.

6 jaar geleden

Hier 2 kindjes gehad met een voorkeurshouding. De oudste zelfs zo erg en te laat met actie dat we besloten hadden om een helmpje ervoor te gaan gebruiken. Tweede eerder fysio ingeschakeld en daar goed resultaat mee bereikt. Derde dochter wist ik nog heel veel oefeningen om de voorkeurshouding te voorkomen. Ik zou adviseren om gewoon zo snel mogelijk te starten met fysio. Dan is de voorkeurshouding er makkelijker uit te krijgen en krijg je tips in de dagelijkse verzorging. Vaak creëren we een groot gedeelte zelf in de voorkeurshouding. Dezelfde kant voeden, zelfde kant qua verschonen, aankleden enz. Ook gaan ze soms juist naar de kant vannlicht of geluid liggen. Dus misschien bedje andersom zetten om mee te beginnen.

6 jaar geleden

Twee sessies bij een Osteopaat hebben bij ons het probleem verholpen.

6 jaar geleden

Hoi! Ons zoontje van nu 7 weken had dit al vrij snel, en je kon het ook erg goed zien. Ivm Corona waren fysio’s en osteopaten gesloten. Ik heb toen zelf een domoo kussentje gekocht. Beetje hetzelfde als jou kussen. Hij lag nog wel op zijn voorkeurskant, maar door het kussen is zijn bolletje hersteld. Nu niets meer van te zien. Inmiddels ook bij osteopaat geweest, en er zat een zenuw klem? Dit zou door de lange bevalling komen. In ieder geval, zijn voorkeurshouding is volledig verdwenen 🙂

6 jaar geleden

Sorry ik bedoel babydorm kussen. Geen idee hoe ik nu bij domoo kwam 😅

6 jaar geleden

Ik heb een zijslaper geprobeerd, werkt niet. Blijft draaien en niet slapen. Watvik doe is elk moment uidagen om de goede kant opte kijken.En als ze in bed ligt in diepe slaap hoofdje andere kant opleggen en 1min vast houden. Di ga ik naar een osteopaat. Hopelijk helpt dat.

6 jaar geleden

Ik zou de kleine in de box op zijn zij leggen wel waar je bij bent dan elke keer als hij wakker is dan weer gaat slapen op de andere zij leggen dat doe Ik ook maar wel waar je bij bent niet boven in bed want dat is gevaarlijk

6 jaar geleden

Dag Paupau, naar een osteopaat gaan heeft bij mijn.zoontje erg geholpen. Hij blijft de blijft de voorkeurs houding houden maar hij is nu een stuk losser. Ik draai hem ook vaak 'stiekem' naar links als hij slaapt en blijft steeds vaker zo liggen. Daarnaast bedje zo opmaken dat hij meer te zien heeft aan de linkerkant. En ook de speeltjes in de box aan de linker kant. Hopelijk heb je hier iets aan.

6 jaar geleden

Bedankt voor de tips allemaal. Ik was snel na de geboorte al naar de osteopaat geweest omdat hij met de zuignap geboren is. Deze week was ik al terug gegaan en volgende week nog een keer. Vannacht heeft hij in dit nieuwe kussentje zijn hoofd wel goed laten liggen, een beetje naar de niet-voorkeurskant gedraaid. Heb zijn bedje vorige week ook al gedraaid zodat hij naar het licht kijkt. Daarnet voor de eerste x gelukt om 30min op zijn zij te slapen in de box. We blijven proberen :-) hopelijk is er snel resultaat!