21 Reacties
5 jaar geleden
Reactie op casaouia
Ik denk dat hij liever de rapley methode wil.
Dat stelde het consultatie Bureau ook voor. Maar wanneer en hoe leer je hem dan te eten "met bestek"?
Ik bedoel; fruit en een boterham is natuurlijk prima om met zijn handjes te eten, dat doe ik ook. maar ik ga niet beginnen aan het geknoei met het avond eten 🙊 een vriendin van ons heeft een dochtertje van 1,5 en het eten zit elke dag óveral behalve in de mond..
5 jaar geleden
Reactie op JolijnX13
Dat stelde het consultatie Bureau ook voor. Maar wanneer en hoe leer je hem ...
Nee echt met de handjes had ik gelezen dus stukken fruit neerleggen of groenten en dan zo laten eten om mee te beginnen. Maar ik snap wat je bedoeld het is wel een knoeiboel met kleintjes
5 jaar geleden
Herkenbaar mijn zoontje doet het ook. Hij vind banaan vooral heel lekker en voor de groente doet hij iets minder graag zijn mond open. Ik ben gewoon rustig door gegaan en het gaat steeds beter. Ik zie wel duidelijk welke groente hij lekkerder vind en welke minder;)
Bij ons kan ik niet echt zeggen dat het te maken heeft met rapley. Als de stukken groffer zijn vind hij het namelijk al helemaal niks;)
5 jaar geleden
Reactie op JolijnX13
Dat stelde het consultatie Bureau ook voor. Maar wanneer en hoe leer je hem ...
Vanaf 9 maanden kunnen ze gaan oefenen met een eigen lepel en met een jaar lukt dat best prima. Bij mij konden ze alle drie redelijk zelf met een lepel en handen eten met een jaar. En ook als ze met de handen eten met 1,5 hoeft het geen knoeiboel te worden. Hier kan je zelf paal en perk aan stellen.
Het eerste half jaar is het wel meer geklieder, maar ieder kindje moet zelf leren eten en dat gaat gepaard met rotzooi. Leg een mat onder de stoel of na iedere maaltijd even met een doekje er door en het is weer klaar.
5 jaar geleden
Reactie op Nettuhnonam
Vanaf 9 maanden kunnen ze gaan oefenen met een eigen lepel en met een jaar ...
En fruit kan ook een heel geklieder worden. Met avond eten leg je gewoon iedere keer een paar stukken voor je kindje neer en als die op zijn de volgende. Zelfs stampot kan redelijk netjes met de handen gegeten worden evenals yoghurt. Kindjes worden heel vindingrijk.
5 jaar geleden
Onze dochter moest erg wennen aan een lepel richting haar mond, en hield ook de lippen op elkaar, wij houden de lepel nu schuin, dus hapt ze van de zijkant van de lepel, en dat gaat echt super goed. Wellicht een ideetje om te proberen.
5 jaar geleden
Onze dochter had dit eerst ook, wij hebben toen andere lepeltjes gekocht en sindsdien gaat het goed!
5 jaar geleden
Ik heb silicone lepeltjws van bol.com 16 euro voor 6 volgends mij echt top lepeltjes
5 jaar geleden
Hoi Jolijn, ik lees even mee, want het is gewoon precies alsof ik het zelf geschreven heb: heel herkenbaar dus.
5 jaar geleden
Onze dochter moest erg wennen aan een lepel richting haar mond, en hield oo ...
Mijn jongste zoontje houdt er ook niet van als ik het lepeltje “in” zijn mondje steek. Als ik het voor zijn mondje hou, “lekt” hij het eten eraf (was in het begin best lopend) en heeft hij geleerd om zijn mondje verder open te doen en te happen, maar ik laat hem happen en steek de lepel dus niet zelf in zijn mondje zodat hij de “grootte” van zijn hap zelf kan bepalen. Ondertussen is het eten ook niet altijd zo smeuïg meer, maar ook dat lukt prima.
5 jaar geleden
Als ik bij mijn dochter bijvoorbeeld broccoli hapje gaf dan pureerde ik wat en gaf ook losse stukjes broccoli. Misschien werkt dat wel?
Dan heb je wel de zelfde smaak. Hierdoor wilde mijn dochter tussendoor ook gewoon hapjes van lepel. En tegelijk kon ze zelf rommelen met het eten
VRIEND
5 jaar geleden
Reactie op JolijnX13
En hoe werkt dat met de aardappels en het vlees wat je er zometeen bij gaat ...
Uit het boek van Rapley (van de Rapley methode): vlees in reepjes, gehakt 'grof rul' (dus dat het niet allemaal helemaal los is zeg maar, met grote stukken gehakt die aan elkaar zijn blijven zitten), kip aan het bot. Aardappels zodat ze het kunnen vasthouden en ervan kunnen eten, dus in patat-vorm of een schijfje :)
VRIEND
5 jaar geleden
Reactie op KimM-24
Uit het boek van Rapley (van de Rapley methode): vlees in reepjes, gehakt ' ...
De Rapley methode mag overigens pas vanaf zes maanden.
En over de lepeltjes, bij mijn oudste werkte 'plattere' lepels beter dan van die diepe. Hij kreeg borstvoeding met af en toe een fles :)
5 jaar geleden
Ik heb deze zijn flexibel aan de onderkant en erg zacht + het eten glijd er makkelijker vanaf de lepel is niet erg diep beetje plat. Maar wij vinden ze geweldig wel wat prijzig maar is het zeker waard je krijgt er 6