52 Reacties

5 jaar geleden

Of wellicht andere tips? Want ik vind het laatste dutje toch nog wel erg belangrijk voor hem

5 jaar geleden

En die in de ochtend iets proberen te rekken? Zodat hij bijvoorbeeld pas rond 10e te bed gaat. Is hij ook weer later wakker. Kunnen beide slaapjes ook later. Of misschien toch laten zitten die laatste dan.. Van 10’tot 11:30 slalen. Dan van 14:00 tot 16:00? Dan is 18:15 prima te doen

5 jaar geleden

Reactie op huizeveld

En die in de ochtend iets proberen te rekken? Zodat hij bijvoorbeeld pas ro ...
Dat is zeker een idee maar dat zit er in de ochtend 4 uur tussen. Dat is echt heel lang. Hij wordt namelijk om 06:00 wakker. Soms eerder.

5 jaar geleden

Reactie op aneta

Dat is zeker een idee maar dat zit er in de ochtend 4 uur tussen. Dat is ec ...
Oei dat is ook wel weer erg lang dan ja! 18:15 naar bed is ook al erg vroeg, maar als de wakkertijd anders te lang word ben je verder van huis natuurlijk

5 jaar geleden

Wij zitten ook een beetje in de overgangsfase! Onze dame heeft op vakantie een week lang haar 3e dutje gemist omdat we pas na haar middag dutje op pad gingen en ze onderweg weigerde te slapen. Ze bleef zo van 14 tot 19 uur wakker als het moest. Dat is niet ideaal maar ik weet wel dat het kan nu. Soms thuis wil ze ook niet tussen 16-17 slapen maar ik blijf het aanbieden. Een x heb ik haar na 45 min om 17:00 uur uit bed gehaald zonder te slapen, maar ze had een beetje liggen draaien en ‘rusten?’ En overigens is 18:15 een prima bed tijd, komt hier ook weleens voor bij een dag met alleen maar korte dutjes. Als ze ‘s ochtends niet nog eerder wakker worden lijkt het me niet per se een probleem? Maar snap dat het niet ideaal is..

5 jaar geleden

Waarom zou je zijn slaapjes inkorten? Als hij moe is, is hij moe toch?

5 jaar geleden

Kan overgaan. Zit je zoontje in een fysieke ontwikkeling (kruipen ofzo)? Dochter wou tijdens die fase 3de dutje ook niet meer. Na een twee a drie weken deed ze het ineens terug

5 jaar geleden

Mijn dochtertje van 6,5 maand slaapt al enkele weken nog maar 2 dutjes. Ik merkte dat ze daardoor ‘s morgens minder vroeg wakker werd! Van 9u tot 10u of ooit zelfs 1,5u.. en van 13u tot 15u. Rond 18u laatste fles en 18u30 in bed (= maximale wakkertijd van 3,5u als derde dut niet lukt).

5 jaar geleden

Reactie op huizeveld

Oei dat is ook wel weer erg lang dan ja! 18:15 naar bed is ook al erg vroeg ...
Ja precies. Het is echt even rekenen 🙈

5 jaar geleden

Reactie op hanne-25

Kan overgaan. Zit je zoontje in een fysieke ontwikkeling (kruipen ofzo)? Do ...
Ja daar zit hij inderdaad in. Hij begint nu ineens te tijgeren

5 jaar geleden

Reactie op Kelrie

Mijn dochtertje van 6,5 maand slaapt al enkele weken nog maar 2 dutjes. Ik ...
Dat is een goeie. Ik ga dit eens proberen. Hoe laat wordt jouw dochtertje wakker? Wat betreft de wakkertijden: ik merk dat mijn zoon vaak na 2 uur 20 min. Echt moe is. Ga ik over deze tijd heen dan zijn z’n dutjes echt waardeloos omdat hij zo hyper is

5 jaar geleden

Heel eerlijk, wij hebben ons nooit bezig gehouden met wakkertijden en slaaptijden. Kijken vooral naar wat hij aangeeft nodig te hebben. Bijv. vandaag heeft hij 3 keer anderhalf uur geslapen. Waarom wil je het zo sturen?

5 jaar geleden

Reactie op aneta

Ja precies. Het is echt even rekenen 🙈
Haha ja I know

5 jaar geleden

Reactie op aneta

Ja daar zit hij inderdaad in. Hij begint nu ineens te tijgeren
Dat kost een hoop energie, hier wordt ook al een aantal weken getijgerd, de hele kamer door, na een uur a anderhalf uur, is hij alweer moe... vraag je nu te veel van hem (2 slaapjes)?

5 jaar geleden

De tip die ik vandaag kreeg is: loslaten en niet zo vast houden aan tijden. Aangezien ik ook alles graag goed doe voor me kindje, maar die dus nu oververmoeid is en haar bijna niet meer in slaap krijg, is de tip om niet naar de klok te kijken 🤷🏼‍♀️ Laat het wat meer los. En nee, is niet makkelijk en ik heb ook veel tegenargumenten als mij dat verteld wordt. Maar ja, moe is moe en niet moe is niet moe. En ik heb zeker niet makkelijk praten want ik mocht willen dat er hier überhaupt dutjes gedaan werden langer dan 1,5uur per dag🥺 Maar goed, tot zover de tip die ik weer doorgeeft ☺️

5 jaar geleden

Reactie op Jeannettje

De tip die ik vandaag kreeg is: loslaten en niet zo vast houden aan tijden. ...
Precies, en je doet het juist goed, als je id beweging van je kindje mee gaat. Hoe meer ontspannen je bent, hoe meer je kleine dat ook is... er ontstaat dan vanzelf ritme :)

5 jaar geleden

Ik begrijp wel dat jouw zoontje om 6 uur wakker wordt. Baby's slapen gemiddeld 12 uur per nacht, dus als hij om 18.00 uur naar bed gaat is hij ook om 6 uur wakker. Ik snap niet waarom je er zo op let? Baby's regelen over het algemeen zelf hun wakker en slaaptijden. De ene dag heeft de baby meer slaap nodig om de prikkels te verwerken en of sprongetjes te maken dan de andere dag. Als mijn baby later avonds naar bed gaat, wordt hij ook later wakker. Bij zijn eerste dutje verschilt dus zijn tijden. Gemiddeld is hij voor zijn eerste dutje max 2 uur tot 2,5 uur wakker en ja soms kan dit ook langer zijn (vaak uitzondering). Hij gaat dan 1,5 tot 2 uur slapen. Om vervolgens weer 2,5 uur tot 3 uur wakker te zijn. Soms slaapt hij bij zijn 2e dutje 45 min tot een uur. Dutje 3 heeft hij eigenlijk niet meer nodig en dit heeft hij helemaal zelf geregeld. Een paar keer dacht ik dat hij moe was voor zijn dutje 3 en hij werd helemaal overstuur en zelfs boos. Toen begreep ik het, hij wilt helemaal niet slapen en dat bleek te kloppen. Na zijn 2e dutje is hij dus soms 4 uur wakker met sommige uitschieters van 5 uur. Hij gaat rond 19.30-20.00 uur naar bed. Soms in het weekend wat later, als we ergens vandaan komen. En wordt dus gemiddeld 12 uur later weer wakker. Het is gebruikelijk bij baby's dat ze voor hun grote slaap moeilijker in slaap komen dan overdag en dus wat hyper of oververmoeid of overprikkeld lijken, maar dat komt dus door alle prikkels overdag en het is helemaal niet erg of zorgelijk voor een baby. Het hoort gewoon bij babygedrag... Soms ben ik 15 tot 30 minuten bezig om hem in slaap te krijgen voor zijn grote slaap. Andere keren loop ik weg en slaapt hij direct. Je weet nooit wat er qua sprongen gebeurt en laat zijn slaapschema geheel aan hem over en pas me daar op aan. Het zou mij veel onrust geven, als ik er continu mee bezig zou zijn en elke keer zou bijhouden. Dat kan de baby ook aanvoelen bij je.

5 jaar geleden

Wij zijn overgegaan naar 2 slaapjes Het ‘slaapschema’ is nu ongeveer zo 10/10:30 slaapje van 1,5 uur 14/14:30 slaapje van 1,5 uur 19:00/19:30 naar bed Volgende week wordt de klok ook verzet dus miss een tip nu al elke dag alles 10min/kwartiertje later te doen. Anders ligt ie straks om 17:00 al in bed 😅

5 jaar geleden

Reactie op RJ8

Ik begrijp wel dat jouw zoontje om 6 uur wakker wordt. Baby's slapen gemidd ...
Het is niet helemaal waar dat als je kindje later gaat slapen het ook later wakker wordt. Bij ons gebeurd zelfs vaak het tegenovergestelde... Als wij later thuis zijn bijv. door plannen ‘s avonds en ze ligt later in bed dan normaal, dan wordt ze vaak eerder wakker! Elk kindje is anders en we proberen allemaal uit te vogelen wat voor ons werkt :)

5 jaar geleden

Reactie op Mimilou

Wij zijn overgegaan naar 2 slaapjes Het ‘slaapschema’ is nu ongeveer zo 10/ ...
Wat een fijne schema. Dank je wel voor de tip